Vietnam 2005

Zondag 4 september
Amsterdam - Ho Chi Minh, 10015 km
Vanmorgen vertrekken we met Lufthansa vlucht LH4671 om 9.45 uur voor het eerste deel van onze reis van Schiphol naar Frankfurt. Gelukkig maar een korte vlucht want de nepleren stoelen zitten vreselijk. De bagage gaat rechtstreeks door naar de volgende vlucht, zelf moeten we nog wel inchecken. Maar goed dat we daar veel tijd voor hebben want voordat we de balie van Vietnam Airlines hebben gevonden hebben we zowat het hele vliegveld al gezien. Met vlucht VN542 vertrekken we om 14.40 uur richting Ho Chi Minh. 


Maandag 5 september
Ho Chi Minh
Na een lange maar goede vlucht landen we om 7.00 uur in Ho Chi Minh. Het is hier 5 uur later dan in Nederland en we worden opgewacht door de Nederlandse Christophe en de engels sprekende Vietnamese reisleider Toeng. Om 9.30 uur komen we aan in het Cancery hotel en een uurtje later vertrekken we voor een rondwandeling door Ho Chi Minh, het voormalige Saigon.
We komen langs het voormalige presidentieel paleis dat tegenwoordig het Paleis van de Eenheid heet en de Notre Dame Kathedraal welke in 1900 werd voltooid met de bouw van twee 40 meter hoge torens. Vervolgens lopen we langs bij het hoofdpostkantoor, een mooi koloniaal gebouw uit het einde van de 19de eeuw met glas-in-loodramen en gietijzeren hekken en balustraden. We lopen verder over de Ben Thanh-markt. en onderweg krijgen we ook de gelegenheid om onze eerste $ 60,00 om te wisselen voor de Vietnamese dong.
Dit alles gebeurt in een moordend tempo bij een temperatuur van zo'n 30 a 35º en een hoge luchtvochtigheidsgraad. Was niet echt slim om een groep vermoeide mensen op deze manier te laten wennen aan de temperatuur en het tijdsverschil. Gelukkig hebben we in de hotelkamer, een suite met slaap-en woongedeelte, airco. 
Nadat we vanmiddag een poos hebben geslapen zijn we aardig bijgekomen van de reis en de rondwandeling. Vanavond hebben we eerst een bijeenkomst waar Christhophe ons het één en ander verteld over het land en zijn gewoonten en wat de kosten zijn voor entreegelden e.d. Met de hele groep gaan we daarna naar restaurant Nam-An voor een welkomstdiner om wat nader kennis te maken met onze 22 medereisgenoten. Het eten bestaat uit rijst met diverse soorten vlees en vis. Het is wel goed maar het gaat veel te snel. Inclusief één wijn en bier kost het ons € 15,00 en voor alle entreegelden, fooien, 3 lunches en het diner van vanavond betalen we € 50,00 per persoon.


Dinsdag 6 september
Ho Chi Minh
Vanmorgen maken we een stadsrondrit door Ho Chi Minh waar we om te beginnen de Thien Hau tempel bezoeken. Door het voorhof loop je naar de imposante rood geschilderde poorten waar een geestendeur de boze geesten tegenhoud die volgens de traditionele opvattingen alleen rechtdoor kunnen vliegen. In het binnenhof staan potten van brons en messing waar staafjes wierook in worden gezet. De grote rookspiralen aan het plafond branden veel langer en sturen dus over een veel langere tijd hun boodschap naar de goden. In het achterste gebouw staat het beeld van Thien Hau, de hemelkoningin, die afkomstig is uit het Chinese taoïsme. In de vroege 11de eeuw zou een arm meisje uit Fujian vissers gesmeekt hebben om haar mee te nemen op een reis. De rijke vissers weigerde dit zodat zij met een klein bootje mee moest. In een storm die toen opstak zonken alle boten behalve het bootje met het meisje. Tot op de dag van vandaag is de hemelkoningin de beschermster van vissers en zeelieden.  
Het volgende waar we naar toe gaan is de Binh Tay-markt, het Chinese koopmanshart van Cholon waar werkelijk van alles wordt verkocht.
Hierna bezoeken we het War Remnants Museum met overblijfselen van de oorlog tussen noord Vietnam en het zuiden onder leiding van Amerika. Naast tanks, vliegtuigen en helikopters heeft het museum een grote collectie foto's met teksten erbij. Een groot deel van de foto's gaat over de gruwelijkheden die in de oorlog hebben plaatsgevonden. Wel aangrijpend om naar te kijken en de bijschriften te lezen. Het museum richt zich vooral op wat de Amerikanen de (noord) Vietnamezen hebben aangedaan.
Er is een guillotine te zien uit de Franse koloniale tijd en een aantal cellen waarin Noord Vietnamezen gevangen zaten tijdens de oorlog met Amerika, de zgn. tiger cages omdat ze zo klein waren.
We gaan ook nog langs bij handwerkplaats Tayson, waar ze hout bewerken. Het hout wordt meerdere malen gelakt en in de individuele lagen worden patronen uitgekrast die met lak in een andere kleur weer worden opgevuld. Tegenwoordig worden de patronen er meestal op geschilderd.
Voor de lunch kopen we een paar broodjes die we op onze kamer opeten. Daarna gaan we nog lekker een poosje slapen want we hebben best wel last van de warmte. Vanavond eten we in het hotel een kipcordonbleu met patatjes voor 300.000 dong en gaan we nog even internetten.


Woensdag 7 september
Ho Chi Minh
Vandaag hebben we een vrije dag en nadat we eerst hebben uitgeslapen tot 9.45 uur gaan we op zoek naar de voormalige Amerikaanse Ambassade. Vanaf het helikopterplatform op het dak vertrokken in april 1975 de helikopters met de erkende vrienden van de Amerikanen, terwijl de meeste Vietnamese helpers wanhopig achterbleven. In 18 uur tijd werden meer dan 1000 Amerikaanse burgers en bijna 7000 Zuid Vietnamese vluchtelingen weggevlogen uit Saigon.
We dachten het gebouw gevonden te hebben maar er is, na achteraf blijkt, weinig meer terug te vinden dan een ruïne omdat het gebouw na de oorlog is vernietigd.
We lopen verder door richting Saigon rivier. Om op de boulevard te komen moeten we een hele drukke weg oversteken, wat op zich al een avontuur is en een speciale techniek vereist. Het verkeer is namelijk een grote chaos want één op de twee Vietnamezen rijdt op een brommertje, een enkeling heeft een auto, alles rijdt kris kras door elkaar en doet niks anders dan toeteren. Rondtoeren op een 'Honda', soms wel met 5 man op één brommer, is een geliefde tijdbesteding. Slecht op een enkele plek staat een stoplicht waar je redelijk veilig kunt oversteken. Al lopend wordt er, tot vervelends toe, gevraagd of je een ritje met een cyclo (fietstaxi) of een brommer wil maken. Het gebaar van een lamp indraaien betekend "nee" maar hier trekken de meeste zich weinig van aan. 
Je ziet overal op straat vrouwen met een juk lopen waar allerlei koopwaar op ligt wat ze op elke willekeurige plek proberen te verkopen en eenvoudige stalletjes met kleuterstoeltjes en minitafeltjes; zelfs naar Aziatische maatstaven zijn Vietnamezen erg klein. Dankzij de Franse bezetting van 1858 tot 1954 kun je voor een paar centen stokbrood en La vach qui rit (smeerkaas) kopen voor een lekkere lunch.
Na de lunch lopen we vanmiddag de andere kant van het hotel op, vinden een redelijk grote supermarkt en bij het postkantoor wisselen nog een keer $ 60.00. Vanavond eten we in het hotel bami en betalen we weer 300.000 dong. In andere restaurants kun je met z'n tweeën inclusief een glaasje wijn al een diner krijgen voor 100.000 tot 200.000 dong (€ 5,00 tot € 10,00).

 

Donderdag 8 september
Ho Chi Minh - Can Tho, 169 km
Om 8.00 uur vertrekken we richting de Mekong Delta. Deze streek staat bekend als de "rijstmand" van Vietnam. Mede door de Mekong rivier is het land zeer vruchtbaar en levert het genoeg rijst op om heel Vietnam te voorzien. Na een koffiestop is het nog zo'n anderhalf uur rijden voor we om 11.30 uur bij de boot aankomen. Verdeeld over twee boten gaan we de Mekong rivier op. De rivier ontspringt in het hoogland van Tibet en stroomt over een afstand van 4500 km door China, Birma, Thailand, Cambodja, Laos en Zuid-Vietnam om uit te monden in de Zuid Chinese Zee. Het wordt beschouwd als één van de belangrijkste rivieren in Azië. Na een kwartiertje varen komen we bij een snoepfabriek waar ze met de hand van rijst een grote verscheidenheid aan snoep maken. 
Voor de lunch varen we door naar één van de vele eilandjes die de Mekong Delta rijk is. Naast rijst, loempiaatjes en wat soorten vlees krijgen we ook vis. Tijdens de boottocht zien we hoe de mensen langs de rivier wonen en leven. Veel mensen wonen in huizen op palen en hun leven draait echt om het water. Overal zie je fuiken om mee te vissen, mensen die zich aan het baden zijn, de was en de afwas doen. Het water wordt ook gebruikt om in te koken en dient tevens als riool.
In de boten die we tegenkomen zit vaak de hele familie. Om Can Tho te bereiken moeten we eerst nog een uur met de bus en met de pont de brede Hau Giang oversteken. Gelukkig kunnen we zo de pont op en zijn we na 20 minuten varen aan de overkant waarna we al snel in hotel Hoa Binh aankomen. 
Can Tho is de grootste stad in de mekong en is van oudsher een belangrijk handelscentrum. Het is een leuke stad en een stuk relaxter dan Ho Chi Minh met zijn 7 miljoen inwoners. Als toeristen zijn wij hier een bezienswaardigheid, vooral in de supermarkt en met name de kinderen zeggen gedag en zwaaien naar ons. Voor 160.000 dong eten we vanavond spaghetti bij restaurant Nambo.


Vrijdag 9 september
Can Tho
Vanmorgen om 7.30 uur gaan we lopend naar de Mekong rivier waar de boten liggen die ons naar de Cai Rang drijvende markt brengen. Honderden bootjes komen hier bij elkaar en er worden heel veel verschillende soorten groente en fruit verkocht. De grotere boten hebben een stok omhoog staan met daaraan de producten gespietst die ze verkopen. Zo kan iedereen op zoek gaan naar de producten die ze nodig hebben. Kopers (en verkopers die dingen om direct te nuttigen verkopen) varen in kleinere boten. Onderweg gaan we in een klein dorpje van boord voor een kop koffie.
Langs de straat staan ze vooral veel vis te verkopen. Er staat ook een man met een kist levende muizen die verkocht worden. De koper zegt hoeveel en welke muizen hij/zij wil hebben en de verkoper slaat de muis vervolgens dood tegen de rand van de kist waar ze uit komen. Ook zien we hoe eenden, met hun poten vastgebonden, onder dwang volgepropt worden met rijst. Hierdoor krijgt een dier een vervette lever van 7 tot 10 keer de normale grootte die gebruikt wordt voor eendenleverpaté. 
Tijdens de volgende stop lopen we door een soort van dierenparkje waar de dieren in te kleine hokjes zitten en de aapjes aan te korte riempjes. We krijgen allerlei soorten fruit te eten en varen terug naar Can Tho via één van de vele zijtakken van de Mekong rivier. We zijn ongeveer halverwege als de regen opeens met bakken uit de hemel komt, dus zijkanten dicht en regenjassen aan. Het wordt pas droog als we al weer terug zijn in het hotel.
Vanmiddag hebben we op eigen gelegenheid wat rondgekeken in Can Tho. Overal staan kraampjes waar de zogenaamde maankoekjes verkocht worden. Dit zijn kleine koekjes met een zoet/bittere vulling en zijn bedoeld voor de viering van het maanfeest. Dit is een feest wat tegenwoordig voornamelijk bedoeld is voor de kinderen en wordt gevierd bij de 6de volle maan na het Chinese nieuwjaar. De kinderen zijn dan ook al volop aan het oefenen voor het feest van 17 september. Voor 3000 dong kopen we een plastic treintje met lampjes en dergelijke. Na nog even geïnternet te hebben eten we bij Nambo een heerlijke biefstuk en schnitzel.


Zaterdag 10 september
Can Tho - Hôi An, 807 km
Om 8.00 uur vertrekken we voor de terugweg naar Ho Chi Minh. Het is een lange rit en met slechts één koffiestop worden we rond 13.15 uur afgezet bij de Ben Thanh-markt. Voordat we hier weer terug moeten zijn hebben we nog een uur of twee om voor het laatst nog wat van Ho Chi Minh te zien en te lunchen. We halen een hamburger bij Lotteria, een soort Mc Donalds. 
Onderweg naar het vliegveld wordt er een (onzin)stop gemaakt omdat er achter op een brommer twee varkens worden op hun rug met de poten omhoog en aan elkaar worden vastgebonden.
Om 17.30 uur vertrekt vlucht VN326 naar Da Nang. Na wat ruilen in het vliegtuig kunnen we toch bij elkaar zitten want door de groeps checkin zat iedereen door elkaar. Na een busrit van bijna een uur komen we uiteindelijk bij het Van Loi hotel in Hôi An.


Zondag 11 september
Hôi An
We beginnen vandaag met een stadswandeling. Hôi An is een voormalige havenstad aan de Zuid-Chinese Zee en de Thu Bon rivier. De stad is door Unesco tot werelderfgoed verklaard en was in de 16de en 17de eeuw, toen nog Faifo geheten, een belangrijk handelscentrum toen er handelaren uit China, Japan, Nederland en India kwamen.
We brengen een bezoek aan het museum van Historie en Cultuur en een houtwerkplaats waar door de week s'morgens kinderen les krijgen in houtsnijden. Verder wordt hier ook hout ingelegd met parelmoer.
De Chinese wijk en de voormalige Japanse wijk zijn met elkaar verbonden door de overdekte Japanse brug, één van de weinige houten boogbruggen die bewaard is gebleven. Aan beide zijde van de brug zitten aan weerszijden stenen beelden van dieren die verwijzen naar de tijd waarin de brug is gebouwd. Er werd met de bouw begonnen in het jaar van de aap (1593) en voltooid in het jaar van de hond (1595). De brug is 3 meter breed, 18 meter lang en heeft een tempel die de woeste riviergeest mild moet stemmen.
Ook bezoeken we de gemeenschapshuizen Hoi Quan Hai Nan uit 1892 en Hoi Quan Triéu Châu uit 1776. Bij de laatste zien we  prachtig houtsnijwerk van vogels en insecten op altaren en zuilen en er wordt een show opgevoerd met muziek en zang.
We nemen een kijkje in het oudst bewaard gebleven huis van Hoi An. Het heet Tán Ký (pandjeshuis), wat inmiddels door de zevende generatie wordt bewoond en eens toebehoorde aan de rijke koopmansfamilie. In het huis bevinden zich o.a. een winkel en een binnenhof voor licht en lucht waar de woonkamer is. De slaapkamers zijn op de bovenverdieping en hier worden ook alle spullen naar toe gebracht als in het regenseizoen de Thu Bon rivier buiten zijn oevers treedt en het huis één tot anderhalve meter onder water komt te staan.
Tot slot gaan we langs bij de kleermaker, Yali couture. Als je vandaag wat besteld wordt het voor je op maat gemaakt en kun je het morgen ophalen. Vanmiddag besluiten we om gewoon lekker te luieren bij het zwembad van het hotel dat toch niet zo afgelegen ligt als wij dachten. Vanavond eten we bij restaurant Fukien.


Maandag 12 september
Hoi An
We hebben weer lekker een dag voor onszelf en vanmorgen gaan we eerst naar het postkantoor om te pinnen en de kaarten op de post te doen. Daarna lopen we de markt over die voor de ene helft overdekt is en voor de andere helft in de openlucht. Er wordt hier van alles verkocht en overal steken de rijsthoedjes van de Vietnamezen bovenuit. Direct aan de kade is ook een vrij grote vismarkt.
Vanmiddag huren we fietsen voor wel € 0,50 per stuk. Na een half uurtje fietsen langs een pittoreske weg komen we bij het Cua Dai strand. Het is niet druk op het strand. De enige Vietnamezen die je er ziet - verkoopsters met manden ananassen, bananen en pindakoeken of met kluwens kralenkettingen - zijn van top tot teen bedekt tegen het zonlicht. Onder hun hoed hebben ze een grote zakdoek voor de onderkant van het gezicht en de hals gespannen. Ze dragen kleding met lange mouwen en lange broeken  en hebben vaak ook handschoenen aan. Het mag misschien wat overdreven lijken, maar voor Vietnamese vrouwen is een bleke huid het schoonheidsideaal.
Helaas staat er te veel wind om even aan het strand de gaan liggen dus gaan we terug naar het hotel om daar nog even te zwemmen. Naast het hotel is een vrouw druk bezig het land te bewerken en vanaf het dak hebben we een mooi uitzicht. 
Als we vanavond nog maar net bij eetcafé Can zitten te eten begint het te onweren en komt de regen opeens met bakken naar beneden. Binnen no-time staan er verkopers van regenjassen en paraplu's in het eetcafé. Zelfs de stroom valt na enige tijd uit. Na een half uurtje doet de stroom het weer en het is inmiddels ook droog dus kunnen we droog terug naar het hotel.


Dinsdag 13 september
Hoi An - Huê, 138 km
Na een nacht met slecht weer, opnieuw stroomuitval en het ontbijt vertrekken we om 8.30 uur naar Huê. We rijden langs de marmerbergen, heuvels die bestaan uit marmer en zandsteen. De Vietnamese naam is Ngu Hanh Son en betekent ‘Bergen van de 5 elementen’. Elke berg vertegenwoordigt een element van de kosmos en is daar ook naar vernoemd: Hoa Son (vuurberg), Moc Son (houtberg), Kim Son (metaalberg), Tho Son (aardeberg) en Thuy Son (waterberg). We krijgen de gelegenheid om een wandeling door één van de vele grotten te maken en de mensen die niet mee willen worden naar een marmerhouderij gebracht. Hier krijgen we te zien hoe grote brokken marmer bewerkt worden tot beelden en beeldjes. Er zit ook een winkel bij waar alle soorten en maten marmer te koop wordt aangeboden.
Als de groep weer compleet is gaan we naar het Cham museum in Da Nang. De Ecole Française de l'Extreme Orient begon aan het eind van 19de eeuw de tempels van Cham te onderzoeken en te restaureren. Hierbij kwamen steeds meer beelden, friezen en altaren aan het licht die in 1935 ondergebracht werden in het museum.
Vervolgens hebben we de lunch waarna we de Wolkenpas op rijden, de klimaatscheiding tussen het tropische zuiden en het subtropische noorden. De weg is in 1888 aangelegd door de Fransen en de pas ligt op een hoogte van 496 meter. Het waait er behoorlijk en het is bewolkt waardoor het zicht niet echt super is. Er staan op de pas ook nog wat vervallen vestingwerken.
Op het schiereiland Lang Co met zijn kilometerslange witte zandstranden hebben we een laatste koffiestop.
Hierna rijden we in één keer door naar Huê waar we om 16.45 uur in hotel Duy Tân aankomen. Het is nog steeds slecht weer en tussen de buien door gaan we naar restaurant Manderin waar we, inclusief de wijn, voor € 5,00 gegeten hebben. Op de terugweg drinken we nog wat met John, Helen, Jaap en Hanneke en gaan we even internetten.


Woensdag 14 september
Huê
Huê is de oude keizerlijke hoofdstad van Vietnam en het keizerlijke paleis is een replica van de Verboden Stad in Peking. We brengen een bezoek aan de Citadel, gelegen op de noordoever van de Parfumrivier. Ze wordt beschermd door een 10 kilometer lange, 6 meter hoge en 20 meter dikke muur en een gracht van 23 meter breed en 4 meter diep. In de Citadel staat de Verboden Paarse Stad met de keizerlijke paleizen. De citadel heeft veel te lijden gehad onder de oorlogen. In 1947 werden veel gebouwen verwoest in gevechten tegen de Fransen. Tijdens het Tet-offensief in 1968 bezetten de soldaten van het bevrijdingsfront van Zuid-Vietnam de Citadel. Na enkele weken bombardeerde de Amerikanen de stellingen van de Vietnamezen en schoten de Citadel in puin.
Na een flinke wandeling moeten we alleen nog over de Trang Tien brug heen voor we in het hotel terug zijn. De brug ligt over de Parfumrivier en was vroeger gemaakt van bamboe. Toen eind 19de eeuw de Franse gouverneur in de stad was heeft hij Gustaf Eiffel de opdracht gegeven om een nieuwe brug te ontwerpen en te bouwen. De brug die in 1899 klaar was is gemaakt van beton en staal heeft een lengte van ruim 400 meter en is 6 meter breed.
Zowel naast als tegenover het hotel is het één grote bouwput dus echt rustig is het niet. Vanmiddag zoeken we een postkantoor op, ondanks dat het vrij duur schijnt te zijn om naar Nederland te bellen. Uiteindelijk hebben we ruim 2 minuten met Franeker gebeld voor slechts $ 1,50. We bellen ook nog maar even met Bilthoven en krijgen te horen dat ons konijntje maandag dood is gegaan. Vanavond hebben we voor het eerst deze vakantie vies gegeten.


Donderdag 15 september
Huê - Hanoi, 540 km
Nadat we lekker hebben uitgeslapen, op ons gemak hebben ontbeten en de koffer hebben ingepakt worden we om 13.30 uur met de bus opgehaald die ons naar een boot brengt voor een boottocht op de Parfumrivier. Deze naam dankt de rivier aan de bloesem die in de herfst in het water valt, waardoor de rivier een parfumachtige geur krijgt. De originele naam is Hu'o'ng Giang.
We varen onder de Trang Tien brug door en gaan verder op weg naar de Thien Mu-pagode. Koning Tu Duc heeft deze pagode in 1858 laten bouwen. De achthoekige Phuoc Duyen-toren is het symbool van Huê en symboliseert met zijn zeven verdiepingen de zeven incarnaties van Boeddha. Vanaf de pagode hebben we een mooi uitzicht op de rivier en de omliggende bergen. 
Terwijl we verder varen probeert de familie die de boot beheert wat extra bij te verdienen door schilderijtjes, houtsnijwerk en kleding te verkopen.
Een aantal kilometers verder stroomopwaarts ligt het graf van Tu Duc, de vierde koning van de Nguyen dynastie die regeerde van 1847 tot 1883. Het parkachtige grafcomplex werd in 1867 voltooid en sinds die tijd trok Tu Duc er zich steeds vaker in terug. Hij zat met zijn concubines aan het meer en reciteerde zijn eigen geschreven gedichten.
Vanaf hier gaan we met de bus terug naar Huê waar we nog een uurtje de tijd hebben om een bord spaghetti te eten voordat we naar het vliegveld gaan voor onze vlucht VN246 naar Hanoi. We vliegen met een ATR 72, een tweemotorig propellervliegtuig. Om 23.30 uur komen we aan in het laatste hotel van deze reis, het Thien Thai hotel in Hanoi.


Vrijdag 16 september
Halong Bay
Vanmorgen vertrekken we om 8.30 uur naar Halong Bay waar we na een busrit van bijna 4 uur aankomen. We maken een boottocht en krijgen aan het begin van de tocht aan boord een lunch. In verhouding met alle boottochtjes die we al gemaakt hebben, hebben we nu een hele luxe boot die niet al te veel herrie maakt.
Halong Bay is één van de mooiste landschappen van Vietnam en is ontstaan in de laatste ijstijd. In die tijd daalde het Zuidwest-Chinese kalkplateau, waardoor het water uit enkele gebieden er overheen kon stromen, terwijl tegelijkertijd de kustvlakte overstroomd raakte. Wat tegenwoordig eilanden zijn die uit zee omhoogsteken, zijn in werkelijkheid zo'n 3000 bergtoppen die in de baai liggen. De grillige vormen werden gevormd door het zoute water, de wind en de vegetatie. De legende is dat er in een berg een enorme draak lag te slapen die door een vijandelijke invasievloot uit zijn slaap werd gehaald. Daarom stortte hij zich op de indringers op het water. Met zijn staart trok hij diepe geulen in het landschap die zich met water vulde terwijl zijn lichaam in de zee wegzonk. Sindsdien heet de baai Halong (dalende draak). We gaan naar de Hang Day Go, grot van houten palen, een grote grot die bestaat uit 3 kamers die te bereiken is via 90 treden. Boven bij de grot hebben we een mooi uitzicht over de baai.
Bij meerdere eilanden in de baai liggen een aantal boten bij elkaar waar mensen op wonen, de zogenaamde waterzigeuners. Dit zijn complete drijvende dorpen met een school en een gemeentehuis en de bewoners leven van visserij en verkoop van hun waren aan toeristen.
We zijn laat terug in het hotel en gaan eten met John, Helen, Jose en Rini. Het eten is niet echt super maar het is er wel gezellig. Er zit een groepje Vietnamezen gitaar te spelen en heel hard te zingen. Als Ted de gitaar overneemt is het helemaal feest en worden we zelfs getrakteerd op bier.


Zaterdag 17 september
Hanoi
Vandaag doen we sightseeing in Hanoi en we beginnen met een bezoek aan het mausoleum van Ho Chi Minh. Hij werd in 1890 geboren in een klein dorp in de provincie Nghe An in centraal Vietnam onder de naam Nguyen Sinh Cung. In 1911 vertrok hij naar Frankrijk en kwam via allerlei omzwervingen 30 jaar later pas terug in Vietnam. Toen pas kreeg hij de naam Ho Chi Minh, dat "brenger van het licht" betekent. Hij werd Oom genoemd, om het respect van jongeren ten opzichte van oudere weer te geven in goed confucianistische geest. Tegen het einde van zijn leven (hij overleed in 1969) zagen zelfs de studenten in Europa in hem hun bevrijder. In een lange rij worden we naar het mausoleum geleid en als we bijna vooraan staan mogen we opeens niet verder. Al snel blijkt dat dat is omdat de wisseling van de wacht plaats vindt. Eenmaal binnen worden we gesommeerd stil te zijn en lopen we om de kist met de gebalsemde Ho Chi Minh en staan snel weer buiten. Aansluitend maken we wandeling door de tuin waar onder andere het woonhuis van Ho staat. Ook dit gaat weer in een lange sliert van mensen.
Vervolgens hebben we een koffiestop en brengen we een bezoek aan het Museum voor Schone Kunsten. Hier is zowel moderne  kunst als traditionele kunst te zien. Op een aantal plekken in het museum zitten studenten kunstwerken na te tekenen. Tot slot bezoeken we nog de Literatuurtempel welke dateert uit 1070 en die met een confucianistische tempel gebouwd is als school voor de prinsen. Later werd de school nog uitgebreid met diverse binnenplaatsen.
De laatste dagen waren best wel lang dus vanmiddag gaan we eerst een uurtje slapen. Vlak bij het hotel is een restaurant waar we inclusief wijn en bier voor 210.000 dong een lekkere biefstuk eten.
Wanneer we s'avonds na het eten nog wat zitten te internetten in het hotel komen er kinderen binnen verkleed als draak om wat geld op te halen voor school terwijl er buiten eentje op een trommel slaat. Het maanfeest dus.


Zondag 18 september
Hanoi  
Na een rustig begin van de dag gaan we lopend in de richting van het oude centrum van Hanoi. Onderweg wordt ons door een oudere man een rokende pijp aangeboden. Waarschijnlijk een opiumpijp want de omstanders staan hartelijk te lachen als we weigeren de pijp aan te nemen. Het verkeer is hier nog hectischer dan in Ho Chi Minh en oversteken valt hier dus helemaal niet mee. We houden dan ook al vrij snel een taxi aan om ons naar het oude centrum te laten brengen. De taxichauffeur zet ons af aan de zuidkant van het Hoan Kiem-meer terwijl onze bedoeling eigenlijk de noordkant is. We gaan nu dus maar lopend naar de andere kant van het meer. Daar aangekomen gaan we eerst maar wat eten in een pand waar op elke verdieping een restaurant zit. We gaan naar de bovenste (5e) verdieping waar we een mooi zicht hebben over het Hoan Kiem-meer en de rest van de stad. We nemen een hamburger met patat en omdat we nog geen souvenirs gekocht hebben gaan we daar eerst maar naar op zoek. We kopen wat kleine dingetjes voor familie en voor onszelf kopen we voor $ 17,00 een yuaqin oftewel maangitaar.
Dankzij de Franse overheersing zijn er nog typisch koloniale gebouwen en straatjes te zien. Als we terug ook een taxi nemen blijkt dat het oude centrum niet zo ver is als wij dachten. Het is één rechte weg met alleen wat kleine zijstraten waar we makkelijk over kunnen steken. Vanavond eten in een restaurant vlak bij het hotel want het weer ziet er niet echt goed uit.
Eenmaal terug in het hotel begint het echt slecht weer te worden. Het stormt en het houdt niet op met regenen. De wind en regen staan precies op het raam en al snel komt de regen naar binnen want het raam sluit niet echt goed af. Gelukkig kunnen we nog het een en ander tegenhouden door het wat af te sluiten met handdoeken.


Maandag 19 september
Hanoi - Frankfurt, 8717 km
Alweer onze laatste dag in Vietnam. We staan niet al te vroeg op want we hebben een lange dag voor de boeg. Als we alles hebben ingepakt moeten we om 12.00 uur onze kamer uit. Wel zijn er nog twee kamers beschikbaar voor de rest van de dag waar we de bagage kwijt kunnen. Als we beneden komen regent het zo hard dat de straten blank staan. We installeren ons met een boek in een makkelijke stoel en wachten tot het droog wordt. De straten zijn daarna ook snel weer vrij van water. 
Na de terugweg gisteren weten we nu hoe we naar het oude centrum moeten lopen. We komen langs een grote markthal waar we nog even wat laatste inkopen doen en schuilen voor de zoveelste regenbui. Het lijkt er niet op dat het op korte termijn droog wordt dus gewapend met een paraplu gaan we door naar het centrum. Daar aangekomen lopen we te soppen in onze schoenen en zijn tot onze knieën nat van de regen. Verder zijn we nat van het zweet.
Voor we teruggaan naar het hotel drinken we nog wat bij hetzelfde restaurant als waar we gisteren hebben gegeten en genieten nog één keer van het uitzicht over het Hoan Kiem-meer en de rest van de stad. Behalve onze schoenen zijn we weer aardig opgedroogd en gelukkig blijft het droog. 
We kunnen in het hotel nog douchen en schone kleren aantrekken voordat we om 18.00 uur vertrekken richting vliegveld. Onderweg hebben we een diner in de vorm van een lopend buffet waar we maar liefts $ 10,00 p.p. voor moeten betalen. Nadat we op het vliegveld hebben ingecheckt gaat de tijd best wel snel. Het weer is redelijk goed gebleven na vanmiddag en onze vlucht VN545 van 23.40 uur naar Frankfurt vertrekt dan ook op tijd.


Dinsdag 20 september
Frankfurt - Amsterdam, 364 km
Precies op schema landen we om 6.30 uur in Frankfurt. Het is hier vijf uur vroeger dan in Vietnam. We hebben bij het inchecken in Vietnam ook al instapkaarten gekregen voor vlucht LH4674 naar Amsterdam zodat we alleen nog maar in de rij hoeven voor de veiligheidscheck en de paspoortcontrole. Onze vlucht vertrekt om 10.30 uur maar een uurtje voor vertrek zien we nog niemand van onze groep bij de gate en gaan we toch maar even navragen of het nog wel klopt. We moeten dus naar een heel andere gate toe en moeten 20 minuten lopen om daar te komen.
Na een vlucht van 3 kwartier komen we op tijd aan in Amsterdam en na het laatste stukje met de trein zijn we om 13.00 uur thuis. En weer hebben we een mooie reis achter de rug.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb