Oost Middellandse Zee 2014

We zijn met de auto via België, Luxemburg en Frankrijk naar Savona in Italië gereden. Hier zijn we aan boord gegaan van de Costa Deliziosa voor een 14 daagse cruise naar de Oost Middellandse Zee. Terug zijn we via Zwitserland en Duistland gereden. Zowel heen als terug hebben we de tolwegen vermeden waardoor we mooie routes hebben gereden.

heenreis

 Frankrijk

  Italïë

Dinsdag 10 juni
Maarssen - Epinal, 570 km
Rond 9.00 uur hebben we de auto ingepakt en zijn we klaar voor vertrek. Helaas is onze auto dat niet want er blijven een aantal lampjes branden en volgens het instructieboekje kunnen we het best de eerste de beste Seatgarage opzoeken. Gelukkig zit onze dealer niet al te ver weg dus daar gaan we eerst maar even langs. Alles wordt doorgemeten en voor € 150,00 kan het gerepareerd worden. Alleen NietVanDaag zegt de grapjas. Gelukkig echt een grapje gezien ons kenteken met NVD.  Het probleem is snel opgelost en met een uurtje vertraging gaan we op pad voor onze eerste etappe van deze vakantie. 
Via Maastricht, Luik en Luxemburg rijden we Frankrijk in voor de overnachting in hotel Quick Palace in Epinal in de Vogezen. Dit is een middelhoge bergketen in het oosten van Frankrijk. De bergketen begint aan de grens met Zwitserland en strekt zich naar het noorden uit over de westelijke zijde van het Rijndal. We rijden vandaag alleen maar snelweg en kunnen goed doorrijden. Het is warm met zo’n 30-35° en ondanks het oponthoud van vanmorgen zijn we toch nog om 16.45 uur op de plek van bestemming. We hebben een kleine kamer maar het is wel goed. 
We lopen een rondje in de buurt van het hotel en vlak bij vinden we restaurant Les Balkans. Een gezellig restaurant waar we lekker buiten kunnen zitten en voor € 40,00 hebben we een chopska salade, 2 mixed grills, een halve liter wijn en 2 koffie.


Woensdag 11 juni
Epinal – Montalieu Vercieu, 328 km 
Vandaag vertrekken we om 9.40 uur en rijden via Vesoul en Besancon. Het is een mooie afwisselende route met voor het grootste deel smalle wegen door de bergen en over het platteland. We komen door leuke dorpjes en af en toe pakken we een stukje snelweg. 
Het is weer erg warm met 30° en om 16.05 uur komen we aan bij ons overnachtingsadres voor vandaag. Centre Vallee Bleue in Montalieu-Vercieu. Onze kamer ligt op de 2de etage en net als gisteren is er geen lift aanwezig. De bar is nog niet open maar we mogen onze eigen drankjes op het terras opdrinken. Het hotel ligt op een soort van vakantiepark wat mooi gelegen is aan de Rhöne, een rivier in Zwitserland en Frankrijk en de grootste Europese waterleverancier van de Middellandse Zee. De lengte is 812 kilometer en de voornaamste steden aan de rivier zijn Genève, Lyon en Avignon. De Rhônevallei staat bekend als een vooraanstaand wijnbouwgebied. De Rhône begint aan de grote Rhônegletsjer bij de Furkapas in het noordoosten van het Zwitserse kanton Wallis en stroomt daarvandaan in zuidwestelijke richting. Via het meer van Genëve mondt de rivier uiteindelijk uit in de Golfe du Lion in de Middellandse zee. 
Aan de waterkant ligt een amfibievoertuig,  een vervoermiddel of voertuig dat zich zowel over land als over water kan voortbewegen. Het is mogelijk om er een tour mee te maken over land en de Rhöne. Ted krijgt er zelfs de sleutel van maar helaas is dat alleen maar voor de foto. Montalieu heeft een klein stationnetje en op de rotonde staat een oude locomotief.
We besluiten om vanavond een pizza te gaan eten in het restaurant van het park. Na een half uur wachten zonder zelfs maar een dranke besteld te hebben gaan we terug naar het hotel. Hie hebben we al snel de door ons bestelde carbonara met sla. Inclusief een kaasplankje, een halve liter wijn en 2 koffie zijn we voor € 30.00 klaar.


Donderdag 12 juni
Montalieu Vercieu – Jausiers, 268 km
Voor € 5,00 per persoon hebben we een ontbijtje besteld. Het stelt niet veel voor, alleen een paar stukjes brood met wat zoetigheid en een kop koffie. We gaan om 9.40 uur op weg en via Walibi komen we bij Grenoble op de Route Napoléon. Deze mooie route door de Alpen werd in 1932 geopend en is het historische traject van Cannes naar Grenoble dat Napoleon volgde toen hij terugkeerde na zijn ballingschap op Elba. 
Nadat we al een hele afstand hebben afgelegd en een broodje hebben gegeten bij het station van La Mure rijden we om 13.15 uur het stadje in om er vervolgens niet meer uit te kunnen komen. Overal waar we heen rijden stuiten we op de gendarmerie die ons vriendelijk maar dringend te kennen geven dat de stad afgesloten is, er kan niemand meer in of uit. Er is een belangrijke wielerronde, Critérium du Dauphiné, die wordt gereden van 8 tot en met 15 juni. Uitgerekend vandaag is de etappe Sisteron – La Mure en omdat we geen kant op kunnen gaan we daar maar naar kijken tot we verder kunnen. Na 2 uur “vastgezeten” te hebben wordt de weg weer vrijgegeven en kunnen we verder. 
Het is nog wel een flink eind naar Jausiers maar het is een schitterende route hoog door de bergen met mooi uitzicht op Lac du Sauset, een meer vlak bij Corps.
Rond 18.10 uur komen we aan in Chalet les Moineaux. Een leuk hotel inclusief zwembad. Het is jammer dat het al vrij laat is en dat het  begint te regenen en te onweren want het zwembad ziet er aantrekkelijk uit. Als het droog is lopen we naar het dorpje om daar bij Bel Air een dagschotel te eten. Dit keer pasta met heerlijk gehakt wat ons, inclusief 2 wijn en 2 koffie, € 40,60 kost. Als we in het dorpje lopen zien we pas dat ons hotel hoger ligt dan we eigenlijk dachten.

 

 

Vrijdag 13 juni
Jausiers – Celle Ligure, 208 km
Om 9.45 uur zijn we weer onderweg en rijden we verder door de Alpen, een bergketen die zich uitstrekt van de Franse Middellandse Zeekust in het zuidwesten tot de Pannonische vlakte in het oosten. De oppervlakte van het gebergte is meer dan 200.000 km². De Alpen zijn verdeeld over Oostenrijk, Italië, Frankrijk, Zwitserland, Duitsland, Slovenië en voor een heel klein deel Liechtenstein en Monaco. De hoogste top is de Mont Blanc met 4810 m en daarnaast zijn er nog 128 toppen hoger dan 4000 meter. Na niet al te ver rijden gaan we de grens over met Italië. Het is wederom een schitterende route, rond de 30-35° en onderweg zien we regelmatig alpenmarmotten. Bij een restaurantje langs de weg maken we een sanitaire stop en nemen we een bakkie koffie. Het is echte Italiaanse koffie, een heel klein beetje en zo sterk dat je daarna nog uren wakker blijft. 
We weten al dat de B&B waar we naar toe gaan moeilijk te vinden is en in eerste instantie rijden we dan ook helemaal verkeerd. We komen op een heel smal weggetje wat steil omhoog gaat en uiteindelijk nergens uitkomt. Met behulp van de GPS op de telefoon vinden we de juiste weg en komen we gelukkig een bordje tegen waar B&B Villa Ali op staat. Het is een privéwoning waar ze een aantal kamers verhuren. Onze kamer ligt op de bovenste verdieping die te bereiken is door een heel smalle wenteltrap. Onze koffers krijgen we hier nooit naar boven dus halen we alleen wat we nodig hebben uit de auto. We hebben een balkon met een fantastisch uitzicht op de bergen en de zee en voor de badkamer moeten we de gang op maar het is wel alleen voor ons. Beneden hebben ze een terrasje en een kleine vijver met fontein, vissen en schildpadden. Van de eigenaar krijgen we 2 fruitsapjes, een spa rood, water en wat fruit op de kamer. Helaas zit er geen restaurant in de buurt maar ook dit wisten we al van tevoren dus we maken zelf noedels warm wat we lekker op ons balkon opeten. We zitten nog buiten tot we naar bed gaan.


                                             cruise

 Griekenland

  Turkije

 Roemenië

 Bulgarije

  Italië

Zaterdag 14 juni
Celle Ligure – haven Savona, 16  km
Voordat we op weg gaan naar de haven van Savona genieten we van een lekker uitgebreid ontbijt. Het is niet zo ver rijden en rond 11.00 uur vertrekken we. We nemen een kijkje in Celle Ligure, een leuk stadje aan de kust en gaan bij de Lidl langs om een paar sandwiches te kopen voor tussen de middag. Het is er zo druk dat Ted in de auto wacht terwijl ik wat ga kopen. 
Na ruim een uur komen we aan in de haven van Savona waar we de komende twee weken de auto parkeren. Dit hebben we vooraf al geboekt en alles is prima geregeld. Bij het inleverpunt nemen ze ook de koffers al in en krijgen we een nummer waarmee we kunnen inchecken op de Costa Deliziosa. Het schip vaart sinds 2010, is 964 m lang, 10 m breed en heeft verdeeld over 13 dekken 1130 hutten waar 2828 passagiers terecht kunnen. Er zijn 1100 bemanningsleden aan boord. Het inschepen gaat snel, er wordt een pasfoto gemaakt voor onze pasjes en een foto achter een scheepsroer. Om 14.00 uur zijn we al in onze hut die vrij vooraan zit op het schip waardoor we helaas een dicht balkon hebben. 
We hebben een all-inclusief drankenpakket genomen dus om te beginnen gaan we eerst maar een fles water halen. Blijkt dat we gewoon € 3,50 kunnen betalen want flessen zitten niet meer in het pakket, glazen wel. We lopen vast een rondje aan boord en aan dek hebben we goed zicht op de stad. Na de veiligheidsoefening met uitleg in 6 talen kunnen we aan de borrel en om 17.00 uur gaan we varen. We hebben de dinerzitting van 19.00 uur in restaurant Albatros en zitten boven, aan tafel 254 met 6 andere Nederlanders. Een ouder echtpaar met een zoon en zijn vrouw uit Rotterdam en een stel wat iets ouder is dan wij, Cees en Wanda uit Zwijndrecht, een stratenmakende ZZP’er. Het eten smaakt prima en het gezelschap is goed. Het weer is minder want het onweert en regent behoorlijk. Nadat we de klok een uur vooruit hebben gezet gaan we naar bed.

 

 

Zondag 15 juni
Cruisen Savona – Katakolon, 788 zeemijl = 1497,20 km
Vandaag zijn we de hele dag aan het varen dus we staan laat op. Als we bij het ontbijt verse jus willen hebben blijkt dit ook niet meer in ons drankenpakket te zitten terwijl dit wel zo was toen wij boekten. Dan maar gewone jus. We zijn te laat voor een normaal ontbijt en kunnen alleen nog maar zoete broodjes en fruit krijgen. Het weer is opgeknapt en vanmiddag verkennen we eerst het schip verder en activeren onze visakaart waarna we heerlijk op ons balkon gaan zitten lezen. We maken ook een account aan voor wifi aan boord. Met € 3,00 instapkosten en € 48,00 voor 3 uur niet echt goedkoop maar het werkt wel. Omdat we lid zijn van de Costaclub krijgen we 20% korting. Costa verkoopt voor elke bestemming waar we aan land gaan excursies en aan de reisbali is het dan ook behoorlijk druk. Van onze vorige cruise weten we dat in (bijna) elke haven wel lokale reisorganisaties staan te wachten die dezelfde excursies aanbieden maar dan stukken goedkoper.
Vanavond is er een gala avond en gaan we op chique. Nou zijn we alleen vergeten stropdassen mee te nemen maar er zijn genoeg winkels aan boord en het lukt ons om er voor € 11,00 één te kopen.
Het is weer leuk om te zien hoeveel mensen zich aan het kledingvoorschrift houden, hoewel het er niet zoveel zijn als tijdens onze vorige cruise. Ik heb een heerlijke vis alleen is het vlees van Ted van mindere kwaliteit. Rond 21.00 uur varen we met een prachtige zonsondergang langs Sicilië. Aan dek vraagt een Duits echtpaar of we een foto van ze willen maken, zij kort blond haar en hij enigszins kalend met een staartje. Hij is gepensioneerd redacteur van de krant die Bild en we hebben een leuk interessant gesprek met ze. Als we terugkomen in onze hut ligt er een naast de nieuwe today een chocolaatje op bed.


Maandag 16 juni
Katakolon, 14.00 tot 19.00 uur
Vanmorgen zijn we vroeg genoeg opgestaan om een normaal ontbijt te kunnen krijgen. Gewoon wat brood met kaas, vleeswaren en jam. In buffetrestaurant Muscadins op dek 9 waar het ontbijt en de lunch geserveerd wordt staan automaten voor koffie, melk en water. Zo kunnen we mooi onze duur aangeschafte fles elke dag gratis met water vullen. 
We varen langs Zakinthos en om 14.00 uur gaan we in Katakolon van boord. De stad ligt op een kleine landtong en heeft een haventje dat in 1857 gebouwd werd voor de export van krenten. Het is één van de belangrijkste cruisehavens van Griekenland omdat je van hieruit makkelijk in Olympia kunt komen. Er staan voldoende bussen bij de haven die je daar voor € 5,00 naar toe brengen. Omdat wij hier een paar jaar geleden al zijn geweest blijven we in Katakolon, een leuke kleine stad met een hoofdstraat met allerlei winkeltjes en een autovrije kade met verschillende bars en restaurantjes. Op een terrasje met gratis wifi eten we een pita giros en voor € 2,00 per persoon brengen we een bezoek aan het Katakolon museum voor Historische Griekse Technologie met  mooie historische muziekinstrumenten. 
Terug aan boord drinken we wat aan bar Delle Delizie waar ze rustige muziek draaien. In de Mirabilis Grand bar wordt aan het eind van de dag en ’s avonds meestal wel iets georganiseerd door het animatieteam, een quiz, een dansles, een bingo of één of ander spel. De muzikale begeleiding wordt verzorgd door een zangeres en toetsenist DJ Pietro of door de Spaziani Band.
Vanavond is er een soort van wedstrijd in de Grand Bar wat lijkt op de stoelendans, maar dan zonder de stoelen. Elke ronde valt er één persoon af en daar wordt dan afscheid van genomen met het deuntje “ai ai ai ai, eliminado”. 
Voor alles wat we aan boord bestellen moet er een bonnetje getekend worden. Door het drankenpakket wat we genomen hebben staat er op alle bonnetjes van drank € 0,00. Zo zien we het graag.


Dinsdag 17 juni
Katakolon – Mykonos, 264z eemijl = 501,6 km
Mykonos, 13.00 tot 23.00 uur
Na het ontbijt halen we in de Pianobar kaartjes voor de tender want tot 15.00 uur kun je alleen maar met de tender van boord. Daarna kan het schip pas afmeren aan de kade. We nemen aan boord nog een lunch en om 13.45 uur stappen we in de tender. In de haven van Mykonos gaan we voor € 1,60 per persoon met de bus van de nieuwe haven naar de oude haven. Bij Costa kun je ook retourkaartjes kopen voor een transferbus maar dan voor € 12,00 per persoon. 
Mykonos is een klein Grieks eiland in de Egeïsche Zee en is één van de Cycladen. De gelijknamige hoofdstad wordt ook wel Chora genoemd. Het eiland bestaat voornamelijk uit graniet, is heuvelachtig en overwegend droog en kaal. Er zijn allemaal nauwe steegjes en smalle trappen met witgeverfde huizen met blauwe of rode ramen en deuren en overal staan en hangen bloemen. De stad is bekend om de windmolentjes. Deze liggen iets op een heuvel en waren vroeger nodig om meel te malen. Van hier hebben we een mooi uitzicht op de stad en de bekende wijk Mikra Enetía, Klein Venetië, waar de huizen tot aan de rand van de zee zijn gebouwd. 
Al lopend door de stad komen we ook de officiële mascotte van het eiland tegen, de pelikaan Petros. De oorspronkelijke Petros werd gevonden na een storm in 1954. De pelikaan had het wel naar zijn zin en besloot een lokale bewoner te worden. Na meer dan dertig jaar stierf Petros door een aanrijding met een auto in 1985. Het verlies werd diep betreurd en er werd al snel een vervanger gevonden, die nog steeds zijn huis heeft aan de waterkant van het eiland. 
Omdat we vanavond pas laat gaan varen nemen we aan de boulevard bij Yialos eerst een drankje waarna we bij taverna Madoupas voor € 32,00 heerlijk giros en suflaki eten. We gaan met de bus weer terug naar de haven waar de boot nu aan de kade ligt. In de hut treffen we een fruitschaal aan en na een geslaagde dag varen we om 23.00 uur weer uit.


Woensdag 18 juni
Mykonos – Izmir, 136 zeemijl = 258,4 km
Izmir, 7.30 tot 14.30 uur
Zo rond 7.30 uur komen we aan in Izmir en na een vroeg ontbijt gaan we van boord. Bij het van boord gaan krijgen we een visum mee wat we bij terugkomst weer in moeten leveren. 
Izmir (tot 1922 Smyrna) ligt in het westen van Turkije aan de Egeïsche Zee, in de golf van Izmir. Het is de hoofdstad van de gelijknamige provincie, de derde grote stad van Turkije en na Istanbul de belangrijkste haven van het land. De stad ontstond in de 11de eeuw voor christus en is in 1424, na de verovering door de Turken, deel uit te gaan maken van het Ottomaanse Rijk. De Grieken waren de grootste etnische minderheid en het was één van de gebieden die aan Griekenland werd toegekend. 
Nadat de Turkse legers onder Atatürk de stad in 1922 veroverden ontvluchtte een groot deel van Griekse bevolking de stad naar de Griekse eilanden in de Egeïsche Zee. De resterende Griekse bevolking werd als onderdeel van de uitwisseling van Turkse en Griekse minderheden, zoals bepaald in het Verdrag van Lausanne, gedwongen de stad te verlaten.
Vanaf de haven is ongeveer 4 km naar het centrum. 
We lopen langs Park Içi Yolu, een mooi groot park en komen na ongeveer 3 kwartier lopen bij de Kemeralti markt. Het lokale winkelgebied van Izmir en de meest populaire en bekendste oosterse bazaar in Izmir. In de kronkelende straatjes zijn allemaal restaurants, kraampjes en winkels waar we voor een paar lira’s nog een extra stropdas. Jammer dat je veel lastig gevallen wordt. Als we op de terugweg over een grote voetgangersbrug zijn gegaan komen we op de Kordon boulevard. Een mooi breed park van 3,5 km lang met langs de hele boulevard bars en restaurants.
Om 14.30 uur gaan we weer varen en op ons balkon genieten we van de zeemeeuwen die met de boot meevliegen. Er is vanavond weer een gala avond.
Aan tafel is het rustig want de andere 3 mannen zitten op dek 9 op een groot scherm naar de WK wedstrijd Nederland – Australië te kijken. Onder het genot van een kop koffie kunnen we nog net de laatste 10 minuten zien. Nederland wint met 3-2. 


Donderdag 19 jun
Izmir – Istanbul, 277 zeemijl = 526,3 km
Istanbul, vanaf 8 uur
Vanaf 8 uur liggen we aan de kade van Istanbul. Istanbul is de grootste stad van Turkije en de enige stad ter wereld die op twee continenten ligt, deels in Europa en deels in Azië. Het was de hoofdstad van het Ottomaanse Rijk en daarvoor was het onder de naam Constantinopel hoofdstad van het Byzantijnse Rijk. De stad is oorspronkelijk gesticht door Griekse kolonisten in 667 v. Chr. en werd door hen Byzantium genoemd. 
We hebben nu geen visum nodig en zelfs ons paspoort hoeven we niet mee te nemen. Onze Costacard is de enige legitimatie die we nodig hebben. We gaan met een shuttlebus het haventerrein af wat toch zeker wel 1 tot 1,5 km is. Eenmaal buiten het haventerrein gaan we naar de tramhalte waar we tram 1 richting Zeytinburne nemen die over de Galatabrug naar het oude centrum van de stad gaat en stappen uit bij de halte Sultanahmet. 
Als we aan het lopen gaan komen we al snel bij de Sultanahmetmoskee, beter bekend als de Blauwe Moskee. Deze naam is te danken aan de vele blauwe tegels die te zien zijn aan de binnenkant van de moskee, de buitenkant is grijs van kleur. Het werd gebouwd tussen 1609 en 1616 in opdracht van sultan Ahmed I en heeft een centrale koepel van 33 meter doorsnee met daaromheen een serie halve koepels. Het geheel is omgeven door 6 minaretten, het op twee na hoogste aantal ter wereld. Het aantal minaretten stond vroeger voor de rijkdom en omdat de meeste moskeeën er één hebben, sommige twee of uitzonderlijk vier, getuigen zes minaretten van de rijkdom en de wil van de sultan om die rijkdom uit te stralen. Het is een mooie moskee met een binnenplaats die even groot is als de moskee zelf.
Tegenover de moskee ligt de Aya Sofia, een voormalige kathedraal en moskee maar tegenwoordig een museum. Het gebouw werd aanvankelijk opgetrokken als kathedraal van Constantinopel onder het Byzantijnse Rijk en was van grote betekenis voor de orthodoxe kerk. Het was eeuwenlang de grootste kathedraal van de wereld. Na de verovering van Constantinopel door het Ottomaanse Rijk in 1453 werd het een moskee en ging Aya Sofia heten. Hiervoor werd het gebouw voorzien van minaretten en werd het kruis op de centrale koepel vervangen door een halve maan. Ook een mooie moskee maar wat ons betreft niet zo mooi als de Sultanahmet. 
We lopen verder tot een poort waar we denken het centrum uit te kunnen maar het blijkt de toegang te zijn tot het Topkapipaleis. Hier kunnen we niet verder dus moeten we dezelfde weg terug. Nergens gaan we naar binnen want overal staan lange rijen en de buitenkant vinden we al mooi genoeg. Wanneer we een turkse pizza met kip hebben gegeten komen we in de haven waar we worden aangesproken om voor € 6,50 p.p. een boottocht van anderhalf uur op de Bosporus te maken. We hebben nog tijd zat dus dat lijkt ons een mooie afsluiting van de dag. De Bosporus is een zeestraat in Istanbul die de Zee van Marmara verbindt met de Zwarte Zee en Europa van Azië scheidt. Er zijn twee bruggen die beide continenten met elkaar verbinden. We varen langs de Europese kant heen en langs de Aziatische kant terug. Er wordt helemaal geen uitleg gegeven dus het valt erg tegen. We lopen over de Galatabrug, een brug over de Gouden Hoorn die de wijken Eminönü (west) en Galata (oost) met elkaar verbindt. De brug heeft twee verdiepingen met op de onderste voornamelijk visrestaurantjes. Op de bovenste verdieping rijden de auto's, de tram, er zijn troittoirs en de visser staan aan de railing. Het laatste stuk pakken we weer de tram.


Vrijdag 20 juni
Istanbul, tot 18.00 uur
Volgens de oorspronkelijke route zouden we vandaag naar Yalta in de Oekraïne gaan en morgen naar Odessa op de Krim. Voor ons de reden om deze cruise te boeken. Helaas gaan deze bestemmingen niet door omdat er teveel ongeregeldheden zijn tussen de Oekraïne en Rusland. 
In plaats daarvan hebben we vandaag een extra dag in Istanbul. We nemen weer de tram naar de haven van het oude centrum waar we de veerpont nemen naar Üsküdar in het Aziatische gedeelte van de stad. Bij een automaat kun je tokens kopen voor 4 lire (€ 1,33) die goed zijn voor 1 ritje per tram of veerpont. 
We lopen een mooi rondje door Üsküdar en ook dit deel van de stad is weer de moeite waard om te zien. Zo is er bij de haven de Mihrimah Sultan Moskee, een Ottomaanse moskee die gebouwd is tussen 1546 en 1548. Het ziet er toch wel anders uit dan de Europese kant, minder toeristisch en je wordt er minder lastig gevallen. We blijven niet te lang want er zijn aan de overkant ook nog wat dingen die we willen zien. 
Het is 25 minuten varen en we zien hetzelfde als gisteren tijdens de boottocht. Onder andere de Kiz Kulesi of Meisjestoren, een toren op een klein eilandje in de Bosporus. Het verhaal gaat dat de toren gebouwd is door een Osmaanse sultan, die zijn dochter erin liet opsluiten. Er was voorspeld dat de dochter zou sterven op haar 18e verjaardag en de sultan dacht dat ze in de toren veilig zou zijn. Toch overleed de prinses zoals voorspeld op haar 18e verjaardag door toedoen van een slangenbeet. De slang zat verstopt in een mand fruit die de sultan zijn dochter liet brengen op haar verjaardag. Waar of niet waar, tegenwoordig zit er een restaurant in de toren.
Terug in het Europese gedeelte gaan we eerst naar de Kapaliçarsi, een van de grootste overdekte markten ter wereld. De bazaar is bekend om zijn winkels voor sieraden, aardewerk en tapijten en de kraampjes zitten per soort koopwaar allemaal bij elkaar. We eten er een heerlijke doner en gaan daarna met de tram richting Taksimplein.
Het is niet zo ver lopen maar wel vrij stijl omhoog. Het plein wordt het hart van modern Istanbul genoemd en is een belangrijke plek voor demonstraties. Er staan op meerdere plekken op het plein ME-eenheden om bij ongeregeldheden gelijk in te kunnen grijpen. Midden op het plein staat het 11 meter hoog standbeeld, Cumhuriyet Aniti, wat in 1928 werd geplaatst ter ere van de grondlegging van de Republiek Turkije. Aan elke kant staat een groep beelden die de Republiek Turkije, de onafhankelijkheidsoorlog, het Turkse volk en Atatürk representeren. Aan iedere zijkant staat een soldaat met een medaillon met daarop twee vrouwelijke figuren. Een heel mooi groot plein wat je gezien moet hebben als je toch in Istanbul bent.
We maken onze laatste lires op aan wat zoutjes en water wat we zonder problemen mee aan boord krijgen. Om 18.00 uur gaan we op weg en varen de Bosporus af voor we in de Zwarte Zee komen, een schitterende route.


Zaterdag 21 juni
Istanbul – Constanta, 191 zeemijl = 262,9 km
Constanta, 8.00 tot 21.00 uur
Gisteravond hebben we ons fototoestel in de Grand Bar hebben laten liggen. Als we daar gaan vragen of ze wat gevonden hebben wordt er verteld dat ze alles afgeven bij de receptie. Na het ontbijt gaan we het vragen en daar ligt inderdaad ons fototoestel. Terug in de hut ligt er zelfs een briefje in onze hut dat ze een verloren item van ons hebben gevonden. 
We zijn vandaag in Constanta, vernoemd naar de zuster van Constantijn de Grote. De stad ligt aan de Zwarte Zee en is de oudst bewoonde stad van Roemenië.
De paspoorten moeten mee dit keer en voor € 6,00 per persoon kopen we aan boord een kaartje voor de shuttlebus die ons afzet bij een het grote overdekte Tomis winkelcentrum. Hier kunnen we gratis internetten en na één en ander bijgewerkt te hebben gaan we de stad in. We lopen door een brede winkelstraat en via een woonwijk komen we bij het Primariei park in het centrum van de stad waar we de broodjes opeten die we van de boot hebben meegenomen. Tot zover valt de stad ons tegen maar als we verder gaan komen we langs mooie gebouwen en door mooie straten. 
Overal zijn ze bezig met het opknappen van de weg en het Ovidiu plein is al helemaal gemoderniseerd. Voorheen was het een plein met veel parkeerplaatsen, tegenwoordig is het een mooi voetgangersgebied met terrasjes. Aan het plein ligt het Nationaal Historisch en Archeologisch museum, een prachtig gebouw wat vroeger het stadhuis was. Er zijn veel voorwerpen te zien uit de Griekse en Romeinse tijd en is zeker de moeite waard om te bezoeken. De entree is 11 ron =  € 2,50. 
We komen bij het casino, ooit het symbool van de belangrijkste havenstad van Roemenië. Het is een mooi art nouveau gebouw en werd geopend in 1910. Voor de rijke toeristen en gokkers van die tijd één van de belangrijkste attracties van de stad. Tijdens de 2de WO werd het gebruikt als ziekenhuis en tijdens het communistische regime was het een restaurant. Het is nu een vervallen geheel waar we helaas niet naar binnen kunnen. Ook hier zijn ze wel druk bezig met de bestrating en hopelijk gaan ze het casino ook nog opknappen. 
Na nog een half uurtje lopen zijn we terug aan boord en om 21.00 uur vertrekken we weer. We gaan zoals gewoonlijk in de Grand Bar wat drinken en doen dit keer mee aan de dansles. Valt nog niet mee want het is druk op de dansvloer en lang niet iedereen heeft een goed gevoel voor ritme.


Zondag 22 juni
Constanza – Burgas, 121 zeemijl = 229,9 km
Burgas, 8.00 tot 19.00 uur
Als we wakker zijn vinden we een uitnodiging die onder de deur door geschoven is. Het is voor morgen voor een cocktailparty met de kapitein. In plaats van Odessa hebben we vandaag de hele dag in Burgas, de vierde stad en de grootste haven van Bulgarije. De stad ligt aan de Zwarte Zee aan de baai van Burgas en is ontstaan in de 16de eeuw doordat enkele vissers zich er vestigden. Er werd een haven aangelegd en er kwam een spoorwegverbinding met Sofia. Hierdoor kreeg Burgas een grote economische betekenis.
Er rijden gratis shuttlebussen naar de rand van de stad want het is ten strengste verboden om op het haventerrein te lopen. Het centrum heeft een leuke brede winkelstraat met een groot hotel, Bulgaria, wat bars en terrassen. Voor slechts € 0,50 drinken we een kop koffie en kunnen we weer even gratis internetten. Even later eten we een broodje in het Sea Garden Park, een enorm groot park met een complete kermis en meerdere beelden. Bij de ingang staat het Pantheon, een groot symbolisch monument, dat in 1981 werd gebouwd ter nagedachtenis aan de omgekomen antifascisten. Tot de politieke veranderingen in 1989 brandde er een "eeuwig vuur" in het centrale deel en werd het bewaakt door militairen die non-stop de wacht hielden. Nu is het vooral een ontmoetingsplaats en een verzamelpunt voor de afgestudeerden tijdens de mei-proms. Als we verder lopen blijkt het ook nog eens aan zee te liggen met een schitterend zandstrand en brede boulevard. Jammer dat we dat van te voren niet wisten, dan hadden we lekker kunnen zwemmen in de Zwarte Zee. Op de terugweg kopen we nog even een kaart voor Cees en Wanda want die zijn vandaag 35 jaar getrouwd. Halverwege de middag zijn we terug aan boord en vanaf dek 10 lijkt het net of de boot op het strand ligt. 
Voor vanavond is het kledingvoorschrift wit en er zijn weer heel veel mensen die zich daar aan houden. Cees en Wanda zijn er niet, die zitten te eten in restaurant Club Deliziosa.


Maandag 23 juni
Cruisen Burgas – Pireas/Athene, 487  zeemijl = 925,3 km
Vandaag zijn we de hele dag aan het varen. We staan pas om 10.00 uur op, lekker een dag rust na 7 dagen lopen in steden. We zijn Istanbul en de Bosporus dan al weer voorbij en varen langs de Turkse kust. De hele dag is er wel land te zien en zo rond 15.30 uur varen we onder begeleiding van een loods de Dardanellen op. Deze smalle zeestraat werd voorheen ook wel de Hellespont genoemd, naar de Griekse mythologische figuur Helle. Het is een deel van de verbinding tussen de Zwarte Zee en de Middellandse Zee en is ongeveer 65 km lang. Op het smalste stuk kunnen we mooi de stad Çanakkale zien liggen. 
We nemen voor € 20,00 nog 1 uur extra internet en aan het eind van de dag gaan we, zoals elke dag, eerst wat drinken bij bar Delle Delizie en daarna in de Mirabilis Grand Bar. Ze hebben vandaag twee quizen, één over het heelal en één over automerken. Per quiz worden er 10 vragen gesteld en degene die de meeste vragen goed heeft krijgt een kleine prijs. Zijn er meer met hetzelfde aantal goede antwoorden dan wordt er met een grote dobbelsteen gegooid en wint de persoon met het hoogste aantal ogen de prijs. Alle tien de automerken hebben we goed maar dat hebben nog 5 mensen. Als we dan maar 1 gooien gaat er iemand anders met de prijs vandoor.
Ter afwisseling mogen we vandaag in het theater naar de cocktailparty van kapitein Nicolò Alba. We gaan weer op chique en voor we het theater ingaan worden er twee foto’s gemaakt die we morgen op kosten van de kapitein op kunnen halen. De uitnodiging hebben we te danken aan het feit dat dit onze tweede cruise is met Costa en dat we lid van de Costaclub zijn. We krijgen een glaasje bubbels en de kapitein doet in tig talen zijn bedankwoordje. 
Bij het galadiner zit van de mannen alleen Ted weer aan tafel want Nederland moet tegen Chili voetballen. Na het eten drinken we koffie in loungebar Alcázar. We zijn al bijna op volle zee en genieten nog maar een keer van een mooie zonsondergang.
Vanavond heeft onze hutsteward Louigi van handdoeken en een zonnebril een hond gemaakt en hebben we lekkere chocolaatjes gekregen. 


Dinsdag 24 juni
Pireas/Athene, 8.00 tot 14.00 uur
De boot legt al vroeg aan in de haven van Athene, de hoofdstad en grootste stad van Griekenland. Omdat we al een keer een stedentrip naar Athene gemaakt hebben zijn we van plan in de buurt van de haven rond te kijken. We zijn nog maar net aan het lopen als we zien dat er open hop on, hop off bussen staan. Voor € 10,00 per persoon rijden ze een rondje van  uur en stoppen ze vlak bij de belangrijkste bezienswaardigheden. De bus staat op het punt om te vertrekken en we beslissen snel om het rondje te maken. Jammer genoeg zijn we te laat van boord gegaan dus we hebben geen tijd om onderweg uit stappen. 
We rijden eerst een stuk langs de kust van Pireas en over de snelweg voor we in de stad zijn. Via een koptelefoontje krijgen we in het nederlands informatie. Bij de tweede halte kunnen we vanuit de bus de Tempel van Zeus goed zien. In 515 v. Chr werd er begonnen met de bouw van de grootste tempel in het land maar pas 400 jaar later werd het afgebouwd door Hadrianus. Van de 104 zuilen met een doorsnee van 1.70 meter en een hoogte van 14 meter staan er nog 15 overeind.
Als we verder rijden zien we de Lykavittos heuvel, het hoogste punt van de stad. Vorige keer zijn we hier bovenop geweest en van hier heb je een schitterend zicht op de Akropolis en de stad. We komen langs het voormalige koninklijk paleis, nu het parlementsgebouw waar Evzonewachters in traditionele uniformen en pompoentjes op hun schoenen de wacht houden. Het ligt aan het Sýntagmaplein wat daardoor het politieke hart van het land is en waar alle mogelijke demonstraties en samenscholingen plaats vinden. Aan de andere kant van het plein blijft de bus een kwartiertje staan en maken we een praatje met de chauffeur die ons vertelt dat het plein regelmatig in de middag wordt afgesloten in verband met demonstraties. Al rijdend door de stad zien we de politie een nummerplaat van een auto afschroeven. Hij staat dubbel geparkeerd en kan na betaling van een boete zijn nummerplaten ophalen. Op de terugweg komen we nog langs de Pireaus Stadsschouwburg, een mooi gebouw uit eind 1800 in neoklassieke bouwstijl.
Na de rondrit lopen we nog een rondje in de buurt van de haven, zien de Agios Nikolaoskerk en rond 13.30 uur zijn we terug aan boord. In de haven is er een goede gratis internetverbinding waar we op ons balkon ook nog gebruik van kunnen maken tot we uitvaren. Het internet aan boord werkt niet meer in onze hut maar nog wel in de openbare ruimtes. De receptie gaat het doorgeven en vragen of er wat aan gedaan kan worden.
Vanavond is het Italiaanse avond en kledingvoorschrift is rood, wit en groen. De obers in het restaurant lopen ook in deze kleuren, er is muziek en er wordt polonaise gelopen door de eetzaal. En dat terwijl Italië met voetballen tegen Uruquay aan het verliezen is.


Woensdag 25 juni
Cruisen Pireas/Athene – Civitavecchia/Rome, 802 zeemijl = 1523,8 km
Vandaag zijn we voor het laatst de hele dag aan het cruisen. Het is bewolkt en pas aan het begin van de middag is er land te zien. We varen door de straat van Messina met aan de ene kant Calabrië op het vaste land van Italië en aan de andere kant Sicilië. Op de smalle landtong van Sicilië ligt de stad Messina  waar de huizen zowat in zee staan. In 1908 werd de stad volledig verwoest door een aardbeving en stunami. Hier is de zeestraat met 4 km breed op zijn smalst. Een mooi stuk om doorheen te varen. Vanaf ons balkon zien we ineens een aantal dolfijnen voorbij komen. Het zijn er niet zoveel en ze zijn ook snel weer verdwenen maar we hebben ze wel gezien. 
We gaan in de fotoshop kijken of de foto’s van de kapiteinscocktail nu wel klaar zijn. Er staan grote bakken vol foto’s en die van ons staan er ook tussen, 2 grote en 1 kleinere met een portret van de kapitein ernaast. We dachten alle foto’s gratis mee te krijgen maar helaas, de grote kosten € 15,00 per stuk of € 20,00 als je ze beide neemt, de kleinere is gratis. Dan alleen die maar nemen.
Voor we aan de bekende borrel gaan brengen we eerst de foto naar de hut en varen we net langs het vulkaaneiland Stromboli. 
Er wonen ongeveer 450 mensen en de vulkaan is nog steeds actief. De uitbarstingen zijn meestal klein en ongevaarlijk en ook nu zien we een zwarte rookpluim uit de vulkaan omhoog komen. Heel bijzonder om te zien.
Het einde van de cruise nadert en morgen gaan de eerste mensen al van boord. Het personeel van het restaurant neemt afscheid van de gasten door met fakkels en schalen met ijs door de eetzaal te lopen. We krijgen een glaasje champagne, er wordt gedag gezwaaid met de servetten, ze hebben muziek en de obers maken een dansje met de gasten. In de hut hebben we nog steeds geen internet dus we nemen de laptop mee naar de bar. Daar maar even internetten onder het genot van een drankje.


Donderdag 26 juni
Civitavecchia/Rome, 9.00 tot 19.00 uur
Vanaf 9.00 uur ligt de boot in de haven van Civitavecchia zo’n 70 km van Rome. Vandaag gaan er al mensen van boord en komen er nieuwe voor terug. 
Rome hebben we ook pas bezocht met een stedentrip dus we blijven vandaag in Civitavecchia, ooit de belangrijkste Etrustkische en Romeinse haven. Een grote haven waar we veel verschillende schepen voorbij ons balkon zien komen waaronder een mooi zeilschip. 
Het is een flinke wandeling van de boot naar het historische centrum en onderweg komen we erachter dat er ook gratis shuttlebussen rijden. De bewolking is zo goed als verdwenen en de temperatuur loopt snel op. Aan de haven staat het belangrijkste monument, Fort Michelangelo, een mooi fort uit 1535 waarvan de middelste toren is ontworpen door Michelangelo. Het is gebouwd op de ruines van Romeinse barakken met muren van meer dan 6 meter dik. Nu staan er hekken omheen omdat ze met werkzaamheden bezig zijn. 
Het oude centrum ga je in door een poort in de oude stadswal waar de woningen tegenaan gebouwd zijn. We lopen wat door de stad en over een grote groentemarkt waar we een banaan kopen. Op de terugweg komen over een brede boulevard waar een gigantisch beeld staat van een zeeman die een vrouw kust, de kus van overwinning. Het erg heet en de stad is niet wat wij ervan verwacht hadden. Vlak bij het fort eten we een broodje en nemen een drankje in een cafeetje waar ze gratis wifi hebben. Zijn we gelijk weer genoeg uitgerust om terug naar de boot te lopen. In de haven staat een pilaar met daarop een beeld van Santa Fermina, de patroonheilige van de zeelieden. 
We zijn niet al te laat terug aan boord en vanaf ons balkon voeren we de zeemeeuwen die het brood gewoon uit de lucht grijpen of zelfs uit je hand. We varen langs het Italiaanse eiland Giglio waar 2 jaar geleden aan de andere kant van het eiland de Costa Concordia is gezonken.
Na het eten gaan we eerst inpakken want om 1.00 uur moeten de koffers buiten de hut staan. Gisteren hebben we al groene labels gehad die we aan de bagage moeten doen. Er zijn verschillende kleuren en elke kleur staat voor een tijd dat je van boord mag. Voordat we onze laatste nacht aan boord gaan slapen nemen we, net als alle andere avonden trouwens, nog een drankje mee naar de hut.



terugreis

   Italië

  Zwitserland

  Duitsland

Vrijdag 27 juni
Civitavecchia/Rome - Savona 206 zeemijl = 391,4 km
Savona – Castelletto Sopra Ticino, 203 km
Vanmorgen om 7.30 uur staan we al op want om 8.00 uur moeten we de hut uit. We hebben alleen nog maar een handtas en een rugzak met de laatste spulletjes om mee te nemen. Met de kleur groen mogen we om 10.00 uur van boord dus we hebben nog tijd zat voor een ontbijt. We maken een paar broodjes klaar voor onderweg en gaan aan dek kijken hoe de boot aanlegt in Savona. Op de parkeerplaats is onze gele auto al van ver te zien tussen de grijze massa. We kunnen sneller van boord dan we dachten en hebben snel de autosleutel terug. De koffers staan al in de buurt van de auto en om 10.00 uur zijn we helemaal klaar om op weg te gaan. 
De tolwegen vermijden we en als we de stad uit zijn rijden we al snel de bergen in. Vandaag moeten we ook tanken en dat doen we in Acqui Terme, één van de vele leuke dorpjes waar we doorheen komen. We gaan een klein stukje van de grote weg af en op een mooi rustig plekje eten we de broodjes op.
Rond 15.30 uur zijn we in hotel I Gelsi in Castelletto Sopra Tinico. Het hotel kan wel een opknapbeurt gebruiken maar de kamers zijn schoon, de bedden goed en we hebben een groot balkon. Echt rustig is het niet want het ligt aan een drukke doorgaande weg, een spoorlijn en een aanvliegroute voor vliegveld Milaan Malpensa. Met de deur dicht is het geluid gelukkig goed te dempen. Het hotel ligt ook vlak bij het zuidelijkste punt van het Lago Maggiore. We lopen naar het meer wat het grensgebied is van Italië en Zwitserland en 60 km lang en 10 km breed is. Onderweg zien we overal kleine salamanders en kijken we of we iets zien waar de straks kunnen eten. Bij het meer ligt een grote camping met een restaurant en vlak bij het hotel zit een turkse snackbar. Na een borrel op het balkon hebben we geen zin meer om nog ver te lopen dus we gaan een lekkere donerschotel eten bij Della Rotonda. Met een bier en een spa zijn we voor € 20,00 klaar. Ondanks dat het regent en onweert zitten we vanavond nog lang buiten. 



Zaterdag 28 juni
Castelletto Sopra Ticino – Grosswangen, 302 km
Vanmorgen staan we weer vroeg op want we hebben een hele afstand af te leggen. Na een lekker ontbijtje en alvast wat boodschappen gedaan te hebben gaan we om 9.15 uur rijden. Het eerste uur rijden we langs het Lago Maggiore en een half uur later rijden we bij Gondo Zwitserland binnen. We gaan nu zowel tolwegen als snelwegen vermijden en via de Simplonpas gaan we al snel de bergen in. De pas begint in Varzo in Italië en eindigt in Brig in Zwitserland. Op het hoogste punt van 2005 meter staat een restaurant en het Hospiz van de koorheren van Sint Bernard.
We rijden verder over de Furka Strasse langs de gelijknamige smalspoorlijn en vlak bij Bellwald vinden we een mooi plekje om even te lunchen. Bij Gletsch gaan we over de Grimselpas met een pashoogte van 2165 meter waar vier grote stuwmeren liggen, de Totensee, Grimselsee, Räterichtsbodensee en Oberaarsee. In het laatste meer wordt het smeltwater van de Oberaargletser opgevangen en is te bereiken via een zes kilometer lange zijweg. Op het hoogste punt is het enorm druk maar even verderop komen we bij een uitkijkpunt waar we heel mooi de weg door de bergen zien kronkelen en waar nog sneeuw ligt. Eén van de mooiste uitzichten die we tot nu toe hebben is vanaf een parkeerplaats langs de weg op de stad Lungern en de Lungernersee. Het laatste stuk van vandaag gaat over een veel smallere weg en we komen wel weer vrij hoog maar rijden nu door de bossen.
Om een uur of 5 zijn we bij onze volgende bestemming, B&B Grosswangen wat gerund wordt door de familie Tschachtli. Ze hebben maar 1 kamer, voor de tweede B vragen ze € 8,00 per persoon extra en in de tuin staan 2 ezels. De ligging is heerlijk rustig en op loopafstand van het dorp Grosswangen, een leuk dorp met tal van boerenbedrijven. 
We eten vanavond op het terras bij restaurant Pinte. Hier zijn we vanmiddag al even langs geweest en de man vertelde ons dat je kunt vragen wat je wilt eten en ze maken het voor je klaar want “der gast ist könig”. We hebben wel zin in een lekkere salade van tomaat en komkommer. Helaas hebben ze geen komkommer dus wordt het een tomatensalade met brood, een schnitzel en een braadworst. Het eten valt tegen en met 1 bier en 3 wijn kost het ons € 48,00.


Zondag 29 juni
Grosswangen – Eggenstein, 341 km
We hebben goed geslapen en met de koffie en thee faciliteiten in de kamer maken we zelf een ontbijtje. Voordat we vertrekken schrijven we wat in het gastenboek en maakt de gastvrouw een foto van ons. De laatste zwitzerse franken maken we op aan een paar sandwiches en een broodje voor onderweg en om 9.45 uur zijn we op weg. Het regent, het is maar 15° en tot voorbij Basel vermijden we weer de tol - en snelwegen. We zijn al bijna 2 uur onderweg als we in Duitsland de snelweg op gaan. Hier kunnen we lekker opschieten en bij Offenbach gaan we richting de Schwarzwaldhochstrasse. Deze oudste en bekende panoramaweg werd in 1930 in gebruik genomen, is 60 km lang en loopt van Freudenstadt naar Baden-Baden. Het is jammer dat het bewolkt is maar het is een mooie weg waar we weer een paar fantastische uitzichten hebben.
Na nog een half uurtje snelweg komen we rond 16.00 uur aan bij ons laatste overnachtingadres, hotel Schröcker Tor in Eggenstein-Leopoldshafen. Het ziet er oud en verlaten uit en het lijkt of het niet open is. We weten toch de ingang te vinden en vragen om een kamer met twee bedden. Deze moet nog schoongemaakt worden en als we er in kunnen staan de twee bedden wel erg ver uit elkaar. Onze bedoeling is twee losse bedden naast elkaar en elke andere kamer heeft dat wel en als we een andere kamer vragen is dat geen probleem. Van binnen ziet het hotel er wel netjes uit, de kamer is schoon en ze zijn druk bezig met het opknappen van het hotel. Er zit ook een balkan restaurant bij wat op zondag helaas niet open is.
Op internet hebben we gezien dat er op 2 km afstand een pizzeria zit die wel open is dus lopen we vanavond die kant op om daar te eten. Tot we onder een bord van de pizzeria een bord zien van restaurant Pirat waar ze de duitse en griekse keuken hebben. De keus is dan snel gemaakt en we slaan af naar Pirat. Het is een leuk restaurant op een mooie locatie aan het water. Het ziet er tropisch uit en het lijkt wel of we aan de surinamerivier zijn en de temperatuur is goed genoeg om buiten te gaan zitten. Ze hebben niet alles meer in huis want vanaf morgen zijn ze definitief gesloten. Mazzel dus, en voor € 45,00 eten we heerlijke tzatziki, 2 vleesschotels met 1 bier, 3 wijn en 2 koffie. 


Maandag 30 juni
Eggenstein – Maarssen, 515 km
Na een ontbijtje doen we eerst wat boodschappen, gooien de tank vol en om 9.45 uur gaan we op weg. We rijden alleen maar snelweg dus veel is er niet te zien. Gelukkig kunnen we de hele weg zonder oponthoud doorrijden en om 16.00 uur zijn we thuis.
Het einde van een mooie, afwisselende vakantie waar we weer veel nieuwe plaatsen gezien hebben al blijft het jammer dat we Yalta en Odessa niet hebben kunnen zien.


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.