Duitsland en Oostenrijk 2017 

Maandag 12 juni 
Maarssen - Gemünd, 270 km

De eerste dag van onze vakantie is aangebroken. Met de auto gaan we naar de stalling waar we de spullen overladen in de camper en de banden op spanning brengen. De auto kunnen we daar laten staan en nadat we getankt hebben gaat de reis echt beginnen. We kunnen goed doorrijden en rond 15.00 uur komen we aan bij Wohnmobilhafen Am Nationalpark Eiffel. Een mooie plek voor € 13,00 inclusief douche en toeristenbelasting. Stroom moet apart betaald worden maar op de stroompaal brand nog een lampje dus dat punt gebruiken we maar.
Het ligt naast een mooi buitenzwembad op loopafstand van Gemünd, een leuke kleine stad met voldoende winkels en restaurants. Vanavond gaan we eten in het Brauhaus waar we een kleine schnitzel bestellen. We zijn benieuwd hoe een grote schnitzel er uit ziet want zelfs nu houden we allebei al de helft over. Inclusief wijn, bier en koffie moeten we € 40,00 afrekenen.

Dinsdag 13 juni
Gemünd
Bij de VVV hebben we gisteren wat info gehaald over de omgeving en besluiten om nog een nacht te blijven. Het is een graad of 20 en we gaan op de fiets naar het 7 km verderop gelegen Vogelsang. We rijden door het bos en langs de rivier de Urft en steken de rivier over bij de Victor Neels brug, een stalen hangbrug die sinds 2009 de Urftsee in het Nationaal Park Eifel overspant. De brug is genoemd naar Victor Neels die van 1970 tot 1980 commandant was van de Belgische Strijdkrachten in Kamp Vogelsang. De 900 meter na de brug gaan zo steil omhoog dat we verder gaan lopen. 
De NS-Ordensburg Vogelsang is gebouwd tussen 1934 en 1936 en tot 1939 werden er 500 SS´ers opgeleid. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was het complex in gebruik als kazerne van de Wehrmacht. Daarna, tijdens de koude oorlog, werd het een militair oefengebied, eerst voor de Britten en na 1950 voor de Belgische krijgsmacht. Ook de Nederlandse Landmacht verbleef er veelvuldig. In 2006 werd het monumentale complex als onderdeel van het Nationalpark Eifel opengesteld voor het publiek. Beneden bij het complex zijn de sportvelden en het zwembad, wat nog steeds gebuikt wordt. Een bijzondere plek met veel mooie gebouwen en een schitterend uitzicht.
De terugweg fietst een stuk makkelijker en voor we het weten zijn we weer bij de camper. We maken zelf wat te eten.

Woensdag 14 juni
Gemünd - Bacharach, 176 km
We gaan op weg naar onze volgende bestemming en tot Koblenz gaan we via de snelweg. Daarna rijden we verder langs de Rijn en komen we voorbij de Loreley, een 132 meter hoge rots.  De rivier maakt hier een scherpe bocht, waardoor er een stevige stroming ontstaat en vele schepen zijn vergaan. Volgens de legende zou er een nimf op de rots hebben gewoond die met haar treurige zang, schoonheid en lange gouden haren de schippers wist te betoveren. Hierdoor verloren ze aandacht voor hun schip en liepen ze door de sterke stroom op de rotsen. Toen iemand haar van de rots willen gooien wierp ze haar ketting in het water en zong een laatste lied. De grote golven die er toen kwamen voerden haar mee, waarop de nimf eeuwig verdween. We rijden door tot we in Bacharach bij camping Sonnenstrand nog net een leuk camperplekje vinden. We gaan ons aanmelden in de bistro op de camping en betalen € 15,00. Het is er vrij druk maar we horen dat het morgen een feestdag is in Duitsland, goed om te weten want nu kunnen we nog even wat boodschappen halen.
We lopen naar het centrum van Bacharach, een middeleeuwse stad waar nog grote delen van de stadsmuur te zien zijn. Door de wijngaarden gaan we een heel eind omhoog en vanaf het hoogste punt hebben we een schitterend uitzicht over de stad en de Rijn. In de verte zien we de burcht Stahleck en de ruïne van de gotische Wernerkapel. Het is een hele klim maar zeker de moeite waard.
Het is rond de 25° en om bij de camper toch een beetje in de schaduw te kunnen zitten doen we (voor het eerst) het zonnescherm naar beneden. Vanavond eten we grieks bij Zeus en als we terugkomen is het aardig afgekoeld.
Vanmorgen heeft de lijm tussen het binnen en buitenraam van het badkamerraam voor een deel losgelaten. Wanneer we het raam van de schuifdeur openzetten zitten beide delen helemaal los. Gelukkig hebben we een grote rol ducktape bij ons en hiermee kunnen we de ramen maken. Nu maar hopen dat het de rest van de vakantie blijft zitten. We horen van iemand dat het een veel voorkomend probleem is met de ramen die wij hebben en dat er mogelijk sprake kan zijn van een coulanceregeling. 

Donderdag 15 juni
Bacharach - Bad Schönborn, 140 km
In Duitsland is het vandaag Frohnleichnam, een feestdag die te vergelijken is met de dodenherdenking bij ons. We rijden eerst een groot stuk langs de Rijn en gaan bij Bingen de snelweg op. Het is de bedoeling om door te rijden tot net voorbij Karlsruhe maar omdat er 11 km file staat gaan we net onder Heidelberg de snelweg weer af. We zoeken een camperplek dichterbij op en komen terecht op Well Mobilpark in Bad Schönborn. Met € 14,00 alleen stageld relatief duur maar het zijn redelijk ruime plekken en we kunnen mooi in de schaduw staan. Douchen kunnen we eventueel voor € 2,00 in het nabij gelegen thermenbad. Bad Schönborn is een leuk klein stadje en een echt kuuroord waar in verband met de feestdag verder weinig te doen is. We maken zelf macaroni wat we binnen opeten want het is inmiddels gaan regenen. Hopelijk wordt hier de warmte van 30° wat mee verdreven.

Vrijdag 16 juni
Bad Schönborn - Nördlingen, 219 km
Vandaag beginnen we met een stuk snelweg en gaan bij afslag Feuchtwangen-Nord de Romantischer Strasse op. Na een minuut of 10 is bij Feuchtwangen de weg afgesloten en moeten we een kilometers lange onnodige omleidingsroute gaan volgen. Er lijkt geen eind aan te komen maar uiteindelijk komen we toch uit waar we heen wilden, Nördlingen. Het is 15.00 uur en we zijn nog net op tijd om een plekje op parkeerplaats Kaiserwiese te bemachtigen waar je voor € 3,00 24 uur kunt staan. Er zijn voorzieningen om water te tappen en te lozen en het toilet te reinigen. Voor de helft van de plekken is er stroom die allemaal al bezet zijn en behalve een openbaar toilet vlakbij zijn er geen sanitaire voorzieningen.
De parkeerplaats ligt vlak bij een spoorlijn en aan de andere kant van het spoor zijn ze bezig om een grote kermis op te bouwen. Al met al best een leuke locatie vlak bij het centrum van de stad Nördlingen. De stad is gebouwd in een cirkel en ligt binnen de Nördlinger Ries, een krater met een diameter tussen de 22 en 24 kilometer die zo'n 15 miljoen jaar geleden is ontstaan door de inslag van een meteoriet. We lopen een rondje door de stad met een mooie middeleeuwse stadskern die wordt omgeven door een volledig bewaarde stadsmuur met poorten. 
Bij de camper hebben we geen internet maar bij de Mc Donalds wel dus vanavond halen we hier wat te eten. Na het eten lopen we nog even over de kermis in opbouw met onder andere een enorm reuzenrad. Douchen doen we in de camper en dat gaat prima.

Zaterdag 17 juni
Nördlingen
Er is vandaag genoeg te zien en te doen en Nördlingen dus blijven we nog een nacht staan en als we zien dat onze buurman vertrekt pakken we voor
€ 2,00 zijn stroomplek in. Al snel blijkt dat er één of andere optocht is want er komen allemaal mensen voorbij in historische kostuums en met instrumenten. Nördlingen was door zijn strategische ligging op het kruispunt tussen twee hoofdwegen ooit een belangrijk handelscentrum wat veranderde na de Dertigjarige Oorlog (1618-1648). Wegens hoge schattingen die de stad moest betalen, ontkwamen de burgers aan plundering, maar de bevolking heeft sterk geleden. De handel verlegde zich waardoor de stad aan belang inboette maar waardoor ook het middeleeuwse karakter goed bewaard is gebleven. Ter herinnering aan de bloeiende handelstijd is er jaarlijks de Nördlinger Messe die begint op de tweede zaterdag na pinksteren en 10 dagen duurt. Aan de optocht doen steden uit de hele omgeving mee, de mensen lopen in historische kostuums, er rijden oude auto's en trekkers mee en er doen veel fanfares mee. Er wordt naar de kinderen die langs de kant staan snoep gegooid en bij de kermis staan allemaal kraampjes en er is een enorme biertent met live-muziek. Erg leuk om allemaal te zien en mee te maken. 
We gaan naar het Rieskratermuseum wat 
gespecialiseerd is in geologie en de verbanden van meteorietinslagen. Behalve meteoorstenen, zoals de ‛Neuschwanstein’, is hier ook een 165 gram zware maansteen van de Apollo-16-missie te zien. De entree is € 9,00 en met hetzelfde kaartje kunnen we ook nog naar het stadsmuseum. Hier wordt de geschiedenis van de stad duidelijk en van één van de medewerkers krijgen we uitleg over het handelsverleden en de festiviteiten die er nu zijn. Tot slot nemen we een kijkje op de stadsmuur en gaan we naar de kermis.
Bij de camper drinken we wat en hebben een leuk gesprek met een nieuwe buurman. Hij vertelt ons dat de Duitsers na pinksteren 2 weken vakantie hebben en dat het daarom zo druk is. We warmen de goulash op die we eerder al gekocht hebben, lopen nog een rondje door de stad en over de kermis en douchen weer in de camper.

Zondag 18 juni
Nördlingen - München, 128 km
Vandaag volgen we de eerste 75 km de Romantische Strasse, één van de bekendste toeristische routes in Duitsland. De route loopt door Beieren van Würzburg aan de Main naar Neuschwanstein en Füssen aan de voet van de Alpen en volgt grotendeels een oude handelsroute van de Main naar Tirol en verder naar het noorden van Italië. Een mooie weg die door middeleeuwse steden en veel natuur loopt. Bij Donauwörth gaan we de Donau over en vanaf Augsburg nemen we de snelweg tot vlak voor München. Voor de komende 2 nachten zoeken we een plekje op camping Obermenzig, zo'n 13 km van het centrum van de stad. Het is er niet druk en we vinden een mooie ruime plek onder de bomen die ons € 24,00 per nacht kost. Via een ouderwetse stroomkast krijgen we voor € 0,50 stroom en voor een € 1,00 kunnen we douchen in net en goed sanitair.
Het is nog vroeg en we stappen op de fiets om bij de Badenburger See te gaan kijken die in de slottuin van slot Nymphenburg ligt. Dit park mogen we niet in met de fiets en lopend is het nog een heel eind. We hebben bijna de hele slotmuur langs gefietst als we beslissen om naar het 15de eeuwse Slot Blutenberg te rijden. Het ligt in een mooi park aan de rivier de Würm en voor het slot is een meertje. In het park staat een monument ter herinnering aan de dodenmars van de gevangenen die in de laatste dagen van WO2 op weg waren naar concentratiekamp Dachau.
Het is heerlijk weer en we hebben gekeken wat we allemaal willen zien en komen tot de conclusie dat we hier wel een extra nacht kunnen blijven.

Maandag 19 juni
München
We hebben gisteren al een Netto supermarkt gezien dus hier doen we vanmorgen eerst boodschappen. Aan het begin van de middag stappen we op de fiets naar Olympiapark waar in 1972 de Olympische zomerspelen werden gehouden. Het zouden vrolijke spelen moeten worden maar na een week werd de vrolijkheid wreed verstoord. Op 5 september vielen een aantal Palestijnse guerrillastrijders van de het Israëlische onderkomen aan de Connollystrasse 31 in het olympische dorp binnen. De Palestijnen doodden twee Israëli's en gijzelden negen leden van de Israëlische ploeg. Ze eiste de vrijlating van een groot aantal Palestijnse en andere politieke gevangenen en na lang onderhandelen vond er een reddingsoperatie plaats. De meeste kidnappers konden tijdig dekking zoeken tegen de scherpschutters en een van hen gooide een handgranaat in een van de helikopters waar gijzelaars in zaten, terwijl een andere het vuur opende op de tweede helikopter. Alle negen gegijzelden kwamen om het leven. We gaan eerst naar het dorp waar de bewuste woning nu gewoon bewoond is en waar naast de deur een gedenkplaat hangt.
Daarna rijden door naar het Oympiapark, een enorm bouwwerk met een doorschijnend dak in de vorm van een spinnenweb. In het Olympiastadion werd in 1974 de finale van het WK voetbal gespeeld en verloor Nederland met 2-1 van West-Duitsland. Tot 2005 was dit het thuisstadion van FC Bayern München en voor € 1,50 mogen we een kijkje nemen in het enorme stadion. De sportaccomodaties worden nog steeds gebruikt.
Als we verder fietsen komen we door een groot park terecht bij de Olympiaturm, een 291 
meter hoge televisietoren. Er zijn platforms op 189 en 192 meter hoogte en een kaartje voor de lift naar boven kost € 7,00 per persoon. Dat is het wel waard want we hebben een fantastisch uitzicht over het Olympiapark en de stad.
Met 32° fietsen we de bijna 7 kilometer terug naar de camping waar we buiten heerlijk gourmetten.

Dinsdag 20 juni
München
De dag beginnen we rustig en vanmiddag gaan we met het openbaar vervoer naar de stad. De bushalte is om de hoek en voor € 12,60 kopen we een dagkaart voor 2 pers. Met de bus gaan we naar station Untermenzing waar we de S-bahn nemen tot de Mariënplatz, Het plein heette oorspronkelijk Schrannen maar werd in 1854 Marienplatz genoemd om op die manier aan de Maagd Maria te vragen de stad te beschermen tegen een cholera epidemie. De Marienplatz wordt gedominieerd door het Neues Rathaus, een monumentaal stadhuis met een 79 meter hoge toren dat werd gebouwd tussen 1867 en 1909 in Vlaams-gotische stijl. Elke dag om 11, 12 en 17 uur is het beroemde klokkenspel te bekijken in de toren van het stadhuis. De figuren van het klokkenspel voeren de Schäfferltanz (kuipersdans) op, die voor het eerst werd uitgevoerd in 1517 om het einde van de pest te vieren.
Met de S-bahn gaan we verder en stappen uit bij de Isartor, de oostelijke poort van de historische oude stad. Van hier lopen we een mooie route naar het Duits Museum aan de andere kant van de rivier de Isar. We hebben geen tijd en zin om het museum te bezoeken en gaan door naar de Engelse tuin. Het park werd aangelegd om de Beierse soldaten landschapskennis bij te brengen, maar ook om de stadsbewoners een rustige, groene oase te bieden. Het is het grootste openbare park van Duitsland waar een griekse tempel, een japans theehuis en een chinese pagode te vinden zijn. Bij de pagode is de tweede grootste biertuin van München. Er is een apart deel met meerdere kraampjes waar drank en eten wordt verkocht. We halen voor € 8,10 een halve liter bier en wijnspa en zoeken een mooi plekje om het op te drinken.
Met de S-bahn en de bus gaan we weer terug naar de camping en vanavond gaan we op de fiets naar restaurant Naxos waar we heerlijk eten. Het is nog steeds erg warm en afkoelen doet het ook niet echt.

