China 2001

Dinsdag 11 september
Amsterdam - Beijing, 7822 km
Voor we de deur uit gaan zien we op het journaal dat er een vliegtuig in één van de Twin Towers in New York is gevlogen. We gaan met de trein naar Schiphol en eenmaal daar zien we op alle TV's die daar hangen dat er ook een vliegtuig in de andere toren is gevlogen. Ze denken aan terroristische aanslagen. Alle vluchten naar Amerika worden direct geannuleerd en alles wat onderweg is komt terug. Op Schiphol zijn ze gelijk druk bezig om opvang/slaapplaatsen te regelen voor alle reizigers die gestrand zijn en nog terug komen. We zitten in cafe Amsterdam waar we wat drinken en eten en waar geen TV staat maar we wel horen dat er nog twee toestellen zijn neergestort, één op het Pentagon en één in Pittsburg. Pas als we bij de gate aankomen zien we dat beide torens zijn ingestort. Er heerst een rare en geladen sfeer op Schiphol maar toch vertrekt onze vlucht CZ346 van China Southern volgens schema om 20.30 uur. Gelukkig gaan we de hele andere kant op.
Hier wordt al snel duidelijk dat de Chinezen niet zo groot zijn als de Europeanen want de stoelen zijn zo smal dat je maar net tussen de leuningen in kan zitten. Ook de beenruimte is niet echt veel.


Woensdag 12 september
Beijing
Om even voor 12.00 uur landen we in Beijing waarna we onze medereisgenoten ontmoeten en onze eerste lunch in China hebben. Dit gebeurt aan grote ronde tafels met een draaiplateau erop waar de gerechten één voor één op geserveerd worden. Het laatste gerecht is soep, dit is om de gaatjes te vullen.
Hierna worden we met de bus naar het Rainbow hotel gebracht. Tot het diner hebben we de tijd om wat bij te komen van de vlucht. Het is een goed hotel, we hebben een prima kamer en het eten is lekker.
Na het diner komt onze reisleider Hans $ 45,00 per persoon ophalen zodat hij daar alle fooien en eventueel extra dingen zoals een boottochtje of een bezoek aan een hutong van kan betalen.


Donderdag 13 september
Beijing
Vanmorgen vertrekken we om 8.30 uur en gaan als eerste naar een Cloisonnéfabriek. Cloisonné is een techniek van emailleren, waarbij geplet draad in bepaalde motieven of figuren op een ondergrond bevestigt wordt. De ruimten tussen de stukken draad worden met verschillende kleuren emailepoeder bedekt. Het geplette draad voorkomt dat tijdens het verhitten van het emaille de kleuren in elkaar overvloeien. Daarna wordt het object net zo lang gepolijst totdat er geen draad meer uitsteekt boven de emaille. Deze vorm van kunst werd al toegepast in de 5e eeuw v.Chr. en China is het belangrijkste productieland.
Vervolgens gaan we naar de Ming graven welke we bereiken via de Heilige weg of de Weg der Zielen. Een lange marmeren weg met talloze beelden van Chinese generaals en verschillende dieren met allemaal een andere symbolische betekenis. De graven zijn de best bewaarde graftombes waar 13 van de 16 keizers uit de Mingdynastie begraven liggen.
Na de lunch in een friendship store worden we naar de Chinese Muur gebracht. De Muur is opgetrokken uit aarde en steen en heeft een totale lengte van ruim 6000 km en is gebouwd als verdediging tegen de barbaren uit het noordwesten. Het eerste stuk dateert uit de 7 eeuw v. Chr. maar het grootste deel is tot stand gekomen tussen 1368 en 1644 ten tijde van de Ming-dynastie. Op sommige stukken mag niet meer gelopen worden omdat het te zwaar beschadigd is. We hebben de gelegenheid om een wandeling over de Muur te maken en kunnen linksom of rechtsom. Links schijnt minder zwaar te zijn dus gaan we die kant op. Zeer indrukwekkend om te zien en toch wel zwaar om te lopen.
Het diner wordt gebruikt in een restaurant genaamd Tempel van de Aarde.


Vrijdag 14 september  
Beijing  
Na het vertrek om 8.30 uur worden we afgezet bij het Plein van de Hemelse Vrede (Tian An’men) waar we even rond kunnen kijken. Het plein is 880 meter lang en 500 meter breed en wordt wel het grootste plein ter wereld genoemd. Op het oppervlak van 440.000 m2 kunnen minstens een miljoen mensen samenkomen. Het dateert van 1949 en werd aangelegd in opdracht van Mao als een lege scène waar miljoenenmassa's hem zouden kunnen verheerlijken. Daarvoor ging een deel van het oude stadshart tegen de vlakte. In 1954 werd de Keizerlijke Poort tot de laatste steen afgebroken om plaats te maken voor Mao's Mausoleum. Het plein is vooral bekend geworden door de studentenopstand van 1998.
Aansluitend lopen we door de Verboden Stad van waaruit 24 keizers uit de Ming- en Qingdynastie tussen de vijftiende en twintigste eeuw het land bestuurden. Het werd onder de Yongle-keizer gebouwd en voltooid in 1422 en is verdeeld in het Binnenhof, waar de keizer woonde en het Buitenhof, waar de hofhouding woonde. Deze bestond onder andere uit de concubines, de paleiswachten en de eunuchen. Er zijn verschillende tempels welke met elkaar verbonden worden door steeds een groot plein ertussen. Bij elkaar woonden er enkele duizenden mensen in de Verboden Stad. In de volksmond wordt het paleiscomplex nu aangeduid als Gugong (Keizerlijk Paleis). De meeste gebouwen die nu te zien zijn dateren uit de 18e eeuw.
Vanmiddag bezoeken we de Tempel van de Hemel welke dateert uit de vijftiende eeuw en ligt in een uitgestrekt park in het zuiden van de stad. Het tempelcomplex bestaat uit de grote ronde hal waar door de keizer eens per jaar voor de goede oogst werd gebeden, de hal van keizerlijke onthouding (de keizer moest 3 dagen vasten alvorens aan de ceremonie deel te nemen), het open altaar van de hemel en enkele bijgebouwen.
De tijd die we krijgen om hier rond te kijken is eigenlijk veel te lang en hadden we liever besteed om Beijing wat beter te bekijken. Nu gaan we, na het steeds saaier wordende eten, nog maar een rondje om het hotel lopen om toch wat van de sfeer van de stad te proeven. We bellen ook even beide ouders om te vertellen dat we goed zijn aangekomen en al veel gezien hebben.


Zaterdag 15 september
Beijing - Xi'an, 911 km
Weer gaan we om 8.30 uur weg met als doel het Zomerpaleis wat aangelegd in een uitgestrekt domein rond het Kunming-meer, een replica van het West Lake in Hangzhou. Van oudsher was het een buitenverblijf van enkele dynastieën keizers maar de huidige gebouwen dateren uit de tijd van Cixi, de keizerin-weduwe. Zij liet aan het eind van de 19de eeuw het hele complex uitbouwen en verbleef hier grotendeels zelf tijdens de laatste jaren van het keizerrijk. Sinds de revolutie is het een groot openbaar park en aan het eind van een wandeling door een galerij vol schilderingen maken we een boottochtje op het meer. 
Aansluitend aan de lunch bezoeken we een hutong, een traditionele wijk in de stad. Dit type woonwijk bestaat al 700 jaar en is ontstaan na de komst van Djenghis Kan. Een hutong is ommuurd en bestaat uit nauwe straatjes waaraan kleine huizen staan. De woningen hebben slechts 1 verdieping met één of twee kamers die dienst doen als keuken, slaapkamer en wasruimte. Toiletgebouwen staan aan de buitenzijde waar de bewoners tegelijk, gescheiden door tussenschotten, hun behoefte kunnen doen. We lopen door steegjes van nog geen 50 cm breed en in de wat grotere straten zien we van alles, van tekenende kinderen tot kok. De hutongs worden beschouwd als een bron van schaamte en met het oog op de Olympische spelen van 2008 worden ze langzamerhand afgebroken om er flats voor in de plaats te zetten waar de mensen in gaan wonen. Beijing wil namelijk niet dat de hele wereld het te zien krijgt.
We zijn op tijd op het vliegveld en hebben al ingecheckt als onze naam wordt omgeroepen met het verzoek ons te melden. Ze hebben in onze koffer iets gezien wat ze niet aanstaat. Ted moet meelopen, ze wijzen de plek aan waar ze iets gezien hebben en onder toeziend oog van een zwaarbewapende douanier moet de koffer opgemaakt worden. Als het blijkt te gaan om een blikje spa rood zijn ze tevreden en mag onze koffer mee. Om 16.30 uur vertrekken we met vlucht WH2128 van China North West naar Xi'an waar we om 18.00 uur aankomen. Per bus worden we naar het Orient hotel gebracht waar de ook dineren.


Zondag 16 september
Xi'an
Het vertrek om 8.30 uur brengt ons bij de zuidwal van de stadsmuur van Xi’an vanwaar we een goed overzicht hebben over de stad. De muur van is één van de best bewaarde stadsmuren van China en heeft een omtrek van 13.7 km. Xi'an is de hoofdstad van de provincie Shaanxi en tijdens de Tangdynastie was het de hoofdstad van China. Met een bevolking van 1 miljoen inwoners op een oppervlakte van 84 km² was het de grootste stad op aarde. Chang'an (Eeuwigdurende Vrede), zoals de stad toen werd genoemd, stond via de Zijderoute in verbinding met Europa en vele Centraal-Aziatische gebieden. Het was tevens de zetel van de eerste keizer van China.
Bij de jadeslijperij waar we daarna komen kunnen we zien hoe ze uit ruwe jade diverse soorten beeldjes maken. Hier is het zoveelste winkeltje aan verbonden waar weer veel te veel tijd aan besteed wordt. Ook gaan we gaan langs bij de genezende warmwaterbronnen van Huanqing Chi langs die 3000 jaar geleden zijn aangelegd in een gebied dat wordt gekenmerkt door het milde weer.
Vanmiddag bezoeken we het Terracotta leger. Hier wordt op een rond scherm eerst een film vertoond waarin de geschiedenis van het leger wordt uitgelegd. Het leger bestaat uit 7000 levensgrote terracotta beelden van soldaten en paarden die in opdracht van de eerste keizer, Qin Shi Huangdu (259 v.Chr.- 210 v.Chr), zijn vervaardigd om zijn graf te bewaken. Deze zijn bij toeval door een aantal boeren in 1974 blootgelegd. Om vanaf het leger weer bij de bus te komen moet een ware strijd geleverd worden om tussen de verkopers van allerlei prullaria door te komen.
Onderweg naar het hotel laten we ons afzetten bij de Bell en Drumtower, twee imposante gebouwen in de binnenstad. De Belltower was er om te laten weten dat de zon onderging en de stad ging sluiten. Zo konden de mensen voor het donker binnen zijn. De Drumtower was er om te laten weten dat de zon opkwam en de poorten weer opengingen.  
Zo kunnen we op eigen gelegenheid wat van de stad zien. Na een heerlijke Big Mac en een stevige wandeling door een grote winkelstraat nemen we toch maar een taxi om ons terug te laten brengen naar het hotel. Gelukkig hebben we een visitekaartje van het hotel anders zouden we de taxichauffeur nooit wijs kunnen maken waar we naar toe moeten. En toch gaat hij voor ons gevoel de hele verkeerde kant op dus laten we hem nog maar een keer het kaartje zien. Hij gebaart dat het goed is en voor we het weten zijn we inderdaad bij het hotel. Wij hebben ons dus vergist.


Maandag 17 september
Xi'an - Louyang, 408 km
Vandaag worden we opnieuw om 8.30 uur bij de bus verwacht. We gaan naar de Grote Moskee, één van de oudste en bekendste van China. Er werd met de bouw begonnen tijdens de Tang-dynastie, in het jaar 742. De moskee werd opgetrokken volgens de principes van de Chinese architectuur, de verschillende hallen werden opeenvolgend achter elkaar gebouwd, dateren uit de 14e eeuw en zijn herhaaldelijk gerestaureerd. Door deze specifieke bouwstijl lijkt hij niet op een standaardmoskee, er zijn enkele Arabische versierselen en wordt nog steeds door de lokale moslims gebruikt voor het gebed.
In de Moslimwijk waar we nu zijn krijgen we wat vrije tijd om even rond te kijken. Dit is voor het eerst dat we het idee hebben iets van het echte China te zien. Overal langs de weg wordt gekookt en spelletjes gedaan.
Voor onderweg hebben we een lunchpakketje meegekregen omdat we om 11.30 uur met de trein naar Luayang vertrekken. 
De rit duurt ongeveer 5 uur en voert ons door een mooi berglandschap waar nog holen te zien zijn waar vroeger gewoond werd. De bus brengt ons daarna naar het Friendship hotel waar we ook dineren. Dit is het slechtste hotel tot nu toe.
Luoyang werd opgericht in het midden van de 11 eeuw v. Chr. aan het begin van de Zhou dynastie en werd in 771 v. Chr. de hoofdstad van het keizerrijk. De stad ligt langs de noordelijke kant van de rivier de Luo in het westen van de provincie Henan op de Noord-Chinese Vlakte, een van de ontstaansplaatsen van de Chinese beschaving.
In de buurt van het hotel zijn een aantal pleintjes waar de lokale bevolking zich s’avonds vermaakt met muziek en dans.


Dinsdag 18 september
Louyang - Nanjing, 798 km
Om 8.30 uur vertrekken we bij het hotel voor een lange dag en mogelijk nog langere nacht. Eerst gaan we naar de grotten van Longmen die een voortzetting zijn van de grotten van Yungang waar de traditie van de grottempelbouw is begonnen. Er zouden meer dan 2345 grotten en nissen aanwezig zijn, met 43 pagodes, 2800 inscripties en meer dan 100.000 boeddhistische beelden en beeldjes. Ze vormen de grootste verzameling van Chinese kunst uit de late noordelijke Wei-dynastie en de Tang-dynastie en zijn ontstaan in de periode van 494 tot 907.
We bezoeken een fabriekje waar ze schilderijen e.d. maken door het uitsnijden van papier en maken een wandeling door een straat in de oude stad waar ze muziekinstrumenten en schildersbenodigdheden verkopen.
Na de lunch bezoeken we de Witte Paarden Tempel die is gebouwd in het jaar 64 van de oostelijke Han-dynastie (25-220). Keizer Ming stuurde een delegatie van zijn mannen naar de westerse wereld om het boeddhisme te bestuderen. Toen deze delegatie na drie jaar terug kwam hadden ze witte paarden bij zich die de Boedistische soetra's en figuren droegen. Aan deze paarden dankt de tempel zijn naam. Het was voor het eerst dat het Boeddhisme verscheen in China.
We gaan naar een voormalig lemen dorp waar nog één woning in gebruik is door een oude vrouw. Ze is één van de laatste vrouwen waarvan de voeten als kind zo strak ingebonden zijn geweest zodat ze kleine klompvoeten (lotusvoeten) heeft. Lotusvoeten werden o.a. gezien als statussymbool. Aangezien een vrouw moeilijk kon lopen met zulke kleine en onnatuurlijke voeten moest ze wel binnenshuis blijven en dit lag in het rolpatroon van de vrouw. Het voetenbinden betekende echter ook dat de vrouw dus geen werk nodig had omdat ze rijk was en geen geld hoefde te verdienen.
Om 21.30 uur vertrekken we met de nachttrein naar Nanjing. We delen een softsleepercoupe (4 bedden) met Bob en Inez. Met een drankje en een chipje is het erg gezellig tot we besluiten om toch maar wat te gaan slapen.


Woensdag 19 september
Nanjing
Na het nuttigen van onze meegekregen ontbijtbox arriveren we om 10.00 uur in Nanjing. We worden we met de bus naar het Manderin hotel gebracht. Nanjing was in het begin van de Mingdynastie de hoofdstad van het keizerrijk en is de nu hoofdstad van de provincie Jingsu. Het is gedurende de geschiedenis van China altijd een belangrijke stad geweest. Dit had het vooral te danken aan zijn ligging in de delta van de Jangtsekiang of Blauwe Rivier en niet heel erg ver van de Oost-Chinese Zee. Hierdoor had het een belangrijke economische en strategische functie en was belangrijk voor de handel in zijde, katoen en Chinese inkt.
Omdat we nog moe zijn van de nachttrein en graag zelf eens wat willen ondernemen besluiten we om de rest van de dag zelf in te delen. We nemen eerst een lekkere douche en na een uurtje slapen lopen we een rondje door de stad en eten weer eens wat anders dan de inmiddels afgezaagde rijsttafel. Het diner gebruiken we gewoon in het hotel.


Donderdag 20 september
Nanjing - Suzhou, 239 km
Vandaag vertrekken we om 8.15 uur. Er staat nogal het een en ander op het programma en we gaan eerst naar het Linggupark. Hier ligt het mausoleum van dr. Sun Yatzen, de grondlegger van de Chinese Republiek wat de latere basis vormde voor het communisme. Hij leefde van 1866 tot 1925 en werd na de bouw van de tombe in het voorjaar van 1929 hier begraven. De tombe ligt aan de voet van Mount Zijin of Purple Mountain.
Verder lopend door het mooie park komen we bij de Linggu Pagode die in 1931 is gebouwd als monument ter herinnering aan de Kuomintang soldaten. De pagode heeft 9 verdiepingen, is 61 meter hoog en is een actieve Boeddhistische tempel.
We rijden door naar een zoetwaterparel boerderij waar ze ons laten ze zien hoe parels gekweekt worden en hoeveel parels één oester wel niet kan hebben. Er  wordt een oester geopend en iedereen mag er een parel uit meenemen. Natuurlijk is ook de winkel (waar we weer veel te veel tijd hebben) niet weg te denken.
De lunch krijgen we aangeboden in de voormalige villa van dr. Sun Yatzen waarna we nog een flinke rit (ca 215 km) met de bus voor de boeg hebben naar Suzhou. Zowel de lunch als de busreis moeten in recordtempo worden afgelegd omdat onze Hans vanmorgen tot de ontdekking is gekomen dat het groepsvisum morgen verloopt. Om nog een geldig visum voor de terugreis te regelen moeten we om 16.00 uur in Suzhou zijn wat nog lukt ook.
We overnachten in Suzhou in het Castle hotel. Na het diner gaan we nog naar een folkloreshow in de Wangshi tuin. Een mooie groene tuin met vijvers, waterlelies en veel verschillende planten. Er zijn allemaal prieeltjes en in veel daarvan worden stukjes opera, toneel en muziek van elk 5 á 10 minuten opgevoerd.


Vrijdag 21 september
Suzhou - Hangzhou, 160 km
En weer gaan we om 8.15 uur op weg en bezoeken we eerst een zijdefabriek. Het hele proces van de zijderups wordt hier uitgelegd en we krijgen te zien hoe ze de cocons verwerken tot draden. Er worden hele cocons opgerekt en uit elkaar getrokken om er vervolgens een dekbed mee te vullen. Natuurlijk mogen een modeshow en de onvermijdelijke winkel niet ontbreken.
We rijden door naar het plaatsje Tongli wat bekend staat als het Venetië van China omdat het 21 grachten heeft. De stad ligt op zeven eilanden die omringt zijn door 15 rivieren en 5 meren en worden met elkaar verbonden door 49 stenen bruggen. Een leuke stad om een kijkje te nemen maar volgens ons was het leuker en meer echt China geweest als we deze tijd in Suzhou hadden kunnen vertoeven. Hier hebben we nu praktisch niets van gezien wat we erg jammer vinden.   
Om 14.00 uur vertrekt de bus naar het ca 160 km verderop gelegen Hangzhou waar we logeren in het Lily hotel waar we de komende twee nachten blijven. Hangzhou wordt door de Chinezen het “paradijs onder de hemel” genoemd en staat vooral bekend om het Westelijke meer. Gedurende de Zuidelijke Song-dynastie was het de hoofdstad van China, van het begin van de 12e eeuw tot de Mongoolse invasie in 1276. Het was de zetel van het keizerlijke hof en een belangrijk centrum voor handel, vermaak en het leger. Daarnaast waren er ook veel kunstenaars en een grote middenklasse in de stad.


Zaterdag 22 september
Hangzhou
We besluiten om vandaag niet met de groep mee te gaan maar om zelf de stad te gaan te verkennen. Eerst doen we wat inkopen in een groot warenhuis bij het stadion waarna we op weg gaan naar het centrum van de stad. In eerste instantie lopend maar daar dit toch wel ver is besluiten we in de bus te stappen. Al snel worden we er door een Chinees op gewezen dat als we naar het centrum willen dat we dan in de hele verkeerde bus zitten. Bij een volgende bushalte krijgen we hulp van een andere Chinees die ons de goede bus inloodst en zo komen we toch waar we wezen willen.
Vanuit het centrum komen we al snel bij het Westelijk meer terecht. Het meer dateert uit de twaalfde eeuw toen Hangzhou de residentie van de zuidelijke Song keizers werd. Het meer was tot ongeveer tweeduizend jaar geleden onderdeel van de rivier de Qiantang, waar Hangzhou aan gelegen is. Door de eeuwen heen vormde het eerst een lagune totdat het volledig gescheiden werd van de rivier en het meer zijn huidige vorm kreeg. Aan het meer liggen mooie tuinen, paviljoenen en pagodes.
Er wordt hier, zo te zien, veel tijd door de Chinezen zelf doorgebracht, ze zijn aan het wandelen en staan te vliegeren. We worden aangesproken door een oude man die redelijk engels spreekt en van alles van ons wil weten. Zijn we een stel, hebben we kinderen, hoe eten we in Nederland en ga zo maar door. Dat we in Nederland geen honger hebben als je alleen maar aardappels met groente en geen rijst eet snapt hij niet. Er komen steeds meer mensen om ons heen staan, ons zien ze hier gewoon als een bezienswaardigheid en er is zelfs een stel die een foto van ons willen maken. Wij zijn in vergelijking met de Chinezen vrij lang en vallen daardoor best wel op.
Lopend langs het meer komen we niet tot nauwelijks andere toeristen tegen. Na een stevige maar mooie wandeling (helemaal langs het meer) komen we weer in ons hotel waar ons een lopend buffet te wachten staat.


Zondag 23 september
Hangzhou - Shanghai, 200 km
Om 8.00 uur vertrekken we met de bus naar Shanghai. Onze eerste stop is de Jade-Boeddhatempel die in 1882 werd gesticht en bestaat uit 7 hallen en een toren. Het is een van de grootste tempels in Sjanghai die actief wordt gebruikt en altijd gevuld is met de geur van wierook en het geluid van constant zingende en biddende gelovigen. De tempel dankt zijn bekendheid aan de twee Boeddha's van jade, die aan het eind van de 19e eeuw door een Birmaanse priester zijn meegenomen naar Shanghai.
De lunch gebruiken we op de negende verdieping van een friendship store vanwaar we een mooi uitzicht hebben op de stad. Onze Hans heeft een boottocht van 50 minuten over de rivier de Huangpu geregeld. Hiervoor komt hij 80 yuan (ca fl. 27.00) per persoon ophalen omdat de pot die aan het begin van de reis is gemaakt volgens hem "schoon" is. We dachten voor dit geld op een luxe schip terecht te komen maar niets is minder waar. Het is een oude schuit met gewoon wat losse plastic stoeltjes erop. Het is wel een leuke boottocht en krijgen zo een goede indruk van de grootte van de stad. Aan de rivier is de Bund, een 1,5 km lange promenade die één van de belangrijkste toeristische attracties van de stad is en omdat het karakter van de Bund bewaard dient te blijven is een limiet gesteld aan de hoogte van de gebouwen die er langs staan. Aan de overkant, in het financiële district worden de wolkenkrabbers gebouwd en staat de Oriental Pearl Tower oftewel de televisietoren. De bouw werd voltooid in 1995 en met een hoogte van 468 meter is het de hoogste toren van de stad. Na de boottocht krijgen we wat vrije tijd om rond te wandelen op de Bund en de luxe winkelstraat Nanjingroad.
Vanuit onze kamer op de negende verdieping van het Jingsha hotel hebben we een mooi uitzicht op de skyline van Shanghai. Het diner wordt gebruikt in de buurt van het theater waar een acrobatenshow wordt gegeven. Diegene die niet naar de show gaan kunnen de Bund bij avond bekijken. Wij zijn de enige die zo nodig terug willen naar het hotel omdat we daar in de buurt graag wat rond willen kijken. We vinden een internetcafé waar we voor 1 yuan (fl. 0,33) per kwartier mailtjes hebben verzonden.


Maandag 24 september
Shanghai - Beijing, 1067 km
Vanmorgen brengt de bus ons om 8.30 uur naar de Yu-tuin in het centrum. Deze tuin werd in het midden van de zestiende eeuw door een ambtenaar aangelegd als onderkomen voor de oude dag van zijn ouders. Het woord Yu staat in het Chinees voor onbezorgdheid en je op je gemak voelen. Er de ontelbare weggetjes, vijvers, pagodes en halletjes die als doel hebben de bezoekers zo veel mogelijk op hun gemak te stellen. Er zijn met draken versierde stenen muren die de tuin verdelen in zes delen. In het centrum is een bazaar waar we nog wat laatste inkopen doen en eindelijk hebben we dan de gelegenheid om een er-hu te kopen. Dit is een tweesnarig soort van viool en kost ons 120 yuan. Als we in de winkel uitleg krijgen over het intrument en er zelf op proberen te spelen staat de winkel in no-time vol nieuwsgierige Chinezen.
Tijdens onze wandeling komen we langs een podium waar een tiental kinderen in de leeftijd van 5 tot 12 allerlei acrobatische toeren uithalen. De lunch bestaat uit een mongoolse barbecue. Bij een lopend buffet kun je zelf je groente en vlees uitzoeken wat dan naderhand op een grote bakplaat voor je bereid wordt.
Om 15.15 uur gaan we met vlucht FM105 van Shanghai Airlines naar Beijing. Na ongeveer anderhalf uur vliegen gaan we voor de laatste overnachting deze reis weer naar het Rainbow hotel. Ons laatste diner in China bestaat uit koude en warme gerechten met als klap op de vuurpijl Pekingeend met een ijsje toe.


Dinsdag 25 september  
Beijing - Amsterdam, 7822 km 
Onze laatste reisdag hoeven we pas om 9.00 uur bij de bus te zijn. We gaan rechtstreeks naar het vliegveld waar we eerst zeer lang nodig hebben om in te checken waarna ook de douane nogal wat tijd in beslag neemt. Na de douane hebben we nog net tijd genoeg om de yuannen die we over hebben terug te wisselen in dollars alvorens we in stappen voor onze vlucht CZ345 van China Southern naar Amsterdam. Als bijna iedereen al in het vliegtuig zit duurt het nog twee uur voor we de lucht ingaan omdat er een computerstoring is bij de incheckbalie.
Na een vlucht van ruim 10 uur landen we uiteindelijk om 18.30 uur op Schiphol. Gelukkig hadden we nu wat meer beenruimte als op de heenweg. Het duurt erg lang voor we de koffers hebben, maar als we die eenmaal hebben zitten we ook vrij snel in de trein naar huis waar we om rond 21.00 uur zijn. Al met al hebben we een leuke, maar vermoeiende vakantie gehad.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.