Frankrijk en Duitsland 2018

Dag 1: Nadat we getankt hebben vertrekken we op 28 mei voor onze vakantie naar Frankrijk. Via de snelweg bereiken we onze bestemming voor vandaag, Rekem in België. We staan op een mooi plekje op het jaagpad aan het kanaal. Rekem is een leuk oud dorpje met veel mooie gebouwen, waaronder Kasteel d'Aspremont-Lynden. Het kasteel werd gebouwd voor de adellijke familie d'Aspremont-Lynden, die vanaf de 17e eeuw van hieruit het Rijksgraafschap Rekem bestuurde. Het is heerlijk weer en we zitten nog lang buiten.

Dag 2 en 3: Vandaag rijden we het eerste stuk via de snelweg en vanaf Stavelot gaan we binnendoor. Na een mooie rit komen we aan bij camping Wiesnau in Dillingen, Luxemburg. Hier willen we graag nog eens kijken omdat we hier 30 jaar geleden één van onze eerste vakanties samen hebben doorgebracht in een tent. Het is een prima plek aan de rivier de Sûre met zicht op de stenen brug die Luxemburg met Duitsland verbindt.
Vlak bij de camping zit restaurant Am Duerf waar we een lekkere pizza eten.

We blijven nog een nachtje in Dillingen en gaan vanmorgen eerst op de fiets naar het 6 km verderop gelegen Duitse Bollendorf. Het is een route die helemaal langs de Sûre gaat. Het is nog steeds mooi weer en nadat we gegeten hebben lopen we de brug over naar Duitsland.
Hier zien we de bijzondere Tränenly waterval en lopen we het bos in. Via een flinke helling en langs mooie kalkstenen rotsformaties gaan we 600 meter omhoog om uit te komen bij de Predigtstuhl. Dit is de hoogste rots in dit gebied die zijn naam dankt aan zijn uiterlijk.
 Het is een zware wandeling maar zeker de moeite waard.

Dag 4: Het was vannacht slecht weer met veel regen en onweer maar gelukkig is het als we opstaan een stuk beter. We rijden via een mooie weg door naar Charmes in het Franse departement Vosges. De camperplek waar we staan is bij de jachthaven aan het Canal de L’Est, vlak bij het leuke centrum. Iets verderop loopt parallel aan het kanaal de Moezel. In een boom bij de camperplek zitten twee ooievaarsnesten met jongen en het stikt er van de krijsende kraaien.

Dag 5: De kraaien waren er weer vroeg bij vanmorgen en nadat we de waterpomp vervangen hebben gaan we weer op weg. Via steden als Vesoul en Besançon komen we in de Jura, een gebergte op de grens van Frankrijk en Zwitserland. Het is een karstgebergte met terassen, hoge steile wanden en bestaat voor 40% uit bossen. Na een mooie route door dit schitterende gebied stoppen we vandaag in Gex. Het ligt in het oosten van de regio Rhône-Alpes vlak bij de grens met Zwitserland. We overnachten op camping Les Genêts op 10 minuten lopen van het historische centrum van de stad.

Dag 6: We gooien eerst de tank vol en zijn een half uurtje onderweg als we de grens met Zwitserland over gaan. Langs het meer van Genève rijden we in de gelijknamige stad in, na Zürich de grootste stad van Zwitserland in het Franstalige gedeelte van het land. Dat het een grote stad is komen we al snel achter want we moeten er dwars doorheen en over een stukje van 25 km doen we ruim een uur.
Het is mooi weer en we rijden verder door de Alpen naar parking du Bouchet in Combloux waar we een fantastisch zicht hebben op de Mont Blanc. Combloux is een oud, authentiek wintersportdorpje met veel chalets en een gezellig centrum waar zelfs nu voldoende te beleven is.