Woensdag 21 juni
München - Obernzell, 218 km
Na een paar dagen München is het tijd om verder te gaan. We willen een plekje hebben aan het water en volgen de Isar tot de plek waar de rivier in de Donau stroomt. Verder rijden we langs de Donau en komen een kilometer of 20 voorbij Passau terecht op Am Donauhafen in Obernzell. Het campergedeelte ligt bij een kleine haven en er is nog een mooi plekje vrij, direct aan de Donau. De kosten zijn € 13,00 per nacht inclusief stroom en goed, net sanitair. Er is ook een zwembad waar je voor € 2,00 de hele dag kunt zwemmen. Het bevalt goed dus hier blijven we 2 nachten.
We fietsen naar Obernzell en halen op de terugweg bij Netto wat te eten voor vanavond. Met een drankje zitten we daarna bij de camper te kijken naar alle riviercruiseboten die langs varen en er wordt volop gewaterskied. Er is ook een klein strandje waar we gaan pootje baden om af te koelen. 
Na het eten gaan we kijken waar de bushalte is en hoe laat morgen de bus naar Passau gaat en zitten we nog lang buiten.


Donderdag 22 juni
Obernzell
Rond 11.30 uur stappen we in de bus naar Passau waar we bij de chauffeur voor € 13,80 twee retourtjes kopen. Het is een half uurtje rijden langs de Donau en aan de overkant stappen we uit aan de rand van het centrum. Het kost wat tijd en moeite om uit te zoeken waar we op de terugweg in kunnen stappen want dat blijkt op een heel andere plek te zijn. Op het station eten we een lekker broodje waarna we de stad ingaan. 
Passau ligt in de Duitse deelstaat Beieren, niet ver voor de Oostenrijkse grens en is van oudsher een belangrijke kunst- en cultuurstad. De naam is afgeleid van de Latijnse naam van een Nederlandse huursoldateneenheid in het Bataafse leger. Het is een mooie barokke stad met torens, pleinen, bruggen en straatjes die het werk zijn van Italiaanse barokmeesters uit de 17e eeuw. Boven de stad staan de burcht Veste Oberhaus en de bedevaartskerk Maria Hilf. We lopen naar de plek waar drie rivieren bijeen komen: de Donau, de Inn en de Ilz, waardoor de stad ook wel Dreiflüssestadt wordt genoemd. De Inn is de breedste van de drie rivieren en omdat de Donau de langste is wordt het vervolg van deze drie stromen zo genoemd. Beide rivieren hebben een andere kleur, het water van de Donau is donker en van de Inn is het licht. Terug lopen we via de Innkade en komen langs de Schaiblingturm, een ronde toren met een hoge torenspits dat deel was van de middeleeuwse vestingwerken.
Na een stevige wandeling en de busrit terug gaan we nog lekker even zwemmen en vanavond halen we bij de lokale snackbar een bradwurst met pommes. Het blijft erg warm.

Vrijdag 23 juni
Obernzell - Wenen, 273 km
Vandaag gaan we niet al te laat op pad en doen we eerst boodschappen. Na een half uurtje zijn we al in Oostenrijk en rijden we verder langs de Donau tot we de rivier kunnen oversteken. Daarna gaan we de snelweg op en na 4.5 uur komen we aan bij Reisemobilstellplatz in Wenen. We worden hartelijk welkom geheten, krijgen allemaal informatie mee en kunnen zelf een plek uitzoeken. Het is een enorm parkeerterrein met genoeg ruime plaatsen die allemaal een naam hebben. Voor € 23,00 per nacht staan we op de Moritz v Schwind Platz. Het is zo'n 12 kilometer van het centrum maar wel vlak bij een metrostation.
We lopen een rondje door de buurt en behalve de metro zijn er een supermarkt en een aantal restaurants in de buurt. Vanavond halen we bij de Turk een lekkere schotel.

Zaterdag 24 juni
Wenen
We kopen voor € 15,20 een dagkaart voor de metro en gaan met de U6 van de Perfektstrasse naar het Westbahnhof waar we overstappen op de U3. Vlak bij het Parlementsgebouw stappen we uit. Het is een neoclassicistische gebouw in griekse stijl en voor het gebouw staat een grote fontein met een beeld van Pallas Athena. We lopen verder door de stad en komen langs allemaal mooie gebouwen zoals de Stephansdom die met 107 meter lang en 34 meter breed de grootste kathedraal van het land is. Het behoort tot één van de belangrijkste gotische bouwwerken in Oostenrijk en werd in 1147 gebouwd in opdracht van de bisschop van Passau. Op het hoofdgebouw staan vier torens, waarvan de zuidelijke toren met zijn 136,7 meter de hoogste is.
Hier stappen we op de bus naar de andere kant van de Donau en gaan naar Praterstern, een enorm pretpark, gelegen in het Wiener Prater, een groot park in de stad. De toegang is gratis en voor de vele attracties moet betaald worden. Er zijn achtbanen, een space-shot en een zweefmolen op 117 meter hoogte maar de bekendste attractie is het grote reuzenrad (Riesenrad), Het Wiener Riesenrad is gebouwd in 1896 en 1897 door het ingenieursbureau van Engelsman Walter Basset, heeft een hoogte van 65 meter en telt 15 cabines. 
Van hier gaan we met de u-bahn naar het Donauinsel, 
een kunstmatig eiland tussen de Donau en de Nieuwe Donau aangelegd tussen 1972 en 1988, 21,1 km lang en tot 250 m breed. Het maakt deel uit van de overstromingsbescherming van de rivier en wordt veel gebruikt voor recreatie. Als we het eiland oplopen blijkt dat het jaarlijkse Donauinselfest is. Over de hele lengte van het eiland staan stalletjes waar eten, drinken en andere dingen te koop zijn en er zijn meerdere podia met verschillende stijlen livemuziek. Op een groot podium staat de band die Eldseer te soundchecken voor het optreden van vanavond en het klinkt goed. We hebben al een heel eind gelopen en gaan naar het dichts bijzijnde metrostation van de U6. Met deze lijn hoeven we niet over te stappen en na een half uurtje rijden zijn we weer bij de camperplaats. Het is de hele dag al mooi weer en moe maar voldaan zitten we voor de camper na te genieten.
Tegenover de camperplaats is chinees restaurant Wok Time en hier gaan we vanavond lekker wokken. Inclusief drankjes en koffie zijn we voor
€ 41,00 klaar. 

Zondag 25 juni
Wenen - Kamenny Ûjezd, 220 km
Vandaag gaan we op weg naar Tsjechië. De eerste twee uur rijden door Oostenrijk en zodra we de grens met Tsjechië over zijn kopen we een tolvignet voor € 13,20. Het is een mooie route en rond 16.00 uur zijn we bij camping Motel Dlouba Louka. Helaas is het gesloten in verband met een verbouwing. Jammer dat dit niet vermeld staat op de site van campercontact. We zoeken een andere camping op die een half uurtje verder ligt en gaan weer op pad. Het regent al bijna de hele dag en we beginnen het zat te worden en tot overmaat van ramp is halverwege ook de snelweg nog eens afgesloten. Als we nog maar net op de omleidingsroute zitten zien we een bordje van Autokempink Stilec en besluiten om te kijken of het wat is.
Bij de receptie worden we hartelijk welkom geheten al is het wat moeilijk communiceren. De eigenaren zijn aangenaam verrast dat er nederlanders bij hun willen staan en de kosten zijn € 11,00 inclusief douche en stroom. Op het grote grasveld aan een mooi meer is het erg rustig en kunnen we gaan staan waar en hoe we maar willen. We gaan aan het water staan ook al hebben we dan geen stroom en maken een rondje over de camping waar ook bungalows en een minigolfbaan zijn. Er is ook een restaurantje in de buurt maar we maken toch zelf maar chili con carne. Het is inmiddels droog en lekker afgekoeld en na het eten lopen we naar het dorpje Kamenny Ûjezd, een leuke wandeling van een uurtje. 
We hebben een sleutel gekregen van het sanitairgebouw maar die is van de dames wat één grote ruimte is met 1 aparte afsluitbare douche. De eigenaren zijn er niet meer dus een sleutel van de heren kunnen we niet halen. Dan maar beide bij de dames douchen.

Maandag 26 juni
Kamenny Ûjezd - Stanoviste, 230 km
Vandaag blijven we nog in Tsjechie en rond lunchtijd maken we een stop in het plaatsje Blatná waar we parkeren vlak bij Kasteel Blatná. Het kasteel staat aan de oever van de rivier de Lomnice en was oorspronkelijk omgeven door heidevelden, maar in de 19e eeuw werd het herbouwd in de gotische stijl en in de heidevelden rond het kasteel werd de gracht uitgegraven. Nadat we een kijkje hebben genomen in het leuke kleine stadje rijden we verder richting Pilzen, de plaats waar het pils haar oorsprong heeft. We rijden dwars door de stad en aan het eind van de dag komen we aan bij camping Stanowitz, een leuke camping onder de fruitbomen en een eigenaar die goed engels spreekt. Omgerekend kost deze plek ons € 18,00. Het ligt in Stanoviste waar de bevolking van de jaren 1300 tot het eind van WO2 voornamelijk bestond uit duitsers die na de oorlog verdreven werden. De ruim 40 jaar daarna (tot 1989) heerste er een communistisch regime wat voor de stad een algemene verwoesting betekende. Dit is nog goed te zien in het stadje dat is gebouwd in de typische sloveense ronde vorm. Op het pleintje met daarom heen de woningen lijkt het of de tijd stil is blijven staan. Er hebben nooit meer dan 100 mensen gewoond, tegenwoordig zijn dat er ongeveer 30.
Het is redelijk weer en we hebben nog van alles in huis om vanavond te kunnen gourmetten.

Dinsdag 27 juni
Stanoviste - Oberkotzau, 105 km
Het heeft zowat de hele nacht geregend en ook als we vanmorgen vertrekken regent het nog. Na een mooie rit door Tsjechië rijden we Duitsland weer in. We nemen eerst een kijkje bij een camperplek in Selb maar dat vinden we niks en rijden door naar Oberkotzau waar we rond 15.30 uur aankomen. Bij Stellplatz Am Summa Park betalen we € 12,00 via een automaat en krijgen hiervoor een verharde plek en een kaart voor super goed sanitair. Het is mooi aangelegd op het terrein van de voormalige SUMMA fabriek en ligt aan een klein riviertje. De plekken zijn ruim en van elkaar gescheiden door wat groen.
Oberkotzau is één 
van de oudste nederzettingen van de regio Beieren, werd voor het eerst genoemd in 1234 en bestond oorspronkelijk uit drie nederzettingen. We nemen een kijkje in dit leuke kleine dorp met Slot Oberkotzau, het Rathaus en een marktplein waar een fontein staat met beelden van varkens ter herinnering aan de veehandel.
Verder is er niet veel te doen dus vanavond maken we zelf bami. Er moeten ook nodig handdoeken gewassen worden en voor € 5,00 kunnen we gebruik maken van een wasmachine en een droger. De was komt er niet echt droog uit en bovendien ruikt het niet fris. We hangen het daarom toch maar buiten op in de hoop dat het droogt en beter gaat ruiken.

Woensdag 28 juni
Oberkotzau - Gera, 127 km
De was is droog en ruikt nu lekker fris en we kunnen het nog net binnen halen voor het begint te regenen. We zijn niet ver van de voormalige DDR en rijden vandaag eerst naar Zwickau. Het is een mooi oude stad en vooral bekend van de auto-industrie die in 1904 begon met de productie van Audi. Na WO2 ging Audi in West Duitsland verder en in 1957 werd de oude fabriek overgenomen en werd de populaire Trabant er gebouwd. De naam betekent zoveel als 'maatje' en veel mensen beschouwden hun Trabant als deel van hun familie. Anderzijds verwijst de naam naar Erdtrabant, de Russische Spoetnik satelliet. Vanwege een staaltekort door een embargo uit het Westen, en een overschot aan katoenvezels uit Rusland was het binnendeel van de carrosserie zelfdragend van metaal. De buitenzijde van de spatborden, portieren, dak, motorkap en kofferdeksel waren vervaardigd uit Duroplast, een kunststof gebakken van katoenvezels gedrenkt in fenolhars. De hars kon men winnen uit bruinkool. Tussen 1958 en 1991 liepen in Zwickau drie miljoen Trabi's van de band. Anderhalf na de val van de muur moest de fabriek de deuren sluiten. In een leuk klein Trabimuseum staan alle types Trabant en kun je zien hoe duroplast eruit ziet. Er staat ook een groter type die lijkt op een Amerikaanse auto, het blijkt echter een auto van Russische makelij.
Hierna rijden we door naar Gera in Thuringen en vinden een plekje op wohnmobilhafen Gessenpark. Ondanks dat het op een indutrieterrein ligt is het een prima locatie en ziet alles er netjes uit. We moeten ons aanmelden bij het kantoor van Rossmann Bau meer hier is niemand aanwezig. Als we even later buiten zitten komt er een busje voorbij rijden en worden de welkom geheten door een vriendelijk jongeman die vertelt dat we ons morgen kunnen melden bij zijn moeder. Hij geeft ons wel vast de codes die we nodig hebben voor het toilet en de douche.
Vanavond gaan we naar grieks restaurant Irodion. Het is maar 10 minuten fietsen alleen het laatste stuk gaat zo steil omhoog dat we gaan lopen. Voor € 40,00 hebben we twee lekkere schotels met een drankje en koffie. Het eten is zoveel dat we wat nog over is mee naar huis nemen. Na terugkomst kunnen we nog lang buiten zitten.

Donderdag 29 juni
Gera
Vanmorgen gaan we ons eerst aanmelden en voor 2 nachten moeten we € 24,00 betalen. Het is gaan regenen en het ziet er naar uit dat het dat nog wel even blijft doen. We willen wel de stad gaan bezoeken dus trekken regenjassen aan en lopen naar de tramhalte vlak bij de camperplek. De tram van Gera dateert uit 1892 en is na die van Halle de oudste nog bestaande tram van Duitsland en voor € 2,00 enkele reis gaan we naar het centrum. De eeuwenoude stad ligt aan de oever van de Weiße Elster en is de derde stad van Thuringen.
Het eerste wat we tegenkomen is het cultureel en congrescentrum, een echt oostblok gebouw van zandsteen met brons gekleurd glas. Ondanks de regen is het een leuke stad met
 aan de Markt veel mooie gebouwen zoals het oude raadhuis, een renaissancegebouw uit 1575. De kelder is een tot 11 m diep labyrint onder de binnenstad, waar bier werd opgeslagen en wat nu voor kunstdoeleinden wordt gebruikt. 
Vanavond lopen we naar Pizzeria Giapetto, een indisch - italiaans restaurant. We nemen wijn, tzatziki vooraf en als hoofdgerecht een heerlijke curry en dat voor € 30,00. Vanmiddag zijn we langs Louis Diner gekomen en daar drinken we nog koffie. Gelukkig is het nu droog,

Vrijdag 30 juni
Gera - Altenburschla, 191 km
We blijven nog in de DDR en rijden langs bekende plaatsen als Jena, Weimar en Erfurt. Het is weer een mooie route en belanden op camping Altenburschla in de gelijknamige plaats. De eigenaar is een nederlander en hij heeft voor € 23,00 nog een mooi plekje in de schaduw aan de buitenrand van de camping. Voor het aantal plaatsen wat er is, is er weinig sanitair maar het ziet er wel schoon uit. Niet goedkoop maar wel een leuke ligging aan de 292 km lange rivier de Werra. We maken een rondje door het leuke stadje met allemaal vakwerkhuizen. Het ligt dan ook aan de Fachwerkstrasse die loopt van de Harz tot het Thüringer Woud. 
Voor het eten warmen we het grieks op wat we de laatste keer mee hebben genomen en wat we lekker buiten op kunnen eten. Na het eten gaan we een eind lopen want in de info hebben we gezien dat er een wandeling is langs de voormalige grens tussen oost en west Duitsland. We zijn al een kwartier onderweg als we aan het begin van de wandeling aankomen. We hebben al een behoorlijk moeten klimmen als we in een bos terecht komen. Het begint al donker te worden en het lijkt ons geen goed idee om nu nog verder te gaan. Morgen maar eens verder kijken.

Zaterdag 1 juli
Altenburchschla - Treffurt, 70 km
Vanmorgen gaan we niet te laat weg en rijden naar het beginpunt van de Entdecketour 12, een wandeling langs de voormalige grens tussen oost en west. Na een half uurtje lopen komen we bij de Stasitunnel in Wendehausen die begin jaren 80 gebouwd werd, officieel als waterdoorlaatplaats. De tunnel loopt onder het ijzeren gordijn door, is 150 meter lang en heeft een doorsnee van 1 meter. Hij werd voornamelijk door de stati (Ministerie voor Staatsveiligheid) gebruikt om heen en weer te gaan van oost naar west. In het westen kom je direct in een dicht begroeid bos waardoor je ongemerkt en veilig verder kon. In 1990 werd de tunnel blootgelegd en hebben ze een stuk van het ijzeren laten staan. De landmijnen in het gebied zijn, voor zover mogelijk, onschadelijk gemaakt zodat er nu een mooie en indrukwekkende wandeling gemaakt kan worden. Door het bos lopen we verder naar boven en komen we langs grote stenen met daarin het Mainz-wiel, het symbool van de invloed die de aartsbisschop van Mainz rond 1800 had. 
Op het hoogste punt zien we de grenspalen nog staan en hebben we een prachtig uitzicht op het Hessische en Thüringer Werratal. De terugweg lopen we over de betonnen weg waar de grensbewakers met hun voertuigen reden.
We rijden eerst naar Eschwege waar we kijken voor een plekje op een camping. € 34,00 vinden we alleen wel te duur dus rijden we door tot Wanfried waar een camperplek is in het centrum. Terwijl we door de leuke stad lopen en wat boodschappen doen zijn we het er over eens dat het een prima plek is om even te parkeren en een broodje te eten maar niet om vannacht alleen te blijven staan. We rijden een stukje terug en komen bij de Festplatz in Treffurt, een onverwacht mooie gratis plek. Het is een minuut of 10 lopen naar het centrum en in de regen lopen we naar het Rathaus waar we voor € 30,00 een lekkere pizza eten.
Douchen in de camper kan helaas niet meer want er zit een scheur in de bak maar met een washandje gaat het ook prima.

Zondag 2 juli
Treffurt - Soest, 191 km
We verlaten het oosten van Duitsland en rijden via een mooie route door naar Soest naar een camperplek bij het Citymotel. Het stageld is € 8,00 per dag en voor € 2,00 kun je 10 minuten douchen in mooi schoon sanitair. We staan vlak bij het centrum en gaan de stad in. Soest is een middelgrote stad aan de rand van het Sauerland. In de vroege middeleeuwen lag de stad aan de Westfaalse hellweg, een belangrijke handelsroute van het westen naar het oosten van Duitsland en was het één van de belangrijkste hanzesteden van Duitsland. Een groot deel van de stadsmuur staat er nog maar van de 8 poorten is er maar 1 over. Het is een mooie stad met veel oude vakwerkhuizen. 
Compleet verregend komen we na onze wandeling terug bij de camper. We willen achter in de camper een extra stopcontact en nu is het ideaal weer om deze goed aan te sluiten. Aan het eind van de dag is het droog en vanavond eten we een schnitzel bij Ratskeller St George. Na het eten komen we langs een plein waar een wijnfeest net is afgelopen. Hadden we dit maar eerder geweten.

Maandag 3 juli
Soest - Delecke, 15 km
Vandaag blijven we in de buurt en rijden door naar het vlak bij gelegen Delecke. Aan de Möhnesee ligt op een mooi terrein met terrassen Wohnmobilstellplatz Delecke Nordufer. Bij een betaalautomaat rekenen we € 15,00 af en we zoeken een plekje beneden op het terrein. Het is wat lastig inrijden maar als we eenmaal staan hebben we uitzicht over het strand en het meer. 
Het is lekker weer en nadat we een broodje hebben gegeten stappen we op de fiets en gaan we naar de stuwdam die in de periode 1908-1913 is gebouwd in de Möhne. De belangrijkste reden voor de bouw van deze dam was de watervoorziening. Er werden twee turbines gemonteerd voor de elektriciteitsopwekking omdat ook de energiebehoefte van de opkomende industrie in het Ruhrgebied een grote rol speelde. Een mooi bouwwerk van 650 meter lang waardoor het stuwmeer de Mönhnesee is ontstaan.
We fietsen door naar het grootste dorp aan het meer, Körbecke. Het is een redelijk grote plaats en op het marktplein rusten we even uit voor we terug gaan naar de camper. Terwijl we lekker aan de borrel zitten zijn ze op het water druk aan het kanoën.
Vanavond gaan we naar cafe Geronimo waar we voor € 45,00 lekker brood met kruidenboter, een hamburger, wijn, bier en koffie hebben. De terugweg lopen we langs het strand.

Dinsdag 4 juli
Delecke - Haltern am See, 87 km
We gaan steeds verder op huis aan en vandaag rijden we een mooie route binnendoor naar Wohnmobipark in Haltern am See. Het is een leuke ruime plek en voor € 10,00 hebben we alle faciliteiten behalve een douche. Douchen kan eventueel in het naastgelegen zwembad. Vlak na ons komt er een stel Italianen aan. Ze zijn op pad met een huurcamper en vragen ons om hulp bij het lozen van het cassettetoilet en het vullen van de watertank. Ze hebben geen waterslang aan boord dus gebruiken ze de onze. De man spreekt alleen italiaans, de vrouw spreekt goed engels en zij doet het woord. Ze zijn net drie dagen onderweg maar het bevalt ze niet echt en ze zijn dan ook van plan om morgen de camper weer in te gaan leveren en de vakantie verder in hotels door te brengen.
We gaan een kijkje nemen bij de Haltener Stausee, aan de overkant van de weg. Ook weer een groot meer waar allerlei watersporten worden gedaan. Op te terugweg gaan we nog even langs bij het zwembad om te zien wat daar te doen is. De Italianen zitten daar wat te drinken en bieden ons ook wat aan voor de hulp die we ze eerder vandaag hebben gegeven.
Het is ongeveer een kwartiertje lopen naar het centrum van het leuke stadje en vanavond eten we bij wokrestaurant Wu Dynasty. We betalen € 40,00 voor een goed buffet, wijn, bier en koffie.

Woensdag 5 juli 
Haltern am See - Emmerich, 90 km
Vanmorgen doen we rustig aan, rijden binnendoor naar Emmerich en komen terecht bij de Yachhafen. Om op het terrein te komen moet je bij de slagboom een parkeerkaart trekken welke ook gelijk de toegangskaart is voor het schone en nette sanitair. De € 12,00 moeten we morgen afrekenen bij de parkeerautomaat. Er is nog een mooi plekje vrij met uitzicht op de haven en de lange roze hangbrug (Rheinbrücke) naar Kleve. De brug is tussen 1962 en 1965 gebouwd en maakt deel uit van de Bundesstraße 220 tussen Kleve en Emmerich. Met zijn 803 meter is het de langste hangbrug van Duitsland. Het is mooi weer en op de fiets gaan we naar het 3 kilometer verderop gelegen centrum. We zijn al vaker in Emmerich geweest maar nog nooit hebben we zoveel van de stad gezien als nu. De stad ligt in de deelstaat Nordrhein - Westfalen aan de rechteroever van de Rijn op ongeveer 5 kilometer van de nederlandse grens bij 's-Heerenberg.
Vanavond fietsen we de andere kant op om voor € 45,00 te eten bij Artemis. Als we terug zijn en het is donker zien we de Rheinbrücke in roodgekleurd licht.

Donderdag 6 juli
Emmerich - Bilthoven, 188 km
We hebben vanmorgen een afspraak bij Koopmans in Zelhem om na te gaan wat er eventueel mogelijk is met de ramen die in het begin van de vakantie kapot gingen. Koopmans gaat e.e.a. nakijken en opzoeken maar voor onze camper is er geen coulanceregeling van toepassing. Het is wel makkelijk op te lossen door de binnenkant en de buitenkant te verlijmen en ze op de hoeken vast te schroeven. We krijgen nog een prijsopgave wat het kost op de ramen te laten vervangen. Vervolgens rijden we nog door naar Obelink in Winterswijk om te kijken of ze daar soms ramen verkopen en wat de kosten zijn. We kunnen niks vinden en als we een broodje hebben gegeten gaan we door naar onze laatste plek voor deze vakantie. We gaan nog even langs de Kwinkelier in Bilthoven voor wat boodschappen. Bij camping Bospark hebben we een reservering gemaakt en met de ACSI kaart krijgen we korting en moeten we € 18,40 betalen.
Nadat we een patatje met frikadel hebben gegeten gaan we op fiets naar Andre die vandaag jarig is. Het begint zacht te regenen en als we net binnen zijn gaat het over in zware regen en onweer. Terug moeten we door de stromende regen maar gelukkig onweert het niet meer en hebben we goede regenkleding.  

Vrijdag 7 juli
Bilthoven - Maarssen, 20 km
De laatste vakantiedag is aangebroken. Bij de wasstraat maken we de camper schoon, pakken alles in en brengen hem terug naar de stalling. 
Het is ons uitstekend bevallen, de eerste vakantie met onze eigen camper. Het was weer een geslaagde vakantie waarin we veel mooie en interessante dingen hebben gezien.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb