Zuidelijke Kleuren 2015

Met de auto zijn we via Duitsland en Zwitserland naar Savona in Italië gereden. Van hier hebben we een 11 daagse cruise gemaakt waarna we zijn doorgereden naar Istrië, Kroatië. Hier zijn we nog een paar dagen geweest voor we via Slovenië, Oostenrijk en Duitsland naar huis zijn gegaan.

heenreis

 Duitsland

 Zwitserland

Zaterdag 29 augustus
Maarssen – Wiesbaden, 392 km
Onze vakantie gaat beginnen. Om 10.30 uur gaan we op weg voor de eerste etappe van deze reis. We rijden alleen snelweg en eten bij een benzinepomp een broodje. Het is er enorm druk maar dat komt omdat het vol staat met vrachtwagens. In Duitsland mogen deze in het weekend niet rijden op de autobahn. Voor ons is dit perfect want we kunnen goed doorrijden en zijn om 14.45 uur al bij hotel Centro in Wiesbaden.
We hebben een prima kamer met een balkon en uitzicht op de stad. Het is een graad of 30 en het is maar 5 minuten lopen naar het centrum. Wiesbaden ligt aan de rijn en is de hoofdstad van de deelstaat Hessen. Het heeft een leuk centrum met mooie gebouwen zoals het uit 1894 daterende Hessische Staatstheater en de protestantse bakstenen Marktkirche uit 1862.
Vanavond eten we bij de Ratskeller een lekkere schnitzel en een bratworst waar we inclusief wijn en bier € 33,00 voor moeten betalen. Op het plein bij de Marktkirche drinken we bij Lumen nog een kop koffie.
We plakken vast het tolvignet voor Zwitserland op de voorruit van de auto, internetten nog wat en zitten op ons balkon tot we gaan slapen.


Zondag 30 augustus
Wiesbaden – Grosswangen, 414 km
We hebben goed geslapen en om 10.30 uur vertrekken we voor de volgende etappe. Op borden boven de weg wordt al aangegeven dat er voor Karlsruhe een file staat van 12 km. We gaan daarom bij Kronau van de snelweg af waar we ook gelijk nog een keer goedkoop kunnen tanken. Als we Karlsruhe voorbij zijn rijden we de rest zonder problemen over de snelweg.  Bij Bazel gaan we de grens met Zwitserland over en na nog een uurtje rijden zijn we om 16.00 uur bij BnB Grosswangen. Met 36° is het een stuk warmer dan gisteren maar in de kamer is het lekker koel. Vorig jaar hebben we hier ook overnacht en er is niks veranderd. Er staan nog steeds twee ezels op het terrein en in het gastenboek vinden we onze foto van vorig jaar terug.
Bij restaurant Da Pino gaan we zitten om te eten. Het duurt erg lang voordat we onze bestelde wijn, bier en pizza hebben en krijgen van het huis een cappuccino. Dit alles kost ons 55 zwitserse frank (ongeveer € 50,00).


Maandag 31 augustus
Grosswangen – Varraze, 423 km
Nadat we hebben afgerekend en de eigenaresse weer een foto van ons heeft gemaakt stappen we om 9.40 uur in de auto. Eerst doen we in de buurt nog wat boodschappen. Dit keer hebben we wel wat last van files en komen we door heel veel tunnels. De langste is de Gothard tunnel met een lengte van bijna 17 km. Het verkeer wordt gefaseerd toegelaten tot de tunnel dus ook hier staan we een kwartier te wachten. Als we de tunnel bijna uit zijn horen we op de radio dat we op deze zender op de hoogte worden gehouden als er calamiteiten zijn.
Eenmaal in Italië betalen we in totaal € 16,60 aan tol en om 16.00 uur zijn we bij hotel Il Mulino. De eigenaar is er niet en als we hem bellen zegt hij er om 18.00 uur te zijn. We besluiten om de auto te laten staan en lopend de kant van het centrum op te gaan. Dit kan alleen langs een vrij drukke, toch wel smalle weg zonder voetpad. Na al een heel eind te hebben gelopen en nog steeds niet in het centrum te zijn gaan we terug. Op onze eigen tuinstoeltjes en met ons eigen drankje wachten we bij het hotel op de eigenaar. Uiteindelijk kunnen we om voor zessen op onze kamer terecht.
De ligging langs een drukke weg, naast een garage en met blaffende honden is niet optimaal maar het is een leuk hotel met een prima kamer, mooi uitzicht en een goed restaurant. Voor € 50,00 hebben we een heerlijke salade, pasta en wijn.

 

cruise

 Frankrijk

  Marokko

 Spanje

  Portugal

Dinsdag 1 september
Varraze – Savona, 13 km
Savona – Marseille, 196 zeemijl, 363 km
We gaan op weg naar de haven naar Savona en kopen onderweg nog even een sandwich voor de lunch. Rond 11.30 uur hebben we de auto ingeleverd en om 14.00 uur zijn we aan boord van de Costa Magica, ons onderkomen voor de komende 11 nachten. Dit schip vaart sinds 2014, is 272 m lang, 38 m breed en verspreidt over de 13 dekken zijn 1359 hutten voor in totaal 2720 passagiers. Er zijn 1027 bemanningsleden aan boord. Bij het aan boord gaan wordt er een foto gemaakt die gekoppeld wordt aan je cabincard.
We hebben weer een prima hut met balkon op dek 7 en bijna achter op het schip. In de hut staat een mand met fruit op ons te wachten. Op onze cabincard staat dat we voor het diner tafel 57 in restaurant Costa Smeralda hebben. We zijn het schip al twee keer doorgelopen voor we bij restaurant Potofino een maitre zien zitten. Bij hem komen we er achter waar het restaurant is en dat we een tafel voor 2 hebben voor de eerste zitting van 18.45 uur. Precies zoals we wilden.
Vlak voor het vertrek hebben we de, voor ons inmiddels bekende, veiligheidsoefening. Dit keer worden de cabincards gescanned. Andere jaren lag er een kaart in de hut die ingeleverd moest worden. Gelukkig is het dit keer maar in 3 talen dus is het relatief snel achter de rug. Om 17.00 uur varen we uit.
Bij de boeking hebben we ook een all-inclusief dranken pakket gekocht voor € 25,00 per persoon per dag. Dit kan makkelijk uit want een drankje kost gemiddeld al gauw € 5,00 exclusief 15% btw.
Aan één van de vele bars drinken we iets voor we op zoek gaan naar onze tafel om te eten. Het is een mooi plekje achter in het restaurant met uitzicht op zee. We hebben een lekker 5 gangen diner.
Op zoek naar ouzo komt er bij bar Italia Magica in de lobby uit één van de kasten een fles te voorschijn. Het is de enige fles die er aan boord want ze hebben het uit het assortiment gehaald. Zuinig aan doen maar.


Woensdag 2 september
Marseille 8.00 uur tot 17.00 uur
Als we vanmorgen wakker worden zijn we al in Marseille. We gaan op de negende bij één van de buffetten een ontbijt halen en om 11.00 uur gaan we van boord. Het is ongeveer 2 km lopen naar de bushalte waar ook een Italiaan met zijn vrouw en zoon staan te wachten. Hij begint een heel verhaal in het Italiaans ook al merkt hij dat we hem niet verstaan. Bus 35 brengt ons voor € 1,75 per persoon naar La Joliette.
De Italiaan heeft uitgezocht dat lijn 55 ons verder naar Vieux Port brengt met het zelfde kaartje. Marseille is de tweede stad van Frankrijk en heeft de grootste handelshaven van het land. Het ligt aan de Middellandse Zee in de regio de Provence. De stad is rond 600 v Chr. gesticht door de Grieken en is sinds 1480 Frans.
Vieux Port is de oude haven waar de vissers hun verse vis staan te verkopen en waar volop bars en restaurants zijn. Op het plein staat de Ombriëre, een afdak met een spiegelplafond. Het is 2013 gemaakt door de Britse architect Norman Foster omdat Marseille toen de culturele hoofdstad was. Heel bijzonder om te zien. We lopen een rondje door de haven die wel leuk is om te zien maar vooral ook heel toeristisch is.
Nadat we een broodje hebben gegeten besluiten we om lopend terug te gaan naar La Joliette om zo toch nog wat van de echte stad te zien. Het is een leuke route en voor we het weten zijn we weer bij de bus die ons terug brengt richting haven.
Terug aan boord staat er een fles prosecco in een koeler in de hut. Eén van de privileges die we hebben als coral clublid. Benieuwd wat we morgen aantreffen. Onder het genot van een drankje en een bak pinda’s gaan we om 17.00 uur weer aan het varen.


Donderdag 3 september
Cruisen
Marseille – Tanger, 727 zeemijl, 1346 km
Vandaag is de eerste dag dat we door varen. Er valt niet veel te zien en we doen lekker rustig aan. We gaan het schip verder verkennen. Op dek 9 is er in het midden van het schip een buffetrestaurant en bij de zwembaden zijn er kleine buffetten. Al snel is duidelijk dat iedereen de hele dag aan boord is. Om 10.00 uur is er nog maar één klein buffet open en er staat een hele lange rij te wachten. Voor een warme en koude lunch kun je hier ook terecht, aan het eind van de dag hebben ze een sandwich buffet en tot middernacht is er pizza te krijgen.
Vanmiddag zitten we lekker op ons balkon wat te lezen en te luieren en aan het eind van de middag gaan we in de Grand Bar wat drinken en kijken we hoe de bingo verloopt. Morgen zijn we in Tanger en we besluiten om een excursie te boeken. In de middag is er een rondrit door de stad en dat lijkt ons wel wat. Als we gaan boeken blijkt het wel iets duurder dan de prijs die in het excursieprogramma staat maar we hebben geld van de moeders gekregen dus dat kunnen we hier mooi voor besteden.
Ter gelegenheid van de gala-avond ligt er een chocolaatje op bed. We gaan dus op chique naar het diner vanavond. Jammer dat er maar weinig mensen zijn die zich aan dit kledingadvies houden. Op onze eerste cruise was dat veel meer het geval.
Na het eten ligt de nieuwe (Engelse) Diario di bordo klaar in de hut. Omdat wij een excursie in het Duits hebben geboekt gaan we bij de receptie een andere versie ophalen. Hier hoort de vertrektijd in te staan van de excursie die we voor morgen geboekt hebben. Alleen kunnen we die niet terug vinden. Opnieuw naar de receptie om de tijd daar te vragen. Nu blijkt dat we een heel andere excursie geboekt hebben dan we dachten. Vandaar dus ook dat het duurder was. Als we willen annuleren blijkt dat niet mogelijk. We krijgen een heel verwarrend verhaal te horen en de reisbalie is nu gesloten. Als we wat anders willen zullen moeten we wachten tot morgen.
We hebben de mogelijkheid om gratis het ontbijt in de hut te laten bezorgen. Dit willen we wel eens proberen dus vullen we voor we gaan slapen de kaart in. De klok gaat vandaag een uur terug want in Marokko is het een uur vroeger.


Vrijdag 4 september
Tanger 9.00 uur tot 20.00 uur
Tanger – Casablanca, 168 zeemijl, 311 km
We hebben de geboekte excursie nog eens goed bekeken. Het lijkt toch wel interessant en we besluiten om het maar gewoon te doen. Om 9.15 uur wordt ons ontbijt bezorgd. Behalve voldoende beleg zit er genoeg koffie, thee, jus ‘d orange, yoghurt en brood bij. Valt wat tegen dus morgen maar weer gewoon naar dek 9 waar we nu nog even een broodje voor vanmiddag gaan halen.
Hierna gaan we een kijkje nemen in de stad. Het is niet ver lopen en al snel zijn we in het centrum. Tanger is de op één na grootste stad van Marokko en ligt aan de noordkust aan de westelijke ingang van de straat van Gibraltar. Hier komen de Atlantische Oceaan en de Middellandse zee bij elkaar. De stad is belangrijk voor het vervoer van goederen tussen Europa en Afrika. De stad was ook belangrijk voor de Berbervolken en haar naam is waarschijnlijk afgeleid van de naam van een Berbergod, ‘Tinjis’. Volgens de mythologie van de Berbers werd de stad gebouwd door Sufax, de zoon van Tinjis.
Lopend door de leuke smalle straatjes van de medina komen we terecht op Place du Grand 9 april 1947 in het centrum van de stad. Het plein is zo genoemd na de toespraak die Mohammed V op 9 april 1947 hield in de ondersteuning van de Marokkaanse onafhankelijkheid die uiteindelijk in 1956 een feit werd. Het is een groot plein met allerlei winkeltjes en cafés. Nadat we een broodje hebben gegeten gaan we via de medina terug naar de haven.
Om 14.00 uur moeten we ons melden in de Grand Bar voor de excursie naar het berberdorp Tetouan en een kwartier later gaan we op weg. Het is ongeveer 60 km ten oosten van Tanger en ligt in het uiterste noorden van het Rifgebergte. Het is een uur rijden door een mooi landschap en we krijgen zo een goede indruk van het echte Marokko.
Er gaat een beroepsfotograaf mee die onderweg foto’s zal maken die we dan op de terugweg kunnen kopen. Ook is er beveiliging aan boord die ons de rest van de dag zal vergezellen.
Tetouan is de hoofdstad van de gelijknamige provincie en het culturele centrum van de regio. De stad is in de 14de eeuw geplunderd door de Spanjaarden en een eeuw later weer opgebouwd door de Moren wat het een typisch Spaans-Moors stad maakt.
We beginnen op het Hassan II plein, een groot plein met veel grote witte gebouwen waaronder het Koninklijk Paleis van koning Mohammed VI. Overal staan dranghekken en er is veel politie op been. De gids vertelt ons dat dit is omdat de koning onderweg is naar de stad. Dit verklaart ook de vele vlaggen die in groepjes van drie bij elkaar staan die we onderweg en in de stad zien. We maken een wandeling door de medina met kronkelende straatjes en in de souks heeft elk ambacht zijn eigen gebied om hun waren te verkopen.
Onze eerste stop is een heus theehuis. We worden voorzien van een kopje muntthee en wat zoetigheden en krijgen een show van onder andere muziek en een buikdanseres.
Na nog een klein stukje lopen komen we terecht in een Berberapotheek. Hier krijgen we producten te zien en te ruiken die voor van alles en nog wat goed zouden zijn. Er wordt door een aantal mensen toch ook wel wat gekocht.
Tot slot brengen we nog een bezoek aan het museum voor moderne kunst. Een mooi gebouw wat ooit het treinstation was en wat beroemd is om de Spaanse kasteelachtige architectuur. Het heeft ook een mooie botanische tuin.
Bij zessen stappen we de bus in voor de terugreis. De airco heeft het begeven en het is dus behoorlijk warm. Gelukkig hebben we een biertje, een wijntje en een broodje meegenomen voor onderweg. Het was een mooie excursie en zijn blij dat we het gedaan hebben. We kopen nog even een foto en net op tijd voor het diner zijn we aan boord en om 20.00 uur gaan we varen.


Zaterdag 5 september
Casablanca 8.00 uur
Vanmorgen vroeg zijn we aangekomen in Casablanca waar we morgenavond pas weer vertrekken. Casablanca, letterlijk wit huis, ligt in het westen van Marokko en is de grootste stad van het land. Voorheen was het de Berberse nederzetting Anfa. Pas in de 16de eeuw kreeg het de huidige naam. Gelegen aan de Atlantische Oceaan is het ook de belangrijkste haven van het land.
We willen vandaag de moskee King Hussain II gaan bekijken. Een moderne moskee die tussen 1986 en 1993 is gebouwd in opdracht van koning Hassan II. Het is de grootste moskee van het land en de minaret is met 210 meter de hoogste ter wereld. De moskee ligt aan de kust en is half op land en half boven zee gebouwd. Een gedeelte van de vloer van het complex is van glas zodat de biddende gelovigen direct boven het water knielen.
Rond half twaalf gaan we lopend op weg. Na een minuut of tien lopen komen we bij een grote weg. Hier worden we via borden richting centrum geleid. De weg ligt tussen het havengebied en een hoge witte muur met veel bochten waar geen eind aan lijkt te komen. Na totaal zo’n 2.5 km door een saai deprimerend gebied gelopen te hebben komen we bij een opening in de muur. Hier gaan we langs de douane gaan en onze costacard is voldoende legitimatie. We zijn nu in het centrum en vanaf dit punt is het nog bijna een half uur lopen. Halverwege komen we bij een soort van parkje waar we even stoppen om een broodje te eten. Het laatste stukje gaat door een buurtje wat er niet echt fris uitziet maar uiteindelijk komen we bij de moskee. Een schitterend gebouw met een gigantisch plein ervoor. We zijn het zat en hebben geen zin meer om nog ergens anders te kijken.
De terugweg nemen we het eerste stuk een andere route. Vlak voor de douane staat het in 2014 gerenoveerde treinstation Casa Port. Een mooi modern gebouw met winkels, restaurants en gratis wifi. Hier gaan we een poosje zitten internetten voor we weer verder gaan.
Rond half vijf zijn we terug aan boord en op dek 9 gaan we eerst wat drinken. Hier hebben we een mooi uitzicht op het nieuwe deel van de stad. Als we naderhand in de Grand Bar zitten stoot een serveerster een vol glaasje ouzo om. Ze gaat gelijk een nieuwe halen maar het blijft zonde. Gelukkig is er in de Sportbar ook nog een fles tevoorschijn gekomen. Vanavond hebben we in bar Italia Magica een leuk gesprek over muziek met een Amerikaanse fransman en de obers.


Zondag 6 september
Casablanca tot 20.00 uur
Casablanca - Cadize, 189 zeemijl, 350 km
Na het ontbijt gaan we weer op pad. We ontdekken dat er aan het begin van de grote weg aan de overkant ook een douanepost is. Hier worden we niet doorgelaten en naar de doorgang van gisteren gestuurd. We weten nu wat ons te wachten staat en het loopt dan ook een stuk makkelijker dan gisteren. Eenmaal voorbij de douane komen we via de Boulevard Felix Houphouet-Boigny op de Place des Nations Unies. Dit grote plein is het centrum van de stad wat in 1920 ontworpen is door een Franse architect. Het volgende plein wat we zien is Place Mohammed V, het belangrijkste marktplein wat tevens de scheiding is tussen het oude en het nieuwe stadsgedeelte. Het er druk met dagjesmensen die genieten van de fontein en kinderen die rondrijden in radiografisch bestuurde autootjes.
Niet veel verder, aan de Boulevard Rachidi, staat de witte katholieke kathedraal Sacré-Coeur die gebouwd is in 1930. Marokko hoorde toen nog bij Frankrijk. Na de onafhankelijkheid in 1956 werd het in gebruik genomen als cultureel centrum. In de grote tuin die erbij ligt eten we de broodjes op voor we weer verder gaan. We gaan op weg naar de Boulevard Mohammed V waar we een kijkje nemen in de centrale markt. Een kleine markt waar alleen verse levensmiddelen verkocht worden. Onderweg hierheen zien we de in 1930 geopende Rialta bioscoop met op de gevel de poster van de film Casablanca. We hadden verwacht wel wat meer terug te vinden over deze film. Alleen in de oude medina is een antiekwinkeltje die een aantal filmborden en affiches verkoopt. Het is een leuke gezellige medina en na een rondje gemaakt te hebben gaan we aan de terugweg beginnen.
Vanmorgen hebben we € 20,00 gewisseld voor 214 Marokkaanse dirhams. We hebben er alleen maar weinig van opgemaakt dus wisselen we weer terug. Het tijdstip om dit te doen is alleen niet echt gunstig want een hoop wisselkantoren zijn dicht. Uiteindelijk lukt het toch en bij station Casa Port gaan we net als gisteren weer even internetten.
Aan het eind van de dag zijn we blij dat we onze schoenen uit kunnen doen want van het vele lopen van de afgelopen dagen hebben we beide een paar blaren overgehouden. We waren bang om heel erg lastig gevallen te worden maar het is ons 100% meegevallen en we hebben een paar leuke dagen gehad in Marokko.
Om 20.00 uur vertrekt de boot voor weer een volgende etappe van onze cruise. Vanavond speelt de vaste muzikant in bar Italia Magica nummers uit de jaren 70 en 80. Vrij lang staat een Zwitser alleen te dansen die het uiteindelijk voor elkaar krijgt om meer mensen op de dansvloer te krijgen. We hebben een korte nacht want vandaag gaat de klok weer een uur vooruit.


Maandag 7 september
Cádiz 8.00 uur tot 18.00 uur
Cádiz – Lissabon, 163 zeemijl, 302 km
De Costa Magica heeft vanmorgen aangelegd bij het historische centrum van Cádiz. De stad ligt in Andalusië op de punt van een smalle landtong aan de Golf van Cádiz. De kortste weg naar het vasteland is een 1400 meter lange brug. Het is de oudste bewoonde stad van West-Europa die in 1100 v.Chr. door de Feniciërs is gesticht.
Net buiten de haven vertrekt er een hop-on hop-off bus waar we voor € 17,00 per persoon een rondrit mee maken. We krijgen een koptelefoontje mee en met uitleg in het Nederlands genieten we op het bovenste dek van een Londense dubbeldekker van de bezienswaardigheden en het strand waar we langs rijden.
We komen langs de Puerta Tierra, één van de belangrijkste monumenten van de stad. Een in de 16de eeuw gebouwde muur met twee bastions die de oude binnenstad scheidt van de moderne wijk Puerta Tierra oftewel buiten de muren.
Buiten de muren rijden we achtereenvolgens langs de stranden Playa Santa Maria en Playa Victoria. Via Glorieta Ingeniero de la Cierva rijden we terug langs de Playa de la Caleta. Een klein strand met een mooie wandelpromenade met zicht op twee historische forten en de oude haven. Hier is de beroemde James Bond scene opgenomen waarin Halle Berry in haar oranje bikini uit zee komt. We vangen ook een blik op van de nieuwe Puenta de la Constitución, brug van de grondwet van 1812. Een brug over de baai van Cádiz die eind deze maand geopend wordt. Hij is ruim 5 km lang en met een hoogste punt van 185 meter is het één van de hoogste bruggen ter wereld.
Na de rondrit eten we een broodje aan boord waarna we lopend de oude stad in gaan. We zien het Plaza de la Constitución met het gelijknamige monument ter ere van de eerste grondwet die in 1812 in Cádiz is opgesteld en afgekondigd. Ongemerkt komen we op het Plaza de la Catedral, een groot plein met terrasjes, de Santiagokerk en natuurlijk de Catedral uit 1838. De Catedral is gebouwd over een periode van 116 jaar met als gevolg een mix van de bouwstijlen barok, rococo en neoklassiek. Een mooi gebouw met grote torens en een gouden koepel. Als we eromheen lopen komen we terecht op de malecón. Met name door deze malecón toont Cádiz veel gelijkenis met zusterstad Havana, de hoofdstad van Cuba en wordt daarom ook wel “Klein Havana” of ‘Havana van Europa” genoemd. Om deze reden is de James Bond-film Die Another Day, die zich onder andere afspeelde in Havana, gedeeltelijk opgenomen in Cádiz. Na een uurtje lopen zitten we aan boord aan een drankje en de pinda’s.


Dinsdag 8 september
Lissabon 9.00 uur tot 18.00 uur
We hebben de hele dag in Lissabon en rond elf uur gaan we van boord. De haven Santa Apolonia ligt vlak bij het centrum en hier kopen we voor € 16,00 per persoon kaartjes voor de hop-on hop-off bus. Het is ongeveer 1 km lopen naar de dichtstbijzijnde opstapplaats van de Tagus tour van Yellow Bus Tours naar Belém. Ook nu gaan we boven zitten en hebben we uitleg in het Nederlands. Bij de hoofdhalte Praça da Figueira staan we een tijd stil voor we aan de uiteindelijke tour beginnen. Na een paar haltes loopt al het verkeer vast. De taxichauffeurs zijn vandaag aan het demonstreren tegen de komst van de Ubertaxi en houden een langzaamaan actie. Gelukkig wordt de bus er langs geleid en hebben we er niet al te veel last van al missen we nu wel een stuk van de route.
Via het Águas Livres aquaduct en de Estrela baseliek komen we terecht op de Avenue Brasilia. We rijden onder de Ponte 25 de Abril (25 aprilbrug) door, een hangbrug over de Taag. Sinds 1966 is de brug open voor publiek en heette toen nog Ponte Salazar, naar de premier/dictator. De brug is gebouwd door de American Bridge Company die ook de Golden Gate Bridge in San Francisco bouwde. De bruggen lijken erg veel op elkaar. Op de dag van de Anjerrevolutie in 1974 kreeg de brug de huidige naam. Met de revolutie kwam er een eind aan het dictatoriale bewind in Portugal.
We stappen uit bij de Torre de Belém waar we eerst naar het toilet gaan en een kopje koffie drinken. Bij het afrekenen krijgen we kaartjes waar we gratis mee naar het toilet kunnen. Als we dit van te voren hadden geweten hadden we het andersom gedaan. Belém is een wijk in het westelijk deel van de stad met veel parken, tuinen en veel monumentale en historische gebouwen. We gaan eerst naar de Torre de Belém, een verdedigingstoren aan de oever van de Taag. De toren is gebouwd tussen 1515 en 1521 in laatgotische stijl en stond oorspronkelijk op een klein eilandje in het midden van de Taag. Door de grote aardbeving van 1755 is de loop van de rivier veranderd waardoor de toren nu bijna aan de kade ligt. Op de loopbrug ernaartoe staat een hele lange wachtrij om naar binnen te mogen. We bekijken dus alleen maar de buitenkant.
In de buurt van de toren staan overal kleine karretjes/auto’s waar wijn verkocht wordt.
We lopen door naar het Monument van de Ontdekkingsreizen, een wit stenen monument in de vorm van de boeg van een karveel, een snel zeilschip. Het werd opgericht in 1960 ter gelegenheid van de 500ste sterfdag van Hendrik de Zeevaarder en het verheerlijkt de Portugese zeevaarders en ontdekkingsreizigers. Ook hier staat een hele rij te wachten om naar binnen te mogen. Door een tunnel kunnen we onder de weg door en komen we terecht in een grote tuin, Jardim de Praça do Império. Bij dit park staat het Hiëronymietenklooster Jerónimos wat, net als de Torre de Belém, gebouwd is in laatgotische stijl.
Terug is het erg druk in de bus en moeten we blijven staan. Eenmaal weer in het centrum is het druk op de weg dus besluiten we om uit te stappen en lopend verder te gaan. Geen slechte keus want de taxichauffeurs voeren nog steeds actie en leggen zowat het hele verkeer lam. We lopen door leuke smalle steegjes met veel trappen en komen op plekken waar we mooie uitzichten hebben. Om 16.30 uur zijn we aan boord waar we vanaf ons balkon een mooi zicht hebben op de stad en kunnen we zien waar en hoe hoog we net gestaan hebben.
Nog voor we gaan eten zijn we al aan het varen en komen we onder de Ponte 25 de Abril door. Inmiddels is onze klok net een jojo want vandaag gaat hij weer een uur terug.


Woensdag 9 september
Cruisen
Lissabon – Valencia, 744 zeemijl, 1378 km
Na vijf dagen op rij mooie steden te hebben bezocht zijn we vandaag de hele dag aan het varen. Lekker een dagje tussendoor niks doen en we staan dan ook niet al te vroeg op.
Het is nog steeds heerlijk weer en alleen op dek twaalf merk je dat er toch wel veel wind staat. Het mooiste stuk wat we vandaag varen is rond het middaguur. We komen dan door de straat van Gibraltar. Hier zijn we op weg naar Tanger ook doorheen gevaren maar dat was ’s nachts. Het is de zee-engte tussen Marokko en Europa, is 14 tot 44 km breed en genoemd naar de rots op het meest zuidoostelijke landpunt. Jammer dat we te ver uit de kust varen om Gibraltar goed te kunnen zien. Zittend op ons balkon zien we veel dolfijnen en een enkele kleine haai.
Vanavond is het afscheids gala-diner en terwijl we zitten te eten genieten we van een mooie zonsondergang. Gisteren hebben we een uitnodiging gehad voor de kapiteinscocktail in het theater. Na het diner gaan we die kant op. Voor we naar binnen gaan wordt er een foto gemaakt waar we er morgen gratis één van kunnen ophalen in de fotoshop. De belangrijkste bemanningsleden worden voorgesteld en de kapitein houdt in 7 talen een kort praatje.
Hierna gaan we met een drankje lekker naar onze hut om op de laptop een film te kijken.
Voor we gaan slapen verzetten we voor de laatste keer deze vakantie de klok, nu weer een uur vooruit.


Donderdag 10 september
Valencia, 14.00 uur tot 20.00 uur
Eerder dan verwacht zijn we in de haven van Valencia en al snel zijn we van boord. Bij de terminal Manuel Soto Enginyer krijgen we al een folder van de openbare bus 4 in handen. Het is een klein stukje lopen naar de halte en om 14.10 uur zitten we al in de bus die ons voor € 1,50 per persoon naar Plaza de la Reina brengt, midden in het centrum van de stad. Valencia werd in 138 v. Chr. gesticht door de Romeinen, is een gemeente en de hoofdstad van de gelijknamige provincie. De stad ligt aan de Costa del Azahar aan de Middellandse Zee, is de geboortestad van de paella en is, na Madrid en Barcelona, de derde economische stad van Spanje. Aan het Plaza de la Reina ligt de Catedral die gebouwd is tussen 1262 en 1356 in een mix van romaanse, gotische en barok bouwstijl. De Torre Del Micalet is er vanaf 1381 bijgebouwd.
We gaan verder en komen bij de centrale markt uit 1928. Een mooi gebouw met marmer en tegelornamenten waar allemaal verswaar wordt verkocht. Aan hetzelfde Plaza de Mercado ligt La lonja de la Seda, een 15de eeuwse zijdebeurs. Lopend door smalle straatjes komen we terecht op Plaza de la Virgin, een groot plein met onder andere het gotische paleisgebouw Palau de la Generalitat en de basiliek Virgen de Los Desamparados. In het midden staat een fontein met het beeld van een man. Hij staat symbool voor de rivier Turia en de vrouwen eromheen staan voor de kanalen die uit de rivier voortvloeien. Op de Plaza Fueros stappen we op bus 95 die via een andere route terugrijdt. We rijden langs Ciudad de las Artes y las Ciencias oftewel de stad van de kunst en wetenschap. Een complex met 6 verschillende moderne bouwwerken. Er is de gigantische imax-bioscoop Hemisféric, het wetenschapsmuseum Principe Felipe, de palmentuin Umbracle, het grootste aquarium Oceanográfic, het operagebouw Palau de les Arts Reina Sofía en het evenementen gebouw de Ágora. Ergens daar tussen staat de Assut de l’Or, een witte gebogen pyloon van 125 meter hoog.
We stappen de halte voor de Pont de les Drassanes uit en gaan verder lopen. De brug loopt over de rivier de Tunia. Het water heeft hier een vreemde industriële kleur en stinkt behoorlijk. Het is nog maar een klein stukje voor we weer aan boord gaan.
Vanavond is het Italiaanse avond en de dresscode is dan ook groen, wit en rood. Aan het eind van het diner wordt er door de obers gedanst met de gasten en wordt er polonaise gelopen door het restaurant.


Vrijdag 11 september
Cruisen
Valencia – Savona, 500 zeemijl, 926 km
Vandaag is onze laatste dag aan boord van de Costa Magica. We doen weer lekker rustig aan en gaan in de fotoshop de foto’s die aan boord van ons gemaakt zijn maar eens bekijken. Er staan tafels met bakken vol foto’s gesorteerd op datum en locatie. We hebben niet zoveel foto’s laten maken maar die gemaakt zijn zien er niet goed genoeg uit om er € 10,00 per stuk voor te betalen. De enige foto die we nemen is die van de kapiteinscocktail. Is ook niet alles maar wel gratis.
Het is de laatste dag van onze cruise en we gaan vanmiddag vast zoveel mogelijk inpakken. Aan het eind van de middag wordt er in de sportbar een muziekquiz gehouden. Dit lijkt ons wel wat dus we doen mee. Er worden 10 vragen gesteld en Ted heeft samen met nog iemand 8 vragen goed. Om te bepalen wie de winnaar is wordt er nog een extra vraag gesteld. Er wordt een LP-hoes getoond met de vraag van welke band deze LP is. Blijkt dat de Italiaan nog nooit van Led Zeppelin heeft gehoord dus Ted wint de quiz. De prijs is een klein geel toilettasje van costa.
Na het diner drinken we nog één keer een Amerikaanse koffie in bar Capri waar ook elke dag een pianist/zanger optreedt die erg veel gelijkenis vertoond met Loekie, iemand die wij kennen. In de hut ligt de Diario di bordo met de labels voor aan de koffers en de tijden van uitschepen. Elke kleur label heeft zijn eigen tijd en met onze blauwe labels mogen we om 9.45 uur van boord. We vragen de eindrekening op, pakken alles verder in en zorgen ervoor dat de koffers op tijd voor de deur staan. Het einde van een mooie cruise waar we weer veel, voor ons, nieuwe steden hebben gezien.


Zaterdag 12 september
Savona – Verona, 320 km
Na het ontbijt kunnen we om 9.45 uur van boord. De koffers staan al klaar en om 10.05 uur gaan we op weg. Het eerste stuk rijden we binnendoor. We kunnen dan gelijk even tanken want dat is goedkoper dan langs de snelweg al is het hier een stuk duurder dan thuis. Ook doen we vast wat boodschappen. Het grootste gedeelte rijden we via de autostrada wat ons € 21,60 aan tol kost. We kunnen wel lekker doorrijden en om 15.05 uur komen we aan bij Euromotel Croce Bianca in Verona. Het is een wat verouderd hotel maar we hebben wel een grote kamer.
Ze hebben geen restaurant en in de buurt van het hotel is weinig te doen. Wel zit er om de hoek een grote Migross supermarkt met restaurant waar we een pasta en salade eten. Met een goed glas wijn en koffie erbij zijn we slechts € 23,00 kwijt.


Kroatië

Zondag 13 september
Verona – Rovinj, 390 km
We gaan vanmorgen eerst op zoek naar een pinautomaat wat niet lukt en doen alleen maar vast wat boodschappen. Uiteindelijk gaan we zo rond 10.45 uur echt aan het rijden. Tot aan Vicenza pakken we de toeristische route en al snel komen we de ene na de andere pinautomaat tegen. Omdat het toch nog een flink stuk rijden is gaan we weer verder over de autostrada. Dit keer betalen we € 16,40 aan tol in Italië. Langs de autostrada kopen we voor € 15,00 alvast een tolvignet voor 7 dagen voor Slovenië. Er is verder niet veel te zien behalve een Duitser die constant van de rechter naar de linker baan gaat. Geen idee waarom maar het lijkt erop dat hij steeds de kortste bocht wil nemen. In Kroatië blijken we ook weer op een tolweg terecht te komen. Met slechts € 4,27 valt het dit keer mee. Zonder al te veel oponthoud zijn we om 16.30 uur bij camping Porton Biondi in Rovinj, ons verblijf voor de komende 4 nachten. In eerste instantie krijgen we een caravan met een wel erg vieze koelkast maar gelukkig krijgen we zonder problemen een andere. Deze is wel schoon en heeft nog een mooier uitzicht ook. We kijken uit over een deel van de mooie camping en de zee.
Ze hebben een mooi restaurant waar we voor € 25,00 een heerlijke mix grill met patat, wijn en koffie hebben. We kopen nog voor een paar uur internet en gaan vast bedenken waar we morgen heen gaan.


Maandag 14 september
Rovinj
Na een laat ontbijt rijden we naar de Konzum om het één en ander aan boodschappen in huis te halen. We pinnen wat kuna’s en na een lunch in de caravan gaan we lopend naar het centrum van Rovinj. De stad ligt in Kroatië aan de westkust van het schiereiland Istrië en is tegen een heuvel aan gebouwd. Histriërs stichtten de stad als nederzetting op een eiland en viel in de 13de eeuw in handen van Venetië. Bovenop de heuvel staat de Sint Eufemiakerk die in 1756 werd ingeluid. De losstaande klokkentoren van 61 meter hoog stond er al eerder en is een replica van de San Marco in Venetië. Op de toren staat een koperen beeld van de heilige Eufemia. In 1763 werd het kanaal tussen het vasteland en het eiland gedicht en werd het een schiereiland. De burgeroorlog van 1991-1995 in de Balkan heeft nooit in Istrië plaatsgevonden en daarom geen schade aan de natuur of cultuur toegebracht.
In de haven zijn veel terrasjes en winkeltjes en door de smalle straatjes lopen we omhoog naar kerk. Vanaf hier hebben we een mooi uitzicht op de omgeving en de stad. Voor de kust liggen 22 eilanden en eilandjes waar we er een paar van kunnen zien. Het is een mooie leuke stad en voor het grootste gedeelte lopen we langs de kust terug naar de camping. Voor het eerst deze vakantie hebben we wat regen. Het is al snel droog en de temperatuur is nog steeds rond de 25°.
Vanavond gaan we weer eten in het restaurant op de camping. Dit keer zijn we € 26,30 kwijt voor een koolsla, gemengde sla, pasta, kip, ½ l wijn en 2 koffie. Aan het eind van de avond horen we in de verte vuurwerk.


Dinsdag 15 september
Mošćenička, 192 km
Vandaag willen we naar de andere kant van Istrië en we vertrekken om 10.15 uur. We vermijden de snelwegen en rijden naar het oosten via een mooie weg door de bergen.
In het oosten komen we eerst bij de historische vestingplaats Plomin. De plaats ligt boven het Plominfjord op een heuveltop van 80 meter. Omdat de werkgelegenheid in de haven en fabrieken sterk is gedaald zijn de meeste bewoners vertrokken en staan veel huizen leeg en op instorten. In 1970 is er een kolengestookte centrale met een schoorsteen van 340 meter hoog in gebruik genomen. Heel lelijk in zo’n mooie baai. Dit was ten tijde van Tito en toen was de energieproductie belangrijker dan de natuur. Ondanks dat hebben we toch een schitterend uitzicht op het fjord. Langs de kust rijden we verder naar Mošćenička. Hier zijn we 27 jaar geleden ook geweest en we logeerden toen in een B&B. Deze kunnen we niet terugvinden maar wel restaurant Perun waar we toen hebben gegeten. Er zit een groot balkon bij met een terras met uitzicht over zee. Hier drinken we een kop koffie en we lopen een rondje door de stad. Jammer dat het regent. In Medveja hebben we toen gekampeerd en we nemen ook daar even een kijkje. Nadat we een broodje hebben gegeten rijden we door naar Pula in het zuiden van Istrië. In de 5de eeuw v.Chr. behoorde de stad tot het volk Histria, de oudste bewoners van Istrië. De stad is beroemd om zijn amfitheater dat werd gebouwd tussen 2 v. Chr en 14 n. Chr. Het werd vergroot en kreeg zijn huidige uiterlijk onder keizer Vespasianus. Vlak bij vinden we een plek waar we kunnen parkeren en even verder staat de automaat. Daar moet 40 kuna aan munten in maar we hebben er maar 20. Terug bij de auto is er net een parkeerwachter ons kenteken aan het noteren.
We zeggen dat we weer weggaan omdat we niet genoeg contant geld hebben voor de automaat. Hij kijkt ons alleen maar heel vreemd aan en loopt vervolgens gewoon door. Van het theater zien we dus alleen maar de buitenkant. Het weer is hier wel een stuk beter.
Het is al bij vieren en het is nog zo’n 3 kwartier rijden naar de camping. Terug op de camping kunnen we nog lekker buiten zitten. We doen een drankje en eten zelf gemaakte rijst met goulash.


Woensdag 16 september
Vrsar, 79 km
Het is alweer onze laatste dag in Istrië. Een kilometer of 5 ten noorden van Rovinj ligt het Limski kanaal, ook wel bekend als het Limski fjord. Het is een rivier die tussen Rovinj en Vrsar in zee uitmondt. Voor deze rivier de zee bereikt wordt het een brede baai van 10 km lang en wel 500 meter breed. De naam komt van het Latijnse Limes, de naam voor grens, in dit geval tussen de Romeinse provincies Dalmatië en Italië.
Op de plek waar de baai begint ligt op 120 meter hoogte de grot Romualdo. De heilige Romuald van Ravenna stond bekend om zijn wonderen en vaardigheden van waarzeggerij. De grot is helaas niet open.
Even verderop is een grote parkeerplaats en er zijn restaurants en stalletjes met souvenirs. Ook kun je er terecht voor een boottochtje op het fjord.
We rijden verder en stoppen bij de uitkijktoren Wallnussgrappa waar we een schitterend uitzicht hebben over de Limski kanaal. Niet veel later komen we in Vrsar, een vissersplaatsje waar vissers, boeren en wijnbouwers wonen. Vroeger was de stad het vakantieverblijf van diverse bisschoppen en pausen en was het een handelscentrum. Tegenover de stad ligt een archipel met 18 onbewoonde eilandjes. We lopen een rondje en op het terras van restaurant Miramare aan de haven eten we tomatensoep en tonijnsalade met brood.
Via Porec en Baderna rijden we terug naar de camping. In de supermarkt maken we de laatste kuna’s op. We weten het precies zo uit te kienen dat we alleen het muntje wat in onze winkelwagen zit nog over hebben. Met 30° was het een warme dag en aan het eind van de dag zitten we dan ook nog lekker buiten. Eten doen we nog een keer in het restaurant op de camping want hier kunnen we pinnen. De mix grill die we eerder deze week hadden was erg lekker dus nemen we dat nog maar een keer.


terugreis

Donderdag 17 september
Rovinj – Inzell, 488 km
Vandaag gaan we aan de terugweg beginnen en nadat we de borg voor de caravan terug hebben gekregen vertrekken we met 30° om 10.00 uur van de camping. Het is ongeveer 70 km rijden door Kroatië en de tol is € 4,27. We rekenen af met
€ 5,00 en krijgen ons wisselgeld in kuna’s. Voor de grens met Slovenië is het vrij druk en als we bij de grensovergang aankomen staat er veel politie. Elke auto die passeert wordt op de foto gezet maar we mogen wel zo doorrijden. Voor Slovenië is een tolvignet nodig wat we een paar dagen geleden al gekocht hebben in Italië. Voor Oostenrijk hebben we in Nederland al een vignet gekocht.
We rijden door de 7.864 m lange Karawankentunnel die de grens is tussen Slovenie en Oostenrijk en waar
€ 7,00 tol voor gerekend wordt. Na een uurtje rijden gaan we de Katschbergtunnel in die 5.898 m lang is en weer 20 minuten later volgt de Tauerntunnel met een lengte van 5.456 m. Deze tunnels kosten samen € 11,00 aan tol. Als we Duitsland in rijden komen we gelijk in de file terecht. Na een oponthoud van een half uur komen we om 16.30 uur aan bij Gästehaus am Badepark in Inzell. We hebben een mooie kamer met twee makkelijke stoelen, een koelkast en een groot balkon. Het is hier nog maar 22° en er staat flink wat wind. Het blijft helaas ook niet droog dus in de regen gaan we op zoek naar een restaurant. We komen terecht bij pizzeria Da Salvatore. Er zitten een paar luidruchtige Nederlandse mannen achter ons en op de TV is blijkbaar een belangrijke voetbalwedstrijd aan de gang. We zijn dan ook blij als we onze pizza’s en wijn op hebben en kunnen afrekenen. Met € 21,60 niet al te duur en dat is maar goed ook want ze waren niet echt lekker. Gelukkig is er verderop nog een broodje doner te krijgen en is het weer droog.


Vrijdag 18 september
Inzell – Leidersbach, 462 km
Om 10.00 uur vertrekken we uit het hotel en al gauw zitten we op de autobahn. Onderweg is er niet veel te zien en na weer de nodige file zijn we 16.30 uur bij het laatste hotel van deze vakantie. Hotel Grüner Baum in Leidersbach is een echt Duits hotel met een echte biergarten en we hebben ook hier een prima kamer.
Het regent en het is een stuk frisser dan we de afgelopen weken gewend zijn. Het hotel heeft een gezellig restaurant waar we tzatziki vooraf nemen en als hoofdgerecht een heerlijke curryworst met frites en salade. Inclusief de wijn en de koffie zijn we € 30,00 kwijt. Na het eten is het droog dus gaan we toch maar een stuk wandelen.
We hebben in het hotel een goede internetverbinding dus kunnen we mooi wat zien op uitzending gemist.


Zaterdag 19 september
Leidersbach – Maarssen, 478 km
Onze laatste dag. We hebben een goed ontbijt en krijgen zelfs boterhamzakjes om de broodjes die we niet op krijgen mee te nemen voor onderweg. Om 9.45 uur gaan we op weg. Het is erg slecht weer en de eerste 2 uur rijden we in de stromende regen.
Als we stoppen om onze broodjes te eten is het even droog maar we zijn de auto nog niet uit of het regent weer. We kunnen goed doorrijden en gaan alleen even van de autobahn af om in Emmerich bij de trinkgut wat ouzo te kopen. Bij onze eigen supermarkt halen we de boodschappen die we dit weekend nog nodig hebben en om  16.30 uur steken we de sleutel in onze voordeur.
Na een mooie vakantie waarin we heel veel hebben gevaren (4976 km), gereden (3237 km) en gezien zijn we thuis.


Reactie plaatsen

Reacties

Han Attevelt
8 jaar geleden

Prachtige foto's en een mooi reisverslag van 2 miljonairs. Veel herken ik van het verslag van Kroatie en Slovenie. Jaren geleden ben ik er zelf geweest.

Thea Brugman
8 jaar geleden

Heel mooi verslag en veel informatie. Ik heb het met genoegen zitten lezen. Ook de foto.s zijn erg mooi. Zo heb je een mooie herinnering aan deze reis. Op naar de volgende.

Erika
8 jaar geleden

Dank jullie wel. Het is inderdaad wat werk maar ik vind het leuk om te doen.

Bianca Schutte
8 jaar geleden

Mooie reis geweest zeg! Het Kroatie-deel komt me bekend voor, daar zijn wij nog niet zo lang geleden ook geweest. Wat een werk heb je weer van het verslag gemaakt, chapeau!

Marian Gerritsen
8 jaar geleden

leuke website, en erg leuk informatief verslag, zeker ook met de foto's erbij.
Wel veel werk hoor!
Ben benieuwd naar jullie volgend reisverslag!
Marian.