Dag 7: Als we wakker worden is het mooi weer en komen er allemaal met bellen versierde koeien langs. De dorpsbewoners begeleiden ze naar een hoger gelegen weide. Van een stel waar we mee aan de praat raken horen we dat het een oude traditie is die jaarlijks plaatsvindt. Op het eindpunt is er een groot feest. We rijden vandaag door verder naar het zuiden en volgen de route Napoléon. Deze mooie route door de Alpen werd in 1932 geopend en is het historische traject van Cannes naar Grenoble dat Napoleon volgde toen hij terugkeerde na zijn ballingschap op Elba. We stoppen in Gap waar we overnachten op camping Alpes Dauphine.

Dag 8: We rijden verder via de route Napoléon en onze eerste stop is in Sisteron. Een leuke oude stad met hoog gelegen de Citadel die gebruikt is tegen de troepen van Napoléon. Ook de torens van de oude stadsmuur zijn nog bewaard gebleven. Op een pleintje in de stad staan allemaal Messerschmitt auto’s geparkeerd, kleine twee-persoons Duitse dwergauto’s. Erg grappig om te zien.
Als we verder gaan blijken we verkeerd te rijden. We komen langs het dorp Les Mees wat bekend is om de smalle rotsen met een hoogte van meer dan 100 meter. De Penitants des Mees heten zo vanwege hun silouet. Ze zouden die de monniken van de Lure berg vertegenwoordigen die versteend zijn als straf voor het vallen van vrouwen.
Als we op een hele smalle weg hebben weten te keren rijden we via de snelweg door naar Moustiers st-Marie. Op loopafstand van het historische stadje staan we op camping Saint Jean waar we mooi zicht op de bergen hebben. Het ligt in natuurpark Gorges du Verdon.

Dag 9 en 10: We blijven nog in de buurt en rijden langs het meer van Santé Crox naar een uitkijkpunt op 800 m hoogte waar we een schitterend zicht hebben op Canyon Gorges du Verdon. Het is een kloof op de grens van twee departementen en is over een lengte van 25 km uitgesleten door de rivier de Verdon. Na meerdere campings te hebben bekeken komen we terecht op de hoger gelegen camping l’Aigle in Aiguines. We hebben zicht op het meer van Santé Crox en het dorp.

Omdat we op een mooi plekje staan en gisteren geen gelegenheid hebben gehad om het dorpje te bekijken blijven we nog een nachtje in Aiguines. Op weg naar het dorp hebben we mooie uitzichten over het meer en de omgeving. Aiguines is een karakteristiek dorp met leuke oude steegjes en authentieke huizen. Er is een straatje met kunst - en ambachtswinkels waar de kunstenaars aan het werk te zien zijn en waar ook workshops worden gegeven. In een mooi aangelegd park staat de 17de eeuwse kerk Saint-Jean en even verderop is château d'Aiguines te vinden. Een particulier kasteel uit de renaissance met fraai gelakte dakpannen. Vanavond gaan we lekker uit eten bij Le vieux Chateau.

Dag 11 en 12: Nadat we eerst voor € 1,69 per liter de tank hebben gevuld gaan we weer op pad. We rijden eerst naar St Tropez waar we gelukkig een parkeerplekje vinden langs de weg. Het parkeerterrein kunnen we niet op want de ingang is te laag voor onze camper. St Tropez is een kleine havenplaats aan de Côte d'Azur waar in de zomer grote dure jachten liggen. We lopen door het leuke centrum  wat vooral bekend geworden is door de gendarmefilms met Louis de Funès. In de Gendarmerie waar de films zijn opgenomen is nu een museum.
Hierna is het niet zo ver meer rijden naar camping de la Baie in Cavalaire. We zijn aan de late kant en er is nog net 1 plekje vrij op de grote camping. Er is een zwembad en ligt op loopafstand van het strand, de haven en het centrum. Cavalaire ligt aan de Côte d'Azure en is een typisch Zuid-Europees toeristenstadje. De temperatuur is goed alleen jammer dat het bijna de hele dag geregend heeft.

