Duitsland en Polen 2019 

Dag 1: Het is 26 september als we vertrekken en via Enschede en Osnabrück doorrijden tot Rinteln in Nedersaksen. Een leuke  stad in het Weserbergland aan de rivier de Weser. In de oude stad staan nog steeds mooie vakwerkhuizen. Behalve de temperatuur zit het weer niet echt mee. 
                                          

Dag 2: Vanmorgen is het weer een stuk beter. We blijven in Nedersaksen, rijden via Hameln en in Hallen stoppen we even om wat te eten. Volgens een bewoner is het daar bijna altijd droog en dat zou komen door de kerncentrale die daar staat. 
We eindigen deze dag in Einbeck waar we bij het zwembad staan en nog even lekker zwemmen. Het stadsbeeld wordt bepaald door laatmiddeleeuwse vakwerkhuizen. Einbeck is bekend vanwege zijn bierbrouwerij waar het Einbecker Bier gebrouwen wordt. Op dit bier zijn de bokbieren gebaseerd (de term 'bokbier' is afgeleid van 'Einbecker Bier').       

Dag 3: We rijden een mooie route door Nedersaksen naar Goslar. Ook hier staan nog veel vakwerkhuizen. De stad ligt aan de rand van de Harz, aan de voet van de Rammelsberg. Door de stad loopt de Gose, een zijriviertje van de Oker. Het water wat uit de Rammelsbergmijnen komt, wordt afgevoerd in de Gose, vlak voor deze de binnenstad in stroomt. Het rivierwater was al in de twaalfde eeuw vervuild met onder andere kwik uit de mijnen. Rond 1200 kende Goslar al een systeem van waterpijpen en kanalen om drinkwater uit de hoger gelegen omgeving aan te voeren.   
                                                  

Dag 4 en 5: We gaan op weg naar de DDR, het voormalige Oost-Duitsland. Onderweg stoppen we in Quedlinburg, de stad die met zo’n 1300 vakwerkhuizen de vakwerkhoofdstad van Duitsland is. We nemen een kijkje in het museum, een vakwerkhuis uit 1346, waar uitleg wordt gegeven over de bouwwijze door de eeuwen heen. Daarna rijden we door naar Markranstädt, ongeveer 10 km voor Leipzig. Hier vinden we een mooi plekje vlak bij de Kulkwitzersee. Er is een aangewezen gebied voor naaktrecreatie, de Freikörperkultur (FKK), wat rond 1900 is ontstaan en vooral in de DDR erg populair was en nog steeds is.

Vandaag gaan we een dagje naar Leipzig. Met onze camper mogen we de milieuzone niet in dus nemen we de trein. Een retour kost € 7,00 en de rit duurt ongeveer 15 minuten. Het is droog maar het waait behoorlijk want storm Mortimor raast over Duitsland.
Leipzig is na Berlijn de grootste stad van de DDR. Er zijn veel mooie gebouwen waaronder de Nikolaikirche. De kerk was het centrale punt van de vreedzame revolutie in de herfst van 1989 die de val van de Berlijnse muur en de Duitse hereniging tot gevolg had, de zogenaamde Wende. We nemen ook een kijkje in het Stasimuseum, gevestigd in het gebouw wat ooit door de Stasi als hoofdkantoor is gebruikt. Door de ronde ingang wordt het ook wel “Runde Ecke” genoemd. Een indrukwekkend museum waar je een goede indruk krijgt hoe het was in de DDR en op welke wijze en terreur de Stasi de bevolking controleerde.

Dag 6: Door de milieuzone moeten we om Leipzig heen rijden. We rijden via Torgou waar het prachtige renaissancekasteel Hartenfels staat. Het binnenhof wordt gesierd door de 20 meter hoge “onmogelijke wenteltrap”. In de slotgracht werden tot 1760 beren gehouden, een traditie die begin jaren 50 hervat is.
We overnachten in Hindenberg in het Spreewald. Een bosrijk veengebied wat is ontstaan als gevolg van de laatste ijstijd. Het gebied is gevormd door de vele vertakkingen van de rivier de Spree. Het is een dunbevolkt gebied van het Spreewald waar een groot deel van de Sorbische (West Slavische) minderheid van Duitsland woont. Het gebied is bekend om zijn augurken, één van de weinige DDR-producten die na de Wende beschikbaar zijn gebleven en nog altijd verkrijgbaar zijn.

Dag 7: We blijven nog even in het Spreewald en zetten de camper in Lübbenau neer. Van hieruit gaan we via de Gurkenradweg op de fiets naar Lehde, het Giethoorn van het Spreewald. Het is een eilanddorp, bestaande uit vele Kaupen oftewel zandeilanden. Er staan nog enkele historische huizen die eeuwenlang alleen bereikbaar waren via het water. Tegenwoordig kunnen bezoekers in traditionele Spreewaldboten een rondvaart maken.
Op de terugweg rijden we door het leuke stadje Lübbenau en nemen een kijkje in het Spreewald-museum. De toegang is € 5,00 p.p. maar dat is zeker de moeite waard. Er is een interessante tentoonstelling over hoe er vakantie gevierd werd in de DDR.
Het is best wel fris en als we de kachel aan willen blijkt hij het niet te doen en het ligt niet aan het gas.

Dag 8: Het is vandaag de dag van de Duitse eenheid in verband met 30 jaar Wende. We rijden verder naar het oosten en komen in de deelstaat Brandenbrug in de stad Beeskow. De stad ligt in het merengebied van de Oder en de Spree en om de historische binnenstad staat nog een groot deel van de stadsmuur. Bij de haven vinden we een mooie plek om te overnachten.
Aan het eind van de dag kijken we of we het probleem met de kachel op kunnen lossen. Op dat moment komt er een echtpaar langs en de man wil ons graag helpen. Hij gaat aan de slag met de slangen en al snel weet hij wat er hand is en zorgt hij ervoor dat de kachel het weer doet. Het blijkt een gepensioneerd verwarmingsmonteur uit Dresden. We hebben een leuk gesprek over hoe het was in de DDR en hoe het nu is. Het was in de DDR-tijd helemaal zo slecht niet.

Dag 9 en 10: We rijden eerst naar Eisenhüttenstadt, een plaats die na de tweede wereldoorlog planmatig werd gebouwd voor grootschalige ijzer- en staalproductie die de DDR nodig dacht te hebben. Tot 1961 had de stad de naam Stalinstadt. Het interessante Altagskultur museum is een archief van objecten die het leven in de DDR hebben gevormd. Vervolgens gaan we door naar Frankfurt an der Oder.

Vandaag blijven we in Frankfurt an der Oder, een stad met wat historische gebouwen maar ook een voorbeeld van hoe een moderne communistische stad en ooit uitzag. Ondanks de regen lopen we door deze bijzondere stad waar aan de rand van het Lennepak ook het Karl Marx monument staat en in het centrum is er nog kermis ter gelegenheid van 30 jaar Wende.
In 1945 werd besloten dat de Oder de grens zou worden tussen Duitsland en Polen. Het stadsdeel op de rechteroever van de rivier heet sindsdien Stubice. De Stadbrücke verbindt de steden met elkaar en is een belangrijke grensovergang tussen de twee landen.
Vanaf de camperplek is alles makkelijk te belopen dus vanmiddag gaan we de brug over om in Stubice te kijken. We zijn niet de enige die dat doen want in Polen zijn onder andere sigaretten en brandstof stukken goedkoper dan in Duitsland. Stubice is een mooie stad waar aan de gebouwen duidelijk te zien is dat het voorheen Duits was.

 

Dag 11: Het is lekker zonnig weer als we in Osinow Dolny in Polen aankomen. We zoeken een plekje op camping an der Oder, een groot terrein bij de Hohenwutzen Polenmarkt. Het is de grootste bazaar aan de Duits – Poolse grens. Er zijn meer dan 700 kramen waar van alles te koop is, van kleding tot eten en sigaretten. Net als deze artikelen is ook tanken aanzienlijk goedkoper. Osinow Dolny was tot 1945 Duits en heette toen Niederwutzen. Tot die tijd stond er een grote celstoffabriek, de belangrijkste grondstof voor papier. Nu staan alleen de ruïnes er nog.

Dag 12 en 13: Na een koude nacht rijden we via Polen en Duitsland over een smalle hobbelweg Polen weer in. Eenmaal in Polen is de weg gelukkig wel goed en ondanks alle wegwerkzaamheden kunnen we lekker opschieten. We rijden langs Szczecin en na een mooie route, waar we moeten remmen voor een overstekend hert, komen we aan in Miedzyzdroje. Hier staan we op een mooie camping op loopafstand van het strand. De plaats ligt op het eiland Wolin aan de Baltische Zee en van wat we nu zien is het in de zomer een drukke badplaats.

We blijven nog een dagje in Miedzyzdroje en lopen via een mooi aangelegde steiger langs het strand naar het centrum. Er zijn brede zandstranden, mooie kliffen en veel hotels. In 1838 kwamen er al vakantiegangers naar de stad wat het begin was van de ontwikkeling van een vissersdorp naar een luxe vakantieoord. Een aantal jaar later werden er een 395 meter lange houten pier en de eerste hotels gebouwd. In 2004 is de houten pier vervangen door beton. Op de pier zijn restaurantjes en zaken vol verschillende soorten gebak en ijs en heb je mooi zicht op de kliffen. De stad heeft ook een Walk of Fame met handafdrukken van Poolse filmsterren.
Terug lopen we door het centrum waar we bij de supermarkt nog even nasi kopen voor vanavond.



Dag 14: Vanmorgen gaan we eerst naar het hoogste punt van de kliffen. Vanaf de parkeerplaats is het nog een flinke wandeling maar het is zeker de moeite waard. Het Kawcza duin is 61 meter boven zeeniveau en bied een schitterend uitzicht over de Baltische Zee. We gaan weer naar Duitsland en willen dit doen door de gratis veerboot te nemen van Karsibor naar Świnoujście. Dit is de kortste weg en scheelt ruim 100 km rijden. Helaas komen we voor het veer in de file en doen we er twee uur over om vooraan te komen. We kunnen nog als laatste op de boot die op dat moment op punt van vertrek staat. Na 10 minuten varen zijn we al aan de overkant en rijden we door tot Anklam, een kleine Hanzestad in Mecklenburg vor Pommeren.
Er staan een aantal mooie 13de eeuwse gebouwen in baksteengotiek zoals de Nicolaikirche en de Steintor. We staan op de parking aan de rivier de Peene waar van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat gevist wordt.

Dag 15: Door een wegafsluiting en een omleiding zijn we erg lang onderweg en stoppen we eerder dan de bedoeling is in Neustrelitz. We vinden een plekje vlak bij de haven. De stad is opgetrokken in barokke stijl en is een industrieel centrum voor verwerking van onder andere agrarische producten en hout. In het centrum is een enorm achthoekig plein wat stamt uit 1866 en waar aan alle kanten verkeer vandaan komt. In het midden staat een grote fontein en eromheen staan sommige restaurants, een bakstenen kerk en het gemeentehuis.

Dag 16: We rijden een mooie route en komen aan bij Wohnmobilpark Bleichwiese in Hitzacker. De stad ligt op een eiland in de rivier de Jeetzel die hier uitmondt in de Elbe. In het historische centrum staan veel vakwerkhuizen en een fontein in de vorm van een forel. Bij de VVV zien we een standbeeld van prins Claus staan. Hij is hier geboren en er is zelfs een wandelpromenade naar het vernoemd.
In de stad staan allemaal stalletjes met eten en drinken en er is kermis. Het blijkt dat er altijd in het tweede weekend van oktober de traditionele Gallusmarkt wordt gehouden. Tot op de St-Gallus dag (16 oktober) werd de oogst binnengebracht en gingen de dieren op stal. Zo kon iedereen op deze dag naar de stad gaan en winkelen. De avond wordt afgesloten met een fakkeloptocht en vuurwerk.

Dag 17:  Vandaag rijden we eerst naar Scharnebeck om te kijken bij een scheepslift. Om de verbinding tussen de Elbe en het Mittellandkanal tot stand te brengen is het Elbe-zijkanaal gebouwd en werd in 1974 de scheepslift gebouwd. De lift heeft twee bakken van ongeveer 100 meter lang en 11,8 meter breed. De waterdiepte is ongeveer 3,4 meter, mede afhankelijk van de waterstand in het kanaal. De schepen varen de bak in waarna ze in ongeveer zeven minuten een hoogteverschil van 38 meter overbruggen. Een gigantisch bouwwerk en indrukwekkend om te zien.                       
Daarna gaan we door naar Geesthacht waar we op Wohnmobilplatz Alter Schiffanlage een mooi plekje aan de Elbe hebben.

Dag 18 en 19: Oost-Duitsland hebben we inmiddels achter ons gelaten en we zijn aan de terugreis begonnen. We rijden door naar Celle in Nedersaksen en staan am Schützenplatz. De binnenstad van Celle heeft veel vakwerkhuizen en het voornaamste gebouw is het hertogelijke slot in de Wezerrenaissance. Hier vertrekt de stadstour met de Müllers City Express, voor € 3,50 per persoon een leuke tour van ongeveer 3 kwartier. We rijden door het kasteelpark, de Franse tuin en het stadspark met het nieuwe stadhuis. We komen ook langs een aantal Bauhausen, gebouwen in de minimalistische stijl van Bauhaus kunst. Na een leuke dag is het weer zo goed dat we zelfs nog een poosje buiten kunnen zitten.

Vanmorgen rijden we eerst langs de OBI om een nieuwe gasfles te kopen. We blijven nog in Nedersaksen en na een mooie route stoppen we aan het eind van de dag in Damme. Omdat het al laat gaan we de stad niet meer in maar bij het vliegveld staan we op een leuke camperplek. We zitten lekker buiten en kijken op de start en landingsbaan waar het is een gaan en komen is van sportvliegtuigen.

Dag 20: We gaan verder richting huis en willen in Emden bij het zwembad gaan staan. Helaas is dit in verband met een verbouwing gesloten en er vallen zoveel eikels op de camper dat we toch maar besluiten om door te rijden naar Haren. We staan op parking Amisia aan de rivier de Ems, vlak bij het centrum. Het is een redelijk moderne stad met een aantal oude gebouwen. Het weer is helaas slechter geworden en vanavond lopen we door de regen naar restaurant Greive waar we voor een goede prijs heerlijk eten.

Dag 21 en 22: Na een bezoekje aan Emmen gaan we naar Dalfsen voor de laatste overnachting deze reis. Op de parking Stationsweg staan we bij het station en op loopafstand van het centrum. Het is de enige grotere plaats aan de Overijsselse Vecht die nooit stadsrechten heeft gekregen. Het is een leuk dorp met vlak bij het station de Zwevende Kei. Op een kunstmatige grasheuvel balanceert een grote zwerfkei op een brokstuk van een klassieke zuil. Het is een constructie van staal en beton en eromheen liggen kleinere zwerfkeien en er lopen een aantal schapen. Het is tegelijkertijd een ontmoetingsplek en een herkenningspunt.

Het is inmiddels 17 oktober en na een leuke vakantie, waar we weer veel leuke en interessante dingen gezien hebben, zijn we weer thuis.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb