Duitsland en Denemarken 2016
 

Voor deze vakantie hebben we een buscamper gehuurd. In Nieuw Zeeland hebben dit ook al een keer gedaan en dat is ons toen goed bevallen. De bestemming voor dit jaar is Noord-Oost Duitsland en Denemarken. Per dag bekijken we wel hoe ver we komen en hoelang we ergens blijven.

Zaterdag 18 juni
Maarssen – Vlotho, 305 km
Gisteren hebben we, voor zover mogelijk, de auto al ingepakt. Na vanmorgen de laatste spullen gepakt te hebben zijn we om 10.00 uur bij de camperverhuurder in Loenen waar we de auto kunnen laten staan. We brengen de spullen over van de auto naar de camper en na uitleg en het regelen van de papieren gaan we om 11.30 uur in de regen op weg voor ons avontuur.
We rijden alleen via de snelweg en komen rond 15.30 uur aan op de eerste camping, Naturcamping an der Weser in Vlotho. Het is geen grote camping en voor € 18,00 hebben we een mooi plekje aan de rivier. Het weer is inmiddels een stuk beter en in een lekker zonnetje genieten we van het zicht en een drankje. Het eten voor vandaag bestellen we bij Zara Grill die voor
€ 16,50 een heerlijke donor komen bezorgen.
Internet is er niet omdat het verbod op illegaal downloaden strikt wordt gehandhaafd en de aanbieder van het wifinetwerk is aansprakelijk voor het internetgedrag van de gebruikers.
De tijd is voorbij gevolgen en na een leuke eerste dag gaan we het bed maar eens uitproberen.


Zondag 19 juni
Vlothe – Westerweyhe, 203 km
We hebben prima geslapen en na het ontbijt gaan we verder richting het noorden. In eerste instantie pakken we de verkeerde afslag maar al snel zitten we weer op de goede weg.
Via de snelweg rijden we naar Celle. Hier kunnen we op een ruime camperplek gratis parkeren en na het eten van een broodje nemen we een kijkje in de leuke stad. Er is een gezellige markt en er zijn veel vakwerkhuizen waarvan de oudste dateert uit de 15de eeuw. Het voornaamste bouwwerk is het hertogelijke slot in de stijl van de Wezerrenaissance. 
Hierna vermijden we de snelwegen en rijden verder binnendoor naar Uelzen. We zien een camperplek bij een haven maar omdat er een botenrace is, is deze helaas vol. Slechts een paar kilometer verderop komen we in Westerwyhe waar we op camping Uhlenköper een mooi plekje krijgen. Het is er niet druk en met de CKE-campingcard die we thuis al hebben aangeschaft krijgen we korting en kost het ons € 21,00. Voor de ingang van de camping staat een kar waarop het station van Uelzen is nagebouwd. Het oorspronkelijke stationsgebouw werd in het kader van een Expo 2000-project naar ontwerp van een Oostenrijkse kunstenaar en architect gerenoveerd en sindsdien is het gebouw een trekpleister geworden, niet alleen voor toeristen. Tot we gaan eten zitten we nog buiten, al is het niet echt lekker meer.
Op nog geen 10 minuten lopen is er het Dorfscafe, een echt duits eetcafe. We nemen tomatensoep en goulashsoep vooraf en daarna nemen we allebei een seniorenschnitzel met wat sla en zelfs dit is nog te veel. Inclusief wijn, bier en koffie moeten we € 40,00 afrekenen.
Vanavond is het behoorlijk afgekoeld en dan hebben we zelfs de kachel aan.


Maandag 20 juni
Westerweye – Schwerin, 172 km
Als we opstaan is het al heerlijk weer en voor we vertrekken vullen we de watertank. Dit gaat niet echt soepel want we kunnen de waterslang niet goed aansluiten en ook het legen van de vuilwatertank gaat niet echt lekker. Het blijkt dat er een sleutel ontbreekt om de tank open te draaien. Met een tang die we zelf voor onze fietsen mee hebben lukt het nog wel. Het enige wat in 1 keer goed gaat is het lozen van het toilet.
Nadat we bij de Netto de nodige boodschappen hebben gedaan gaan we rond 12 uur op weg. Op een parkeerplaats eten we een broodje en na een heel eind omrijden in verband met een wegafsluiting gaan we net voorbij Dannenberg de rivier de Elbe over. Dit is de voormalige grens tussen west en oost Duitsland en met een lengte van 1164 km is het één van de belangrijkste rivieren van midden Europa. De Elbe ontspringt in het Reuzengebergte en mondt uit in de Noordzee.
Op de camping-app die we hebben van de NCK hebben we een camperplek gezien aan de jachthaven van Sportbootcentrum Ziegelsee in de deelstaat Mecklenburg Vorpommern. We zijn al twee keer de weg langsgereden waar het volgens ons moet zitten maar kunnen het niet vinden. Dan maar ergens vragen. We zitten vlak bij en weten nu waar de weg is die we in moeten. Logisch dat we die over het hoofd hebben gezien want precies op dat punt staat een tijdelijk stoplicht omdat er wegwerkzaamheden zijn.
Als we aankomen lijkt het erop dat er geen plek meer is en net als we bezig zijn om wat anders te zoeken komt de havenmeester. Hij heeft nog een mooi plekje voor ons en het kost maar € 15,00 per nacht. We boeken gelijk voor 2 nachten. We staan vlak naast de plek waar ze de boten te water laten en er weer uit halen.
We maken zelf hachee in de camper en tijdens het eten is er een stel bezig hun boot uit het water op een trailer te krijgen. Het is de eerste keer dat ze dit doen en het kost ze dan ook 5 pogingen om het voor elkaar te krijgen.
Na het eten lopen we nog wat en komen we in de buurt van simpele rietgedekte vakantiehuisjes met daarbij boothuisjes. Deze zijn gebouwd in de DDR-tijd en kenmerkend voor het gebied. Lang blijven we hier niet want het stikt er van de muggen.
In de haven zien we een bord waar Blues Brothers op staat, dit blijkt de naam van de lokale drakenbootclub. 


Dinsdag 21 juni
Schwerin
We doen rustig aan en rond 11.30 uur gaan we op de fiets naar de stad Schwerin die voor het eerst genoemd werd rond 1018. Het is al sinds 1621 de hoofdstad van Mecklenburg Vorpommern. Alleen tussen 1765 en 1837 en in de periode dat de stad deel uitmaakte van de communistische DDR was het geen hoofdstad.
Na ongeveer een kwartiertje zetten we onze fietsen bij het Pfaffenteich, een groot meer in met daarin een mooie fontein. Verder gaan we lopend de stad in en als we bijna bij het Slot van Schwerin zijn zien we dat we een boottocht kunnen maken over de 4 meren. De boot staat op het punt van vertrek en voor € 13,50 per persoon boeken we de rondvaart van 1,5 uur.
Het is rond lunchtijd dus aan boord nemen we wat te eten en te drinken, knakworst, koffie en warme chocomelk voor € 16,00. Via de Schwerinersee varen we naar de Heidensee en komen we onder een hele lage brug door waar we toch echt wel moeten bukken. We varen over de Ziegelsee en kunnen vanaf het water onze camper zien staan.
Langs het water staan overal de typische DDR vakantiehuisjes. We eindigen op de Ziegelinnersee en varen hetzelfde rondje weer terug. Aan het eind van de rondvaart is Slot Schwerin mooi te zien. Het is gebouwd in de tweede helft van de 14de eeuw en was tot 1918 de residentie van de hertogen en groothertogen. Daarna is het een museum geweest en tegenwoordig wordt het gebruikt als de zetel van het parlement van Mecklenburg-Vorpommern.
We eten in één van de winkelcentra nog een broodje en maken een rondje door de stad. Het is een leuke niet al te grote stad met mooie gebouwen zoals de Dom en de Eispionier, een ijssalon ingericht zoals het in de DDR-tijd was en waar het originele ijs verkocht wordt.
Het is heerlijk weer en we gaan terug naar de camping waar we lekker buiten wat drinken. Aan het begin van de avond gaan we op de fiets terug naar de stad waar we gaan eten bij Zorba. Het is er erg rustig maar dat komt omdat Duitsland moet voetballen in het EK. Voor € 38,00 hebben we twee heerlijke schotels met tzatziki, bier, spa, wijn en koffie. Voor we gaan slapen hebben we wat probleempjes met de verduisteringsgordijnen maar we weten het op te lossen.


Woensdag 22 juni
Schwerin – Buchholz, 118 km
Na het doen van de boodschappen en het volgooien van de tank gaan we rond 11.00 uur aan het rijden. We rijden eerst naar Zarrentin en parkeren de camper op een groot grasveld net buiten de stad. Het is een klein oud stadje met het in 1245 gestichte Cisterciënzernonnenklooster. Tot 1552 diende het als toevluchtsoord en school voor de dochters van de graven en vazallen van de aangrenzende graafschappen en van patriciërsfamilies uit Lübeck. Daarna werd het gebruikt voor graanopslag, als brouwerij, lokale rechtbank, jeugdherberg, woning, jeugdhuis, bibliotheek en herberg. Tegenwoordig wordt het gebruikt voor feesten, tentoonstellingen, seminaries enz. De stad ligt aan de Schaalsee, één van de vele meren die het gebied kent en gelijk het diepste meer in Noord-Duitsland. Net als we langs het meer een bankje hebben gevonden om even een broodje te eten begint het te regenen. Dan maar schuilend onder een boom op eten.
Hierna rijden we door naar Schlagdorf waar we het Grenzhus bezoeken. Een indrukwekkend museum waar de geschiedenis van het grensgebied tussen oost en west wordt weergegeven. De verhalen van geslaagde en mislukte vluchtpogingen worden verteld met daarbij een foto van de plek waar de poging is geweest. Er is een buitenruimte waar een stukje grens te zien is inclusief een uitkijktoren en een stuk van de scheidingsmuur. De toegang is € 4,00 per persoon.
Na een heel eind om te hebben moeten rijden komen we uiteindelijk rond 17.00 uur aan bij Naturcamping Buchholz in Schleswig Holstein. Voor € 15,50 per nacht hebben we een mooi plekje met zicht op de Ratzeburgersee. Ook hier blijven we twee nachten. Met 27° hebben we heerlijk weer alleen jammer van al die kleine zwarte vliegende torretjes die ons lastig vallen. Vanavond maken we zelf carbonara.
We gaan na het eten een rondje lopen en halen de fietsen vast te voorschijn voor morgen. 


Donderdag 23 juni
Buchholz
We beginnen de dag rustig en na het ontbijt gaan we op de fiets naar het 7 km verderop gelegen Ratzeburg. Als we 1.5 km op weg zijn komen we erachter dat we de fietssleutels in de camper hebben laten liggen. Maar weer even terug dan. Het is ongeveer 3 kwartier fietsen naar de stad en we rijden een heel stuk langs het water en door het bos. Een mooi pad alleen jammer dat er ook veel hoogteverschillen zijn. Het is nog steeds 27° dus aan het weer ligt het niet.
Het stadscentrum ligt op een eiland in het gelijknamige meer dat door 3 dammen verbonden is met het vasteland. We bekijken de stad en op een mooi plekje aan het meer eten we ons broodje op. Verder valt het ons een beetje tegen net zoals het fietsen maar er gaat vanaf de stad een rondvaartboot over de Ratzeburgersee die ook in Buchholz stopt. Het is er druk want er staan twee grote groepen te wachten om mee te gaan. Voor hun zijn er binnen tafels gedekt waar ze koffie met gebak geserveerd krijgen. De fietsen mogen gelukkig mee aan boord en voor € 9,00 p.p. hebben we een leuk boottochtje van 50 minuten. We varen langs de stad en zien onder andere de Dom die stamt uit 1210 en opgebouwd is uit baksteen. Het is één van de best bewaard gebleven romaanse kerken uit de streek.
Eenmaal in Buchholz is het nog maar 5 minuten fietsen naar de camper. Vanavond eten we op de camping bij gaststette Angelsmühle. Voor € 36,40 hebben we een lekkere tomatensoep, vis en braadworst met daarbij salade en een drankje. Het blijft nog lang warm en we gaan slapen onder alleen een laken en met de ventilator aan het voeteneind.


Vrijdag 24 juni
Buchholz - Sakskøbing, 224 km
De warmte is uit de lucht. Vannacht hebben we een behoorlijke onweersbui gehad en daarbij waaide het ook stevig. Was niet echt prettig maar als we opstaan is het ergste voorbij. Het regent nog wel en na het vullen en legen van de watertanken gaan we om 11.00 uur op weg. In de deur van de camper hebben we, bij toeval, toch een sleutel van de vuilwatertank gevonden.
Omdat er vlakbij Buchholz een doorgaande weg is afgesloten moeten we eerst een heel stuk richting Hamburg en alweer een heel eind omrijden. We doen nog de laatste boodschappen in Duitsland en als we eenmaal op de snelweg zijn kunnen we goed doorrijden. Het weer is inmiddels opgeklaard, het is 23° en rond 15.00 uur zijn we in de haven van Puttgarden. Van hier vertrekt de boot naar Rødby op Lolland in Denemarken. We twijfelen nog even of we vandaag of morgen zullen gaan varen maar besluiten toch om het nu maar te doen. We kunnen gelijk de boot oprijden die een half uurtje later vertrekt. De prijs voor de overtocht is afhankelijk van de lengte van de auto en omdat die van ons langer is dan 6 meter (6.40 meter) vallen we in de klasse tot 8 meter en moeten we € 120,00 betalen. Het is 1 uur en 45 minuten varen.
Als we van de boot af komen moeten we langs de douane en willen ze graag even een kijkje nemen is de camper. 
We rijden nog een kilometer of 30 verder en komen terecht op Sakskøbing Camping. Een mooie camping met afgeschermde plaatsen waar we voor € 27,00 inclusief stroom en douche kunnen staan.
De stad dateert uit de 13e eeuw en ligt aan het begin van de smalle Sakskøbing Fjord in het noordoosten van het eiland Lolland. Sakskøbing is een kleine stad met leuke huizen en staat bekend om de 33 meter hoge lachende watertoren Saxine die je al ziet zodra je de stad in rijdt. Op de gevels van veel huizen en op de watertoren zien we de Coat of Arms, sinds 1320 het symbool van de stad. Het zijn twee gele scharen om schapen te scheren, Saks is deens voor schaar. 
Na het eten gaan we een eind lopen. De lucht begint steeds donkerder te worden en nog net voor de bui zijn we terug bij de camper.


Zaterdag 25 juni 
Sakskøbing – Præstø, 130 km
Vandaag gaan we eerst naar het eiland Møn dat ver de Oostzee in steekt. Het is een mooi route en na een lange weg door het bos komen we op een groot parkeerterrein waar de we camper parkeren.
We lopen verder door een beukenbos met veel scheefgegroeide stammen en als we een stukje omhoog gelopen zijn zien we de mooie krijtrotsen van het eiland, Møns Klint. Denemarken bestond 70 miljoen jaar geleden uit een diepe zee. In de ondiepere delen werden kalk en zand afgezet waardoor de krijtrotsen zijn ontstaan. De klippen hebben een lengte van 6 km en zijn 128 meter hoog. Via een houten trap met 479 treden lopen we, grotendeels door het bos, naar beneden. Tussen de bomen door zijn de rotsen goed te zien en vanaf het kiezelstrand kijken we op naar de witte wand van kalksteen. Met de zon erop extra mooi en indrukwekkend om te zien. Op het strand zijn fossielen te vinden van de dieren die in het toen warme klimaat leefde. Veel mensen zijn hier ook naar aan het zoeken. Na te zijn bijgekomen van de heenweg gaan we de trap weer op, op weg naar boven. Een stevige wandeling maar zeker de moeite waard. Het enige wat we voor dit alles moeten betalen is het parkeerkaartje voor € 7,50 of DK 35,00. Omgerekend is dit € 4,70 dus betalen we in DK.
We rijden verder en na een half uurtje gaan we de Mønbrug over die sinds 1943 de eilanden Møn en Seeland met elkaar verbindt. In de jachthaven van Præstø vinden we een goede camperplek. We moeten met visa bij een automaat betalen en voor DK 140,00 krijgen we een bonnetje met de pincode voor het sanitairgebouw en een wificode. Ook komt er een grote oranje sticker uit de automaat die we voor het raam moeten plakken. Gelukkig is er wel een havenmeester in de buurt die ons uit kan leggen hoe het werkt. De plek ligt aardig in het centrum van een leuk stadje. We lopen een rondje en eten een echte deense Pølse, een hotdog met mayo, ketchup, zoete mosterd, gebakken uitjes en een schijfje augurk.
Voor het eten van vanavond halen we DK 138,00 een lekkere donorschotel bij Præstø Pizza House. Dit eten we op in de camper want het is inmiddels behoorlijk gaan regenen en onweren. Tegen de tijd dat we willen gaan douchen is het weer droog. Het sanitair gebouw is vlakbij en goed.


Zondag 26 juni
Præstø – Rødovre, 80 km
Vanmorgen doen we lopend even wat boodschappen en als we de camper weer helemaal rijklaar hebben gaan we op weg naar de volgende bestemming. We vermijden de snelweg en rijden over de 151 verder naar het noorden. Onderweg komen we allemaal vrachtwagens tegen waar in de open overdekte bakken mensen zitten te feesten en zwaaien naar het overige verkeer. Het lijkt wel iets van carnaval maar het is een traditie voor vers afgestudeerde studenten wanneer ze hun 3 jarige gymnasium opleiding afronden.
We hoeven niet zo ver vandaag en om 13.45 uur zijn we op Absalon Copenhagen Camp in Rødovre waar we de komende twee nachten blijven. Het is een grote camping en de duurste die we tot nu toe hebben gehad, DK 184,00 per nacht (= € 25,00). Het is tijd dat we het één en ander gaan wassen en voor DK 49,00 kunnen we 1 x wassen en drogen. We nemen een kijkje in de omgeving en gaan op het station vast uitzoeken hoe we morgen het best in Kopenhagen kunnen komen. Er is verder in de omgeving van de camping niet veel te doen. Er is ook geen restaurant in de buurt maar op de camping staat de mobiele Mosters-2Go. Hier halen we een halve kip met gepofte aardappel en sla voor DK 160,00. Ook nu hebben we een mooie ruime plek op een groot grasveld en goed weer.


Maandag 27 juni
Kopenhagen
Het is ongeveer een kwartier lopen van de camping naar het dichtstbijzijnde treinstation. Een openbaarvervoerkaart voor 1 dag kost DK 130,00 (± € 17,00) en hiermee kun je gebruik maken van de trein, bus en metro. We nemen de trein en na 20 minuten stappen we uit op het station wat het dichtst bij Den Lille Havfrue, de kleine zeemeermin, ligt. Het wereldberoemde standbeeld stelt de hoofdpersoon voor uit het gelijknamige sprookje van Hans Christian Andersen, is 1.25 meter groot en staat sinds 1913 op een rots in de haven. Deze meermin heeft tot aan de enkels twee duidelijk te onderscheiden benen en twee staarten. Het is de trekpleister van Kopenhagen en het is er dan ook erg toeristisch.
We lopen verder langs de Gefronsringvandet, een fontein die bestaat uit een grote groep dierfiguren en die wordt gebruikt als wensput. Het ligt vlakbij St. Albans Church en Kastellet. Onderweg eten we een pølse en een broodje en al lopend komen we bij Amalienborg Slotsplads. Op dit grote ronde plein staan mooie gebouwen die dateren uit 1750 en die gebruikt worden als Koninklijke residentie. De vier vleugels zijn vernoemd naar deense vorsten en liggen rondom het standbeeld van Frederik V.
Even verderop zien we aan de overkant van het water het operagebouw, een groot modern gebouw wat in 2005 in gebruik is genomen en net als de opera van Sydney bijna volledig is omgeven door water.
De volgende toeristische stop is in Nyhavn, de nieuwe haven. Aan beide zijde van het water staan kleurige gebouwen waarvan het oudste werd gebouwd in 1681. Bijna elk gebouw heeft een restaurant of bar met een terras voor de deur en door het mooie weer zit een groot deel van deze terrassen vol. Er liggen ook veel schepen en het is de aanlegplaats voor rondvaartboten.
Als we verder lopen komen we langs het Guinness World Record museum waar een beeld voor de deur staat van de langste mens ooit, de 2.72 meter lange Amerikaan Robert Pershing Wadlow. Na een korte wandeling zien we de Rundetårn, een 34,8 meter hoge ronde toren die een deel is van het Trinitatis-complex dat voor de studenten gebouwd werd. Je gaat omhoog via een oplopend pad in de vorm van een spiraal die om de holle kern loopt. Beneden is er een kerk, halverwege een bibliotheek en helemaal boven is de oudste sterrenwacht van Europa die nog steeds in gebruik is. Vanaf boven heb je rondom een mooi zicht op de stad en voor DK 25,00 p.p. absoluut een aanrader.
Hiervandaan gaan we met de trein en de bus naar de Vrijstad Christiania, een zelfverklaarde semi-onafhankelijke enclave in de stad. Het werd gesticht in 1970 door een groep hippie die een verlaten kazerne kraakte. Het straalt nog steeds de sfeer van die tijd uit en in Puscher Street staan hasjkraampjes gehuld in camouflagenetten en verkopers met bivakmutsen op. In dit deel van Christiania hangt een beetje grimmige sfeer en het is er verboden om foto’s te maken, ook van de bordjes waarop dit wordt aangegeven. We hebben net wel een foto gemaakt maar worden er duidelijk op gewezen dat dit niet de bedoeling is. Foto’s kun je kopen bij één van de vele kraampjes.
Het is inmiddels al eind van de middag en we besluiten dat we genoeg gelopen en gezien hebben en gaan met bus 9 terug naar de camping. De bus rijdt langs Tivoli, een gigantisch pretpark waar een grote muur omheen staat. Voor veel mensen één van de hoogtepunten van de stad maar wij slaan het over. Na een uurtje in de bus en moe maar voldaan na een mooie dag in Kopenhagen drinken we bij de camper een borrel en maken we zelf macaroni.

 

 

Dinsdag 28 juni
Rødovre – Nykøbing, 153 km
Als we om 12.00 uur de camper weer helemaal rijklaar hebben vertrekken we uit Rødovre. Na ongeveer een half uurtje tijden komen we langs Roskilde. Hier wordt sinds 1971 jaarlijks aan het begin van de zomervakantie één van grootste openlucht popfestivals van Europa gehouden, dit jaar is dat van 25 juni t/m 2 juli. Op een gigantisch terrein staan heel veel kleine tentjes op elkaar gepropt en het is er enorm druk. 
Wanneer we verder door rijden naar het noorden komen we terecht op het 15 km lange schiereiland Sjællands Odde. Het ligt aan de noordwest kust tussen het Kattegat en Sejerø Bugt en langs de mooie kust komen we bij het uiterste punt Gniben, wat “steile berg” betekent. Vanaf een parkeerplaats zijn de steile kliffen lopend te bereiken. De marine heeft op dit punt een artillerieschool en is net bezig met schietoefeningen waardoor het pad helaas gesloten is.
We rijden dezelfde weg terug en aan het eind van de middag zijn we bij Nykøbing Havn voor onze volgende overnachting. Er zijn maar 3 plekken met stroom en voor DK 130,00 is het laatste plekje voor ons. Hier werkt het betalen ook via een automaat net als in Præstø. Er is een jachthaven waar ook het sanitair is en een camping waar houten huisjes staan. 
Het is ongeveer een kwartiertje lopen naar het centrum van Nykøbing, een leuk stadje met voldoende kroegjes en restaurants. We eten bij Paparrazi en hebben voor DK 320,00 tzatziki, griekse salade, vis, pizza, bier, wijn en koffie. 


Woensdag 29 juni
Nykøbing – Fredericia, 211 km
Vanmorgen regent het flink als we rond 11.00 uur weg gaan. Omdat we vandaag door willen naar Jutland besluiten we om de snelweg te nemen. Niet echt slim want we zijn nog maar net onderweg of we staan in de file. Waren we nu toch maar binnendoor gegaan.
Na een korte lunchstop komen we bij de Storebæltsbroen, een tolburg over de Grote Belt en een belangrijke verbinding tussen de eilanden Sjælland en Fyn. Om de 17 km lange brug over te mogen betalen we DK 365,00 (€ 48,00) tol. Rechts van ons worden we ineens ingehaald door een trein. Blijkt dus dat er langs de snelweg ook een spoorlijn loopt.
We rijden dwars over het eiland Fyn en gaan via de Lillebæltsbroen de Kleine Belt over. Deze brug is maar 1.7 km lang en de verbindt Fyn met Jutland. Het is nu niet ver meer naar de camperplek in Fredericia Lystbådehavn waar we een plekje direct aan het water hebben. Betalen moeten we doen bij het sanitairgebouw wat helemaal aan de andere kant van de haven ligt. We halen de fietsen maar tevoorschijn want het is toch zeker wel 500 meter. Dit keer betalen we DK 125,00 en we hebben het beste sanitair dat we ooit gehad hebben. Mooie ruime cabines met een douche, wastafel en toilet en er zijn ook aparte toiletten.
Als we de stroom aan willen sluiten blijkt ons snoer niet lang genoeg maar gelukkig hebben we zweden naast ons staan waar we een verlengsnoer van kunnen lenen. Even verderop is een strandje en onze zweedse buurman vraagt of we zin hebben om mee te gaan zwemmen. Het is wel lekker zonnig weer maar wij vinden het te koud om te zwemmen. De beste man zegt dat het alleen maar te koud is als het water bevroren is.
Vanavond gaan we op de fiets naar het centrum en komen terecht bij de chinees Hong Kong. Hier hebben ze voor DK 350,00 een heerlijk wokbuffet inclusief bier, wijn en koffie. Op de terugweg komen we langs Bymuseet, een openluchtmuseum waarvan het oudste gebouw stamt uit 1650. De gebouwen zijn op dit tijdstip niet open maar je kunt er wel langs lopen.
Terug in de camper draaien we de stoelