New York en Washington 1997

Hiervoor hebben we een stopover in IJsland gemaakt.

Zondag 21 september
Reykjavik - New York, 4204 km
Om 16.40 uur vertrekt onze vlucht FI615 naar New York waar we na ongeveer 6 uur om 17.45 uur plaatselijke tijd aankomen op JFK airport. Nadat we onze koffers hebben gaan we op zoek naar een taxi. Dit gaat redelijk snel want je moet gewoon in de rij aansluiten. Het is al donker als we op weg gaan naar hotel Belverdere. De eerste indrukken die we opdoen zijn geweldig. De drukte op de weg en al die wolkenkrabbers. Ons hotel ligt aan de 48 ste straat vlak bij Eight Avenue, wat op loopafstand is van Times Square. Vanuit onze kamer op de negende verdieping hebben we een mooi zicht op een groot deel van New York en het Empire State Building.

Maandag 22 september
New York
New York is de grootste stad van de Verenigde Staten van Amerika. Dankzij de leidinggevende en invloedrijke rol in onder andere handel en financiën geldt het als een van de belangrijkste wereldsteden. Het is de dichtstbevolkte grote stad in de Verenigde Staten en bestaat uit vijf boroughs of stadsdelen: The Bronx, Brooklyn, Manhattan, Queens en Staten Island.
Er zijn veel bekende monumenten zoals het Statue of Liberty (Vrijheidsbeeld). We gaan met de metro op weg naar Battery Park waar we op een boot van de Circle Line Cruise stappen. Onze eerste stop is Liberty Island waar het Statue of Liberty staat. Het was een geschenk van het Franse aan het Amerikaanse volk en is overal ter wereld een vrijheidssymbool. Het stond in Parijs voordat het in 1886 op de huidige standplaats werd onthuld. Het beeld was het eerste wat de miljoenen immigranten, die per boot naar de USA reisden, zagen opdoemen achter de horizon.
Onze volgende stop is op Ellis Island waar de immigranten zich vanaf 1892 moesten presenteren aan de immigratiedienst. In het gebouw is nu een tentoonstelling ingericht die een goed beeld geeft van hoe het er ooit aan toe ging. Interessant om te zien hoe familie van ons daar begin deze eeuw is ontvangen en wat ze eigenlijk allemaal hebben moeten doorstaan. Vanaf beide eilanden hebben we een schitterend zicht op de skyline van New York met zijn gigantische Twin Towers van het World Trade Center. De torens tellen 110 verdiepingen, hebben een hoogte van 417 meter respectievelijk 415 meter en waren ooit  de hoogste gebouwen ter wereld. Het WTC is een onmiskenbaar onderdeel van New York en wordt over de hele wereld gezien als symbool voor de Verenigde Staten.
De terugweg doen we lopend langs Wall Street waar de New Yorkse beurs is gevestigd en de rook van de metro bij de putten uit de grond komt. We nemen even rust langs de East River met uitzicht op de Brooklyn Bridge. Sinds 1883 is deze brug de vaste verbinding tussen Manhattan en Brooklyn, wat in die dagen nog twee afzonderlijke steden waren. Via China Town, Little Italy en tenslotte Times Square komen we weer bij ons hotel. We vinden een aardig restaurant waar we voor een redelijke prijs wat eten.

Dinsdag 23 september
New York
Na het ontbijt gaan we lopend op pad om nog meer van New York te zien. Als eerste komen we bij het Empire State Building. De wolkenkrabber heeft 102 verdiepingen en is met 381 meter de op een na hoogste in New York.  De naam van het gebouw komt van de bijnaam van de staat New York: The Empire State. Na de bouw die nog geen twee jaar duurde werd het gebouw in mei 1931 geopend en figureerde het in 1933 in de film King Kong. Het was van 1931 tot de bouw van de Twin Towers van het World Trade Center in 1971 het hoogste ter wereld. De bovenste verdiepingen zijn ’s avonds kleurrijk verlicht, de ene keer in één kleur, de andere keer in twee verschillende kleuren.
Het Grand Central Station dateert uit 1913 en bestaat uit een geraamte van staal dat bekleed is met marmer en graniet. Op het plafond van de stationshal is de nachtelijke sterrenhemel met de dierenriem geschilderd zoals deze zich in de wintermaanden vertoont. Een stukje verderop zien we het in art-decostijl gebouwde Chrysler Building. De roestvrijstalen spits weerkaatst overdag het zonlicht en is 's nachts verlicht. Op de gevels van het gebouw zijn ornamenten verwerkt die verwijzen naar het model auto dat Chrysler in 1929 op de markt bracht.
Van hier lopen we richting de East River die zowel een zeestraat is als een trechtervormige monding met getij in New York City. De straat scheidt de stadswijken Queens en Brooklyn van het eiland van Manhattan en the Bronx. Hier staat het gebouw van de United Nations waar een lange rij vlaggen wappert van alle landen die lid zijn van de Verenigde Naties.
We komen langs de Queensborobridge en nemen een kijkje in het Metropolin Museum of Art.
Weer op weg naar het hotel komen we door Central Park, een groot stadspark op het eiland Manhattan. Het is het bekendste park van New York en met zo’n 25 miljoen bezoekers per jaar het meest bezochte park in de Verenigde Staten. Het park strekt zich uit over 4 kilometer van 59th tot 110th Street en heeft een totale oppervlakte van 341 hectare. Er zijn een paar meren, wandelpaden, twee ijsbanen, een roeivijver, een dierenbegraafplaats en meerdere speeltuinen. Een oase van rust in het midden van de drukke en lawaaiige stad.
Vanavond maken we nog een korte wandeling en komen we langs het theater waar de Late Show van David Letterman plaats vind.

Woensdag 24 september
New York - Washington, 365 km
Vandaag gaan we naar de laatste bestemming van onze reis. Om 11.00 uur stappen we op Grand Central Station in de trein van Amtrak. Na een mooie treinreis van ongeveer 3½ uur komen we aan op Union Station in Washington DC, de hoofdstad van de Verenigde Staten. DC staat voor "District of Columbia", het district dat de hoofdstad omvat en vernoemd naar een oude, poëtische naam voor de Verenigde Staten: Columbia (afgeleid van Columbus). De stad is genoemd naar de eerste president van de VS, George Washington, en ligt aan de Potomac.
Met de metro gaan we daarna verder naar hotel Sheraton. Het hotel ligt niet echt in het centrum en is na de drukte van New York heerlijk rustig gelegen. Gelukkig zijn er wel een aantal restaurantjes in de directe omgeving waar we lekker kunnen eten.

Donderdag 25 september
Washington
Met de Old Town Trolley Tour gaan we in een replica van een Victoriaanse tram langs Washingtons hoofdattracties. De bezienswaardigheden liggen soms wat ver uit elkaar dus dit is de ideale manier om in één dag zoveel mogelijk te zien van de stad. We rijden door de oude stadswijk Georgetown en langs het Watergate Complex.
We bezoeken het Washington Monument, met 169 meter de hoogst gemetselde obelisk ooit gebouwd en gemaakt van marmer, graniet en zandsteen. Het monument staat centraal op de Mall met naar het noorden het Witte Huis, naar het oosten het Capitol, naar het zuiden het Jefferson Memorial en naar het westen het Lincoln Memorial. Het Lincoln Memorial herdenkt de zestiende Amerikaanse president Abraham Lincoln. Binnen in het gebouw is Lincoln vereeuwigd in marmer, zittend op een stoel en in gepeins verzonken.
Het Capitol is de zetel van de volksvertegenwoordiging en heeft twee vleugels, waarin de senaat en het huis van afgevaardigde vergaderen. Als op zo’n vleugel de vlag wappert is er een zitting gaande. Het Capitol is van het Witte Huis gescheiden door National Mall om symbolisch de scheiding met de uitvoerende macht aan te geven Het Witte Huis is de woning van de president. In de diverse vleugels resideert de hofhouding van de First Lady en huist het kabinet van de president. Als de vlag op het Witte Huis is gehesen dan is de president in Washington DC.
Om stil van te worden is het Vietnam Veterans Memorial, een monument ter ere van de veteranen en gesneuvelde soldaten uit de Vietnamoorlog. Het monument bestaat uit drie delen, te weten de muur, een monument ter ere van vrouwelijke veteranen (meest verpleegsters) en een standbeeld. Het meest herkenbare is "de muur" die in 1982 is onthuld. De muur  bestaat uit twee delen opgetrokken van zwart graniet en er staan zo'n 58.000 namen op van soldaten die tijdens de Vietnamoorlog in dienst waren. Met potlood is het mogelijk om een afdruk van een naam op een papiertje te krassen.

Vrijdag 26 september
Washington - Reykjavik, 4516 km
Alweer de laatste dag van onze vakantie. Bij the National Archives gaan we kijken of we wat meer te weten kunnen komen over wanneer er familie in de USA is aangekomen en waar ze daarna naar toe zijn gegaan. Het enige wat we hebben is een naam en dat het begin 1900 geweest moet zijn. Alle info moet terug te vinden zijn op microfilm. Er is al snel een man die precies weet hoe alles werkt en ons graag wil helpen. Na een uurtje zoeken hebben we een kopie van de passagierslijst van het schip waarmee de familie in 1909 is aangekomen. Er staat ook op waar ze na aankomst heen gegaan zijn. Zonder hulp waren we waarschijnlijk nu nog aan het zoeken geweest. We hebben ook nog tijd om naar het National Air and Space Museum te gaan. Hier is onder andere het vliegtuigje te vinden waarmee de gebroeders Wright de eerste gemotoriseerde vlucht maakten en het ruimtevaartuig van waaruit de bemanning van de Apollo-XI voor het eerst voet op de maan zette.
Aan het eind van de middag gaan we met de trein van Union Station naar Baltimore Washington Railstation. Dit is bij het vliegveld vanwaar we, na een uur vertraging, om 21.45 uur met vluchtnummer FI 642 op weg gaan naar Reykjavik.

Zaterdag 27 september
Reykjavik - Amsterdam, 2018 km
Als we vroeg in de morgen aankomen in Reykjavik hebben we net genoeg tijd om over te stappen op vlucht FI 502 naar Amsterdam die om 7.55 uur vertrekt. Na het laatste stuk vliegen komen we rond 12.00 uur aan in Amsterdam.