We hebben geen zin om te rijden vandaag en willen nog een nachtje op dezelfde camping blijven. Helaas is dat niet mogelijk dus gaan we toch maar weer verder. Ongeveer 5 km verderop vinden we camping le Cros de Mouton. Het is een terrassencamping in de heuvels van Cavalaire met mooie ruime plaatsen en veel privacy. Maar goed dat we vanmorgen weg moesten want deze camping is veel mooier.
We gaan vanmiddag zwemmen en relaxen bij het grote zwembad. Er is ook een restaurant bij waar we vanavond lekker eten. Bij zowel bij het zwembad als het restaurant heb je mooi zicht op het dorp en de Middellandse Zee.

Dag 13: Langs de kust van de Middellandse zee rijden we naar Hyeres en zoeken een plekje op camping La Tour Fondue. De camping ligt op het uiterste puntje van het schiereiland Giers, vlak bij de zee en le Fort du Pradeau. Het oude fort is een overblijfsel van een 17de eeuwse verdedigingstoren en een herkenningspunt voor de scheepvaart. Het is een schitterende omgeving dat deel uitmaakt van het nationale Park Port-Cros.

Dag 14: We verlaten de kust en gaan weer landinwaarts. Via Brignoles en Aix a Provence Cavaillon komen we in Pernes les Fontaires waar we even stoppen. Het is een leuke oude stad met smalle straatjes en fonteinen en waar nog delen van de wallen met torens en poorten te zien zijn.
Hierna rijden we door naar Carpentras waar we een gratis plek vinden bij Domaine les Dominicains, een lokale wijnboer. We staan er alleen en hebben een mooi zicht op de 20 km verderop gelegen Mont Ventoux. De berg is 1912 meter hoog en daarmee de hoogste in dit gebied. Hij is bekend door de beklimming van wielerwedstrijden zoals de Tour de France.

Dag 15: Nadat het de hele nacht slecht weer is geweest gaan we weer verder. We rijden een mooie route door verschillende dorpjes en gaan bij Saint Martin d’Ardèche via een smalle brug de rivier de Ardèche over. We gaan door naar St Thomé en op camping le Medieval staan we midden in de natuur langs een klein beekje. Er is niet veel in de buurt en het regent nog steeds.

Dag 16: We willen vandaag een flinke afstand afleggen en rijden het grootste deel via de tolweg. Vlak voor Lyon verlaten we de tolweg en gaan we binnendoor verder naar Bourge en Bresse. We komen terecht op een parking vlak bij klooster Royal de Brou waar we gratis kunnen overnachten. Het koninklijke klooster is van hooggotiek en stamt uit de 16de eeuw. Het dak is voorzien van mooie verniste dakpannen en op het plein voor de kerk staat een analemmatische zonnewijzer, de ouds bekende van dit soort. 
De stad ligt aan de voet van het Juragebergte en het centrum is ongeveer 20 minuten lopen. Er staan veel mooie oude panden met houten gevels uit de 15de en 16de eeuw waaronder de Fresque Trompe-l'oeil, een pand wat schitterend beschilderd is.

 

Dag 17: Na een mooi route van 6 uur komen we via Besançon en Belfort aan in Altkirch. Het was een goede weg en onderweg hebben we tot 3 maal toe hetzelfde rare autootje ingehaald wat maximaal 60 km kon rijden. Raar maar wel waar. We staan op de kleine leuke camping Les Acacias op 5 minuten lopen van het centrum. Altkirch ligt in het zuiden van de Elzas vlak bij Zwitserland en Duitsland. De stad werd in de 12de eeuw gesticht en heeft mooie historische gebouwen. De restanten van de wallen en de torens zijn nog zichtbaar.

Dag 18: Vandaag rijden we eerst naar het duitse Weil am Rhein. Hier ligt de Drielandenbrug met aan de ene oever Duitsland en aan de andere oever Frankrijk met 200 meter verderop de grens met Zwitserland. Met 346 meter is het de langste boogbrug ter wereld voor voetgangers en fietsers met maar 1 boog. Daarna rijden we door naar Terrassencampingplatz in Herbolzheim waar we een mooie ruime plek hebben. Herbolzheim is een stad in de deelstaat Baden-Württemberg en het leuke kleine centrum ligt op ongeveer 1 km van de camping.

Dag 19 en 20: Nadat we de tank weer hebben volgegooid rijden we via de snelweg naar Sinsheim, ook in Baden Württemberg. We staan op het Womopark naast het zwembad en vlak bij het middeleeuwse centrum. Het is de tweede grootste stad in het district en heeft veel oude gebouwen en vakwerkhuizen. De stad is voornamelijk bekend om het Auto-en Tecknik museum.

Vandaag blijven we in Sinsheim. Het is heerlijk warm weer en we gaan op de fiets naar het Auto-en Tecknik museum. Het is een groot technologisch museum wat in 1981 is geopend en het grootste particuliere museum van Europa is. We krijgen korting op de toegansgprijs en betalen € 15,00 voor een kaartje. Sinds 2003 staan er de supersonische passagiersvliegtuigen Concorde en Tupolev Tu-144 naast elkaar. Beide vliegtuigen kunnen we in en zijn bijzonder om een keer te zien.
Verder staan er naast alle vliegtuigen ook honderden oldtimers, motorfietsen, sportauto’s en nog veel meer. Een interessant museum wat de prijs zeker waard is. Na een kwartiertje fietsen zijn we weer terug bij de camper waar we nog tot laat buiten kunnen zitten.

Dag 21: We rijden binnendoor verder via Mainz richting Koblenz. Onderweg staan we een tijdje stil omdat er een wielerronde is. We stoppen in Nassau en zetten de camper op de parking Am Bahnhof, een prima gratis plek aan de rivier de Lahn. Aan de andere kant van het spoor ligt het centrum van de stad met winkeltjes en voldoende restaurants. Er is ook een leuke markt op het plein.

Dag 22 t/m 24: Langs de rechteroever van de Rijn zakken we verder af naar huis. We bekijken meerdere plekken onderweg en komen uiteindelijk terecht in Unkel, Am Kindergarten, een groot parkeerterrein aan de rand van de stad. Unkel is een kleine stad aan de Rijn met middeleeuwse steegjes met vakwerkhuizen. Er is een verkeersvrije promenade waar ook rondvaartboten langs komen. We nemen een kijkje op de steiger en al snel komt er een rondvaartboot onze kant op die denkt dat wij mee willen. Dat is niet het geval en het blijkt dus dat wij helemaal niet op de steiger mogen staan als we niet mee willen.

Vanmorgen worden we al vroeg wakker omdat ze vlak achter de camper gras aan het maaien zijn. Nadat we nog een keer getankt hebben gaan we via de snelweg door tot aan Oberhausen waarna we verder binnendoor rijden naar Wesel. Camperplek Römerwardt ligt aan de Rijn en via de promenade is het ongeveer 20 minuten lopen naar het centrum van deze historische vestingstad. Langs de oever staan nog de overblijfselen van de langste spoorbrug over de Rijn. De brug was 1950 meter lang en zorgde voor de verbinding tussen Noord-Duitsland en West-Europa. De twee spoorlijnen die over deze brug liepen, begonnen in Boxtel en Venlo en eindigden in Hamburg.

We blijven nog even langs de Rijn en rijden via Emmerich naar Tolkamer waar er nog net één plekje vrij is op de Europakade. Altijd een mooie plek direct aan het water vlak bij het kleine centrum. Zittend voor de camper genieten we op onze laatste plek van een drankje en van de boten die voorbij komen varen. De musjes houden ons gezelschap en eten de restjes van een boterham op.

Dag 25: Alweer de laatste dag dus gaan we naar huis. In totaal hebben we 3380 km gereden en weer was het een top vakantie.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb