Suriname 2002

Zondag 15 september
Amsterdam - Paramaribo, 7500 km
Om 13.40 uur vertrekken we met een boeiing 747-300 (vlucht KL713) naar de Johan Adolf Pengel Internationale Luchthaven in Suriname waar we om 17.30 uur lokale tijd aankomen. In Nederland is het 5 uur later.
Ongelooflijk wat er allemaal vanuit Nederland meegesleept is aan dozen en pakketten. Als we onze koffers hebben worden we ontvangen door Sirano, Bianca en Chris, medewerkers van Access Suriname Travel (AST). Zij zullen ons de rest van de reis begeleiden. Ook maken we kennis met onze andere 10 reisgenoten, dhr Goetsch met dochter Joppa, dhr Oranje met zoon Casper, het echtpaar Hans en Trijnie en de alleenreizende Gea, Fred, Jan en Jenny.
Nadat om 21.00 uur iedereen heeft ingecheckt in hotel Eco Resort krijgen we een welkomstdrankje en een overzicht van wat ons ongeveer te wachten staat de komende twee weken.

Maandag 16 september 
Paramaribo
Vanmorgen worden we om 9.00 uur opgehaald met de minibus voor een citytour door Paramaribo. Het is de hoofdstad van Suriname en ligt aan de westoever van de Surinamerivier, ongeveer 10 kilometer van zee. De naam Paramaribo is waarschijnlijk een verbastering van de naam van een Indianendorp, Parmirbo (of Parmurbo of Parmarbo) geheten.
We beginnen op de bloemenmarkt waar de meest exotische bloemen worden verkocht zoals de felgekleurde palulu. Vervolgens maken we een wandeling door de Palmentuin welke ooit de privé-tuin van de gouverneur was. Hier staan allemaal koningspalmen met daartussen wat gedenktekens, waaronder het beeldje van Ruben. Een jongetje dat door verstikking om het leven is gekomen omdat hij zich tijdens het verstoppertje spelen in een koelkast had verstopt welke van binnenuit niet geopend kon worden. Het bijbehorende motto is “ouders let op uw kinderen”.
Aan de overkant van de weg ligt fort Zeelandia met daarnaast een standbeeld van koningin Wilhelmina. Het fort ligt aan de Surinamerivier en is een voormalig Nederlands verdedigingsbolwerk. In eerste instantie werd de basis van het fort gelegd door de Engelsen en versterkt door de Hollanders toen het in 1667 in Zeeuwse handen viel. In 1982 richtte het nationale leger het fort in als hoofdkwartier met als tragisch dieptepunt in de geschiedenis de moord op 15 tegenstanders (decembermoorden) van het militaire regime op de binnenplaats van het fort.
Op het plein bij het fort staan een aantal houten officierswoningen die werden gebouwd in 1839 als huisvesting van de officieren gedetacheerd in Paramaribo. Oorspronkelijk waren het er zes. Na de militaire coup van 1980 werden de woningen door de militairen gebruikt als deel van hun hoofdkwartier. In 1987 werden ze ontruimd en in 1996  werd begonnen met de restauratie en zijn ze in hun oude glorie hersteld. De enige woning die niet is hersteld is het Nola Hatterman Instituut. Dit als protest tegen het feit dat er geen overheidsgeld beschikbaar wordt gesteld voor de sinds 1953 ongesubsidieerde schildersschool. Het levert een belangrijke bijdrage aan de kunstzinnige vorming in het onderwijs en duizenden arme kinderen hebben in de loop der jaren teken en schilderlessen op het Instituut gekregen.
Na een aangeboden drankje en hapje aan de waterkant maken we nog een boottocht op de Surinamerivier waar we een kijkje nemen bij het Duitse scheepswrak de Goslar, een koopvaardijschip uit 1929. Om te voorkomen dat het schip tijdens WO2 in Nederlandse handen valt wordt het door de Duitsers zelf tot zinken gebracht. Het wrak is nooit geborgen en ligt sindsdien op een zandbank in de rivier, waardoor het ook goed te zien is vanuit de stad en stille getuige is van de WO2 in Suriname.
Vanmiddag zwemmen we bij hotel Torarica, het beroemdste hotel van Suriname. Voor ons eerste diner neemt Chris de groep mee naar het Chinese restaurant Chi Min.


