IJsland 1997

Na IJsland zijn we doorgegaan naar de USA.

Donderdag 18 september
Amsterdam - Reykjavik, 2018 km
Vandaag zijn we met vluchtnummer FI 447 van Iceland Air om 13.25 uur vertrokken voor onze eerste vakantie buiten Europa. Ons uiteindelijke doel is New York en omdat we best wel opzien tegen de afstand van het vliegen maken we een stopover in IJsland. Als we om 15.35 uur in Reykjavik aankomen hebben we er al een vlucht van ruim 3 uur op zitten. We overnachten in hotel Esja aan de rand van de stad.

Vrijdag 19 september
IJsland
We hebben thuis al voor de dagen dat we in IJsland zijn excursies geboekt en vandaag brengt onze trip ons eerst naar Gullfoss. Een grote waterval die zich met donderend geweld, over twee naast elkaar gelegen trappen van 11 en 21 meter hoogte, in de diepte van de kloof Gullfoss stort. Doordat aan het eind van de dag een regenboog de Gullfoss bekroont wordt hij ook wel de "Gouden Waterval" genoemd.
Hierna bezoeken we de Stori-Geysir (Grote Geiser) in het geometrische gebied van Haukadalur. Deze waterspuitende hete bron werkt al jaren niet meer maar in zijn beste dagen kwamen zijn waterstralen wel tot 60 meter hoog. Zijn buur de Strokkur haalt ongeveer een hoogte van 20 meter en spuwt nog steeds om de paar minuten kokend water omhoog. We moeten er even op wachten maar het is erg mooi om te zien.
Tot slot gaan we naar het Pingvallavatn dat met een oppervlakte van 84 km² het grootste natuurlijke meer van IJsland is. De vulkanische oorsprong van de eilanden in het meer is duidelijk zichtbaar. Aan de noordelijke oever ligt Pingvellir. Dit is de kern van een 50 vierkante km groot gebied dat sinds 1928 tot nationaal park is uitgeroepen en waar sinds 930 het IJslandse Parlement is gevestigd. Ook bevinden zich hier een kerk en het bouwwerk Pingvallboer met vijf gevels waar de beheerder van het park woont en waar tevens de zomerresidentie van het IJslandse staatshoofd is gevestigd.
Nadat we in het hotel gegeten hebben lopen we nog even naar het centrum. In elke auto die door de hoofdstraat rijd zit één jongen met wel een stuk of drie meiden en zie je op straat iedereen met een fles zelfgestookte sterke drank lopen. Als we wat drinken in café Amsterdam snappen we waarom want voor een biertje en een glas wijn betalen we maar liefst fl. 30,00.

Zaterdag 20 september
IJsland
Vandaag maken we een trip naar de Blue Lagoon. Het bad, of eigenlijk een kunstmatig meer, ligt in een oud met mossen begroeid lavaveld. Het blauw oplichtend lavameer wordt voortdurend voorzien van mineraalhoudend water van 70º dat afkomstig is van een geothermische krachtcentrale. Het water heeft uiteindelijk een temperatuur van 39º en is rijk aan mineralen, silicaten en blauwwieren. Het zou genezend werken bij chronische huidaandoeningen. Terwijl het hooguit een graad of 10 is krijgen we de gelegenheid om even lekker te zwemmen.
Een km of 5 verderop ligt het vissersdorpje Grindavik waar we de tijd krijgen om even de benen te strekken en te lunchen. Het is een vissersstadje op het Reykjanes schiereiland in het zuidwesten op ongeveer 50 km van Reykjavík en één van de weinige plaatsen aan de zuidelijke kust met een haven. De meeste inwoners werken dan ook in de visindustrie.
Hierna rijden we door de lavavelden van het schiereiland Reykjanes, een schiereiland in het zuidwesten van IJsland dat voor het grootste deel de regio Suðurnes omvat. Dwars door het schiereiland loopt de Álfagjá, een zes meter diepe riftvallei die de overgang vormt tussen de Euraziatische en de Noord-Amerikaanse Plaat. Hier is in 2002 een brug overheen gebouwd die vernoemd is naar Leif Eriksson.
Verder is op Reykjanes de Þríhnúkagígur te vinden. Dit is een slapende vulkaan waarvan de magmakamer toegankelijk is. Het landschap is ruig en kaal maar zeer indrukwekkend om te zien. Op het uiterste puntje staat nog een houten vuurtoren. Net voorbij de vuurtoren, ligt een klein stukje uit de kust de 51 meter hoge rots Karl.
Op de terugweg naar Reykjavik brengen we nog een bezoek aan het Aquarium in Hafnir. We zien hier onder andere een katvis en op een rots zijn diverse vogelsoorten te zien die in IJsland voorkomen.
We besluiten om te gaan eten bij de Pizzahut omdat we denken dat het daar nooit zo duur kan zijn. Fout gedacht dus, want voor twee middelgrote pizza’s en twee glazen wijn zijn we fl. 100,00 kwijt.

Zondag 21 september
Reykjavik - New York, 4204 km
Voordat we aan het eind van de dag doorreizen naar Amerika hebben we nog voldoende tijd om wat rond te kijken in Reykjavik. Het is jammer dat het zondag is want er is nu niks open. Reykjavik is de hoofdstad van de republiek IJsland, ligt aan de voet van de berg Esja en dankt zijn naam aan de eerste kolonist Ingólfur Arnarson. Omdat de damp van de hete bronnen opsteeg toen hij in de baai aankwam noemde hij zijn nieuwe thuisland Rookbaai oftewel Reykjavik.
De inwoners zijn voornamelijk werkzaam in de visserij en fabrieksindustrie. De stad is het landelijke centrum voor handel en transport, overheidsinstellingen, onderwijs en sociale- en gezondheidsdiensten. Het is ook één van de belangrijkste vissershavens van het land. Er zijn veel opvallend helder geschilderde, veelkleurige gebouwen. De huizen lijken van hout, pas als je dichterbij kijkt zie je dat het zinken golfplaten zijn.
Het meer Tjörnin ligt in het midden van de stad en is beroemd om de vele vogelsoorten. Langs het meer staan allerlei postmoderne gebouwen waaronder het stadhuis. We komen ook langs de Hallgrimskirkja. Deze kerk domineert de skyline in het stadscentrum en werd na meer dan 40 jaar arbeid in 1987 gewijd. In de kerk staat een reusachtig orgel met 72 registers bestaande uit 5257 pijpen.
Aan het begin van de middag worden we opgehaald en naar het vliegveld gebracht want om 16.40 uur vertrekt onze vlucht FI615 naar New York.