Dinsdag 17 september
Paramaribo
Om 8.30 uur vertrekken we via de Jules Wijdenbosch-brug, de brug over de Surinamerivier tussen Paramaribo en Meerzorg naar het district Commewijne. De brug werd op 20 mei 2000 geopend, maakt deel uit van de Oost-Westverbinding, is genoemd naar president Jules Wijdenbosch en wordt ook wel Surinamebrug genoemd. Voorheen was Commewijne alleen maar te bereiken met een veerdienst.
Net voorbij de brug stoppen we bij één van de vele fruitstalletjes die Suriname rijk is. Hier krijgen we allerlei verschillende vruchten en fruit te proeven. We bezoeken het openluchtmuseum Fort Nieuw Amsterdam, de gevangenis die in 1872 werd gebouwd. In de gevangenis waren vier isoleercellen met hierin een houten brits en een emmer, maar er was geen daglicht. Men werd er minstens een week lang opgesloten en mocht alleen eenmaal per dag naar buiten om te eten, dit bestond uit water en brood. Op 30 maart 1982 werd deze strafgevangenis gesloten.
Na een korte wandeling komen we op het punt waar de Surinamerivier en de Commewijnerivier samenkomen. Op de broek en schoenen van Sirano en Chris zitten allemaal kleine dingetjes geplakt. Dit noemen ze verklikkers en is het bewijs dat je ergens in het bos of gras bent geweest.
Aansluitend gaan we naar Mariënburg, een voormalige suikerrietplantage. De plantage werd in 1745 gesticht, wisselde meerdere malen van eigenaar en werd in 1882 gekocht door de Nederlandsche Handel Maatschappij. Voor de aanvoer van het suikerriet werd een twaalf kilometer lange spoorweg aangelegd, de eerste spoorverbinding in Suriname. De arbeiders waren Javanen uit Nederlands Indië en Hindoestanen uit Brits Indië. Begin jaren tachtig sloot Mariënburg noodgedwongen haar poorten. Honderden arbeiders ontvangen nog altijd hun loon hoewel de waarde hiervan door de inflatie tot een dieptepunt is gedaald.
In het guesthouse krijgen we een Javaanse lunch waarna we een show, de djaran képang, (paardendans) te zien krijgen. Dit is een Javaanse show waarbij de dansers in trance raken en het gedrag van dieren overnemen als b.v. een paard of een tijger. De show duurt erg lang en als de "tijgers" dan ook nog eens een levende kip gaan verorberen gaan we weg en nemen we een kijkje in de omgeving. We komen terecht in een gebouw waar een internetcafé moet komen en waar een beginnende bibliotheek is ondergebracht in de hoop dat de jeugd meer gaat lezen. Terug in Paramaribo eten we bij café-restaurant 't Vat.


Woensdag 18 september
Paramaribo
Vandaag huren we aan de overkant van het hotel fietsen. Hier hebben ze een keskesi (kapucijnaap) als huisdier. Deze wordt in Suriname gehouden zoals in Nederland een kat of hond.
Via de villawijk van Paramaribo en oude plantages fietsen we naar het 10 km verderop gelegen Leonsberg. Het is erg warm maar het is een leuke route en het links rijden gaat bijna vanzelf.
Een kilometer of drie voordat we weer bij het hotel zijn krijgen we een lekke band. Gelukkig hebben we een bandenplaksetje en een pomp meegekregen. Wanneer we de fiets op z’n kop hebben staan worden we in het Surinaams aangesproken door een aantal Creolen. Ze denken dat wij boeroes zijn en vragen of we hulp nodig hebben. Boeroes zijn nazaten van de Nederlandse boeren die halverwege de 19de eeuw naar Suriname kwamen. Achteraf niet zo gek want we krijgen de band niet geplakt en moeten verder dus lopen. Na het omruilen van de fiets en een lunch van zelf gekochte broodjes gaan we nog naar het centrum van de stad waar we bij het postkantoor kaarten kopen. Het blijft trouwens wel vreemd dat je zo ver van huis gewoon Nederlands kunt praten. Vanavond eten we weer bij 't Vat.

 

 

Donderdag 19 september
Paramaribo - Wageningen, 186 km
Om 9.00 uur vertrekken we met Chris en chauffeur Hans voor een tweedaagse trip naar het westen van Suriname. Onze eerste stop is bij de vreemdelingenpolitie om de paspoorten te laten stempelen. Onze paspoorten en vliegtickets brengen we langs bij het kantoor van AST om onze terugvlucht te herbevestigen en na ongeveer een uur vervolgen we onze weg.
Op de route naar Wageningen komen we eerst door Groningen, de hoofdplaats van het district Saramacca. Eind 1845 arriveerden in Groningen de overlevenden van een groep Nederlandse boeren (boeroes) die naar Suriname geëmigreerd waren om op Voorzorg en Mijn Vermaak aan de overkant van de Saramacca een nieuw bestaan op te bouwen. Binnen zes maanden stierven bijna 200 personen van de groep aan tyfus, waarna de rest zich vestigde in Groningen. Toen er in 1853 nog maar 43 mensen woonden, werd de kolonisatie in Groningen definitief als mislukt beschouwd. In 1945 werd een monument gebouwd ter herdenking van de aanwezigheid van de boeroes in Groningen. Pas na 1960 is de stad echt tot ontwikkeling gekomen.
Hier horen we, net als overal, veelvuldig het geluid van de Grikibi. Ook wel “grietjebie” omdat dit is wat hij steeds roept. Daarna lunchen we in Todness, de hoofdplaats van het kokosdistrict Coronie.
Onderweg brengen we nog een bezoek aan Meneer Tjon Fo. Een kunstenaar die van zijn tuin een openluchtmuseum heeft gemaakt van allerlei langs het strand gevonden voorwerpen en oude spullen die hij gekocht heeft. Ook gaan we langs bij het strand van Coronie. Door landafslag is in de loop der jaren het zand verdwenen en is het een modderbank geworden. Het land komt jaarlijks nog steeds verder onder water te staan. We overnachten in Wageningen en als we bij hotel de Wereld uit de bus stappen worden we belaagd door muggen. Ook lopen er padden rond in allerei soorten en maten. Het is een havenstadje aan de rivier de Nickerie, gelegen in het district Nickerie, in het uiterste noordwesten van Suriname. De naam van het hotel verwijst naar het gelijknamige hotel in het Nederlandse Wageningen. Het diner van vanavond bestaat uit afhaal Roti.

 

 

Vrijdag 20 september
Wageningen - Nickerie, 50 km
Vanmorgen bezoeken we eerst het rijstbedrijf SML (Stichting voor Machinale Landbouw) in Wageningen. De stichting werd in 1949 opgericht door de Nederlandse Landbouwhogeschool Wageningen als project met het doel Nederlandse boeren aan te zetten om rijst te verbouwen in Suriname. Nadat deze opzet mislukte werd de SML een zelfstandig rijstbouwbedrijf. Rond de SML ontstond het dorp Wageningen. In 1975, bij de onafhankelijkheid van Suriname, ging de SML over naar de Surinaamse staat die het bedrijf vervolgens exploiteerde. Door wanbestuur en politieke problemen kwam de SLM eind jaren 90 in financiële problemen en werd opgeheven. Er werd een nieuwe entiteit opgericht: "Surinam Rice Organizations" (SRO). Het gaat nog steeds niet echt goed maar we krijgen wel het hele proces van rijst maken te zien. Regelmatig zien we werknemers met grote balen rijst op hun fietsje het bedrijf uitkomen. Dit is rijst die van de band af is gevallen en wat de medewerkers mee mogen nemen voor thuis. Zo te zien valt er wel erg veel rijst van de band.
We rijden door naar Nieuw Nickerie, de hoofdplaats van het district Nickerie. Het grootste deel van de bevolking in Nickerie bestaat uit Hindoestanen. Nadat we hebben ingecheckt in hotel Ressidence Inn lunchen we in restaurant de Palm. Dit keer proberen we Pom en na het eten hebben we nog net even de tijd om bij Tele Sur een paar e-mailtjes te versturen. En dit voor maar SF 1200,00 per half uur (SF 1000,00 =  € 0,35).
In een school krijgen we een Hindoestaanse culturele show te zien met zang, dans en klederdracht. Er speelt een man op een tablas, een soort van bongo waar een geweldig geluid uitkomt. Na de show krijgen we nog een Fernandes (zoet drankje met koolzuur) en een speculaasje en genieten we op de Zeedijk van een zonsondergang. Aan de overkant van de Corantijnrivier kunnen we Guyana zien liggen. Zodra de zon onder is komen de smokkelaars met hun bootjes de rivier op.
Vanavond dineren we in een Javaans restaurant waarna we nog even de kermis opgaan. Er staan voornamelijk standjes om te gokken en te eten en ze draaien hele harde muziek. Van Chris krijgen we geld om te hengelen. Het enige wat we winnen zijn grote plastic afwasbakken of vergieten. Omdat dit nogal moeilijk mee te nemen is in het vliegtuig mogen we het ruilen voor wat handzamer dingen zoals een dienblad of fruitschaaltje (ook van plastic).

 

 

Zaterdag 21 september 
Nickerie - Paramaribo, 229 km
Na het ontbijt krijgen we eerst een rondleiding door Nieuw Nickerie. Het is de derde stad van Suriname en de hoofdplaats van het district Nickerie, gelegen op de linkeroever van de rivier de Nickerie. De stad heeft een binnenlandse waterverbinding met Paramaribo en een wegverbinding die evenwijdig aan de kustlijn loopt. Met de Guyanese plaats Corriverton heeft het een veerverbinding. De haven is belangrijk, omdat zeeschepen er kunnen aanleggen voor het transport van onder andere padie (rijst) en bananen. We brengen een bezoek aan het winkelcentrum en de markt en gaan langs bij een klein rijstbedrijf en een particuliere rijstboer. De laatste heeft in een schuur een machine staan waar de lokale bevolking voor een symbolisch bedrag het kaf van het koren kan laten scheiden. In zijn woning aan de overkant van de weg krijgen we nog wat te drinken.
De lunch hebben we nogmaals in restaurant de Palm waarna we weer op weg gaan naar Paramaribo. Omdat het nog een flinke afstand is om af te leggen stoppen we onderweg alleen maar voor een drankje en een bezoekje aan een bloementuin.
Pas na zevenen zijn we weer aan bij hotel Eco Resort.


Zondag 22 september
Paramaribo
Vandaag hebben we lekker een vrije dag. Eerst gaan we naar de stad waar we één en ander zonder al te veel mensen kunnen bekijken. Door de verschillende overheersers en de vele verschillende culturen van de mensen die in Suriname kwamen wonen kent de stad een unieke architectuur, waarbij vrijwel alleen met hout is gewerkt. Eén van de belangrijkste straten waar veel grote koloniale huizen staan is de Waterkant. De straat loopt evenwijdig aan het water op de linkeroever van de Surinamerivier, die ter hoogte van de Centrale Markt niet meer te zien is omdat de markthallen pal aan de rivier liggen. De winkels zijn dicht en bijna alle Surinamers gaan op zondag naar de Colakreek om te zwemmen en te ontspannen.
We zijn te laat op het Onafhankelijkheidsplein voor de wedstrijd die de mannen elke zondagochtend houden met hun vogeltjes. De meeste mannen zijn onafscheidelijk van een klein vogeltje in een kooitje. Het draait allemaal om prestige, je moet bij het wereldje horen. Mannen lopen overal met hun kooitjes met twa-twa’s en picolets - een vinkachtige vogelsoort - om te laten zien dat ze wat voorstellen. We lopen door en lunchen bij de Mc Donalds.
Wat opvalt is de beleefdheid van de Surinamers. Ze zeggen altijd dag meneer/mevrouw of alstublieft meneer/mevrouw.
Als we na onze, toch wel warme, wandeling terug zijn nemen we nog een heerlijke duik in het zwembad. Het water is weliswaar warm maar toch fris je er van op.
Elke keer als we s’avonds gaan eten moeten we een vrij drukke weg oversteken en dat valt niet altijd mee met het links rijdende verkeer. Eten doen we weer bij 't Vat omdat je hier ook andere gerechten kunt krijgen dan rijst met kip of kip met rijst.

 

 

Maandag 23 september
Paramaribo
Om 9.00 uur gaan we op stap voor een dag kunst en cultuur. Eerst krijgen we een rondleiding door het presidentieel paleis. Het voormalige Gouverneurshuis staat op het Onafhankelijkheidsplein en is sinds de onafhankelijkheid van 1975 het presidentieel paleis van de Republiek Suriname. Het oorspronkelijke paleis werd in de 17e eeuw van hout gebouwd en werd een eeuw later vervangen door een groter stenen gebouw. In de 19e eeuw werd in het midden een extra verdieping aangebracht met een driehoekfronton waarin het wapen werd aangebracht van de Geoctroyeerde Sociëteit, die tot 1795 eigenaar was van Suriname. In het midden is het wapen te zien van de stad Amsterdam en daaronder het wapen van de West-Indische Compagnie. Nog later is de galerij aangebouwd waarbij de Ionische zuilen de ramen met bogen verdelen. Alleen aan de grote zaal en de hal is te zien dat het gebouw uit de 18e eeuw is. Na afloop krijgen we een drankje en een hapje aangeboden op het terras waar we zicht hebben op de palmentuin. In de tuin van het paleis zitten apen die ook gelijk een hapje mee komen eten.
In de gallery Ready Tex krijgen bekende en onbekende kunstenaars de kans om te exposeren zoals b.v. Erwin de Vries en onze eigen reisleider Sirano. Ook zit er een winkel bij waar van alles te koop is van kunst tot kleding tot gasbommen. 
Na de lunch bij een Chinees restaurant belanden we bij batic en kunstschilder Soeki Irodikromo. Hij geeft uitleg hoe hij werkt en sleept ons tot slot mee naar zijn Javaanse clubhuis waar hij samen met een aantal studenten een standbeeld heeft gemaakt ter ere van 100 jaar Javaanse immigratie. En weer krijgen we wat te drinken. Nu komen er djogo’s (literflessen Parbobier), cola en water op tafel. Voor zover we tot nog toe hebben meegemaakt is het vrij gebruikelijk dat iedereen die wat verteld of laat zien ons na afloop een drankje en/of hapje aanbied. Door het enthousiasme van al deze mensen is het moeilijk om hier nee tegen te zeggen. Ook krijgen we van AST elke dag wel cake, gebak of fruit tijdens de rit.


Dinsdag 24 september
Paramaribo
Wederom gaan we om 9.00 uur op pad maar nu voor een dag religie. De rooms- katholieke kathedraal St. Petrus en Paulus is geheel opgetrokken uit hout en is het op één na grootste houten gebouw van de wereld. Het werd gebouwd in de jaren 1883-1885 en de neo-gotische houten spitsen op de torens, die circa 40 meter hoog zijn, werden pas omstreeks 1901 aangebracht. Momenteel is men druk bezig met de restauratie van de kathedraal.
Een paar straten verderop bezoeken we de joodse Synagoge Neve Shalom die sinds 1842 zijn huidige gebouw heeft. De bodem van deze synagoge is bedekt met zand dat afkomstig is van de Jodensavanne. Er hangen opschriften waaruit blijkt dat in de loop van de jaren diverse leden van ons koninklijk huis de synagoge hebben bezocht.
De synagoge staat zij aan zij met de Moskee Keizerstraat en dit feit geldt internationaal als een lichtend voorbeeld van wederzijds respect tussen de twee religies islam en jodendom. Ze hebben een gezamenlijke bewakingsdienst en komen op elkaars feesten. In eerste instantie zijn ze allemaal Surinamer en dan pas Jood of Moslim.
Na de gezamenlijke lunch staan nog een bezoek aan een Hindoe tempel en een hervormde kerk op het programma. Omdat we eigenlijk wel genoeg kerken hebben gezien scheiden we ons voor de lunch van de groep af en gaan verder onze eigen gang. We halen bij de benzinepomp een paar lekkere sandwiches en gaan daarna nog heerlijk een poosje zwemmen.
Vanavond eten we bij le Bastille.


Woensdag 25 september
Paramaribo - Danpaati, 211 km
Eindelijk is het dan zover. We gaan voor een paar dagen het binnenland in. Om 8.00 uur vertrekken we met de bus richting Atjoni. Het grootste gedeelte van de busrit gaat via een, toch wel vrij brede, bauxietweg. Het enige wat we tegenkomen zijn grote zware vrachtwagens die veel grint en steentjes doen opspatten. Om de voorruit van de bus heel te houden legt de chauffeur zijn hand ertegen. Terwijl wij een plaspauze hebben en een soort van saucijzenbroodje eten zijn de reisleider en de chauffeur bezig de accu weer onder de bus vast te sjorren.
Na een rit van 180 km komen we bij Pokigron waar we uitstappen en het laatste stuk lopen naar Atjoni. Dit is de landingsplaats waar de korjalen uit het binnenland aanleggen, en personen en goederen uit- en inladen, die door vrachtwagens, busjes en “Jumbo’s” worden aan- en afgevoerd. Als we daar rond 13.30 uur aankomen staan er al de nodige inheemsen te wachten. De chauffeur wil ze voor SF 20.000,00 p.p. (± € 7,00) maar wat graag mee terug nemen naar Paramaribo.
Wij kunnen gelijk in een korjaal stappen, een uitgeholde, opgerekte boomstam (een groot soort kano). De lunch die we vanmorgen afgehaald hebben eten we aan het begin van onze boottocht naar Danpaati op. We varen op de Surinamerivier en het is het droge seizoen dus ook droog (laag) water. Gelukkig staat het nog net hoog genoeg om onderweg niet uit hoeven te stappen. We komen langs diverse stroomversnellingen en bij elk dorpje zie je de lokale bevolking zwemmen, vissen of op stenen hun kleren wassen. Op zoek naar vissen, slangen en kaaimannen zien we opeens een luiaard in het water. De bootsman vindt dat de luiaard gered moet worden want ze kunnen niet zo goed zwemmen. Jan haalt hem uit het water waarna de bootsman hem terug hangt in een boom. Na 31 km en 2½ uur varen komen we om 16.30 uur aan op Danpaati. Hier overnachten we in houten hutjes met rieten daken, twee bedden met klamboe, wastafel, toilet, douche en spinnen. We krijgen nog even een rondleiding op het eiland en gaan om 19.30 uur dineren. Er is een aggregaat wat van ongeveer 18.30 uur tot 22.00 uur aangaat en daarna moeten we ons met een olielamp redden.


Donderdag 26 september
Danpaati
Ondanks de spinnen hebben we toch wel goed geslapen. Gisteren hebben we al kennis gemaakt met Corrie en Leen die, samen met een aantal Saramaccanen, geheel op vrijwillige basis alles op Danpaati regelen. Danpaati betekent “eiland bij het dorp Dan”, is gelegen midden in het tropisch regenwoud aan de Boven-Surinamerivier en omringd door de ongerepte natuur van het Amazonegebied en enkele kleine Saramaccaanse dorpen. De opbrengsten komen ten goede aan projecten voor de lokale bevolking op het gebied van gezondheidszorg en onderwijs. 
Saramaccaners zijn nakomelingen van Afrikanen die onder dwang door slavenhandelaars naar Suriname zijn gebracht en worden ook wel boslandcreolen genoemd. Ze bevrijdden zichzelf uit de slavernij en vestigden zich in het oerwoud. Langs de rivieren bouwden ze een nieuw leven op met hun eigen cultuur. Op 10 oktober 1760 was er het eerste vredesverdrag en sinds die dag hebben de Samaraccanen en andere groepen zich vrij kunnen ontwikkelen.
Als we Corrie en Leen vertellen van de door ons geredde luiaard lachen ze ons uit want het blijkt dat de luiaard een uitstekende zwemmer is. Vanmorgen zijn we met de korjaal naar een verderop gelegen medische post gebracht. Vanaf hier hebben we een wandeling gemaakt door een aantal dorpjes waaronder Botopasi. Hier bevind zich het vliegveld annex voetbalveld vanwaar wij terug zullen vliegen naar Paramaribo.
De bevolking bestaat uit Saramaccanen, die allemaal even vriendelijk zwaaien maar ons toch ook wel eng vinden. Volwassen vrouwen willen niet op de foto omdat ze bang zijn in bladen als Panorama te komen. Kinderen zijn in eerste instantie bang voor de “bakkra’s”, die bij hen dezelfde betekenis hebben als bij ons zwarte Piet. Pas wanneer de ouders zeggen dat het goed is durven ze een snoepje aan te nemen.
Na een heerlijke lunch van gewone broodjes hebben we gerelaxed op de veranda van onze lodge en hebben we gezwommen in de Surinamerivier. Ook vanavond is het om 22.00 uur gedaan met de stroom.


Vrijdag 27 september
Danpaati
Afgelopen nacht hoorde we een geluid wat leek op een misthoorn maar wat brulapen blijken te zijn. Brulapen behoren samen met de spinapen tot de grootste apen en danken hun naam aan de brulkoren die de ze rond zonsopgang laten horen. Ook horen we s’nachts trippelende pootjes op de vloer van de hut. We hebben geen idee wat het is en zijn dan ook blij met de klamboe.
Vandaag heeft onze groep zich in tweeën gesplitst. De ene helft is om 9.00 uur met een korjaal naar Dan gebracht waar ze een boswandeling gaan maken van ± 20 km. Wij zitten bij de andere helft en gaan met de korjaal naar het anderhalf uur verderop gelegen dorp Djoemoe, de plaats waar de Surinamerivier zich vertakt in de Gran Rio en de Pikin Rio. Hier heeft de Evangelische Broedergemeenschap een kerk, een school en een veldhospitaal gebouwd waardoor het dorpje een streekfunctie heeft gekregen. 
Morgen bestaat Djoemoe precies 40 jaar en de voorbereiding voor de feestelijkheden zijn al in volle gang. Uit alle omliggende dorpen zijn mensen uitgenodigd waarvan een groot aantal vandaag al per korjaal aan zal komen.
Aan de overkant van Djoemoe liggen, in de Gran Rio, de Tapawatra vallen, de grootste sula (stroomversnelling) van het gebied. Hier kunnen we zwemmen en onder de waterval zitten en weten we zelfs Jenny een beetje over haar watervrees heen te krijgen.
Als we terug zijn op Danpaati hebben we een goed diner met aansluitend een Saramaccaner show.


Zaterdag 28 september
Danpaati - Paramaribo, 183 km
De laatste nacht in de jungle heeft zowat iedereen van de groep voor het eerst goed geslapen. We hebben geen rare geluiden meer gehoord en ook de spinnen hebben we niet meer gezien nadat we de eerste dag van Corrie en Leen een spuitbus baygone hebben gekregen.
Na het ontbijt hebben we nog uitgebreid de tijd om een wandeling over het eiland te maken en om onze spullen in te pakken.
Er liggen een aantal kleine korjalen bij de lodge waar we als gast een rondje mee mogen roeien.
We krijgen nog een lekkere lunch waarna we rond 14.30 uur per korjaal naar Botopasi vertrekken. Hier moeten we hard lopen om het vliegtuig naar Paramaribo te halen. Het vliegveld bestaat uit een groot veld en een klein gebouw dat dienst doet als verkeersgebouw. De vlucht met een Twinotter van Surinam Airways duurt ongeveer 45 minuten. Vanuit het vliegtuig hebben we een schitterend uitzicht op het Amazonegebied en kunnen we ook zien welke weg we op de heenweg hebben gevolgd. Het is erg warm in de Twinotter maar we hebben een goede vlucht en op vliegveld Zorg en Hoop worden we opgewacht door Bianca die ons per bus verder begeleid naar hotel Eco Resort.
Voor we kunnen dineren moeten we eerst geld wisselen want we hebben in Danpaati al moeten lenen van Gea. Omdat we bijna door onze drankvoorraad heen zijn lopen we gelijk even door richting waterkant waar we uiteindelijk bij een soort van kroeg een fles Borgoe-rum kopen. Gelukkig hebben we genoeg euro's bij ons. Zoveel zelfs dat we Casper en zijn vader wat kunnen lenen. Casper had gedacht wel te kunnen pinnen maar helaas. We zijn toch wel blij weer terug te zijn in Paramaribo. Gewoon airco en geen ongedierte.


Zondag 29 septembe 
Paramaribo
Vandaag staat er nog één excursie op het programma, we krijgen een paar ambachten te zien. We beginnen bij een Indiaanse pottenbakkerij in Billiton. Door de familie Sjinga worden hier potten en beeldjes met de hand geboetseerd en op een houtskool in de openlucht gebakken. De grondstoffen die ze gebruiken halen ze zoveel mogelijk uit de natuur,
Daarna zien we hoe de Saramaccaners van cederhout hun houtsnijwerken creëren. Houtsnijwerk nam in het verleden een centrale rol in het sociaal leven in en voorwerpen voor het dagelijks gebruik werden met symbolen versierd. Het was gebruikelijk dat men tijdens diverse ceremonies, rituelen en dergelijke, met symbolen versierde voorwerpen aan elkaar aanbood. De gekozen symbolen waren een weerspiegeling van de gelegenheid en het doel waarvoor het bestemd was. Een pagaai die bijvoorbeeld gebruikt zou worden voor een  huwelijksaanzoek werd versierd met symbolen van de liefde.
Het leukste om te zien vinden wij het treinstation in Onverwacht, de hoofdplaats van het district Para, een verlaten station met roestende wagons en locomotieven. De spoorlijn werd in de tijd van de goudkoorts aangelegd door voormalige plantagearbeiders en liep tot in 1920 van Paramaribo naar de goudgebieden tussen de Boven-Surinamerivier en de Boven-Marowijnerivier. In de jaren ’60 verdween een groot deel van de spoorlijn naar de bodem van het Brokopondo stuwmeer. Tot 1985 heeft er een trein gereden tussen Paramaribo en de voet van de Brownsberg.
De lunch gebruiken we in hotel Lelyhills te Lelydorp waar we een Indiaanse show te zien krijgen. 
Rond 15.45 uur zijn we terug bij Eco Resort. We besluiten om nog even een rondje in de buurt van het hotel te lopen. Al wandelend door een leuke wijk komen we twee Chinese supermarkten tegen waar we voor een redelijke prijs wat kleine flesjes rum kopen. Als afsluiting van onze rondreis hebben we in de Riverside hut van het hotel een Creoolse maaltijd en krijgen we door AST live muziek van een grootbazuin bandje aangeboden. De muziek is erg goed en we genieten ervan tot het moment dat iedereen zo nodig "moet" dansen.


Maandag 30 september
Paramaribo
Dit is de laatste dag dat we nog de mogelijkheid hebben om wat van de stad te zien nu de winkels open zijn en om souvenirs te kopen. We gaan op ons gemak richting centrum en bij het kantoor van ATS gaan we onze schuld van gisteren in lossen. Nu weten we tenminste hoeveel geld we nog over hebben.
Onderweg wordt ons, door zomaar iemand die we tegenkomen, gevraagd of we het naar onze zin hebben. We lopen langs de Waterkant en over de centrale markt en bekijken een aantal winkeltjes. Grappig om te zien zijn de bordjes met daarop de tekst "verboden te pissen". Overal staan kraampjes waar schoolspullen verkocht worden want morgen gaan immers de scholen weer beginnen. Bovendien is het extra druk in de stad omdat iedereen vandaag salaris heeft ontvangen. Na de lunch bij Mc Donalds kopen we bij de Ready Tex kopen we nog wat houtsnijwerk als souvenir voor onszelf, de ouders en de buren.
Voor de laatste keer gaan we zwemmen en eten we een heerlijke mixed grill bij le Basille.


Dinsdag 1 oktober
Paramaribo - Amsterdam, 7500 km
Het enige wat we vandaag nog doen is de koffers inpakken en een paar sandwiches halen voor de lunch en voor vanavond op het vliegveld. Om 14.50 uur worden we opgehaald en naar het vliegveld gebracht. Onze laatste guldens geven we uit aan een paar Parbootjes en wat zakjes snoep en rond 20.00 uur vertrekken we met vlucht KL714 richting Nederland.


Woensdag 2 oktober
Thuis
Na een nogal hobbelige vlucht landen we om 9.10 uur op Schiphol. We hebben snel onze koffers, nemen nog even afscheid van onze reisgenoten en zijn om 11.15 uur weer thuis.
Het was een leuke, mooie vakantie en we willen zeker een keer terug om de plekken te zien waar we nu niet zijn geweest.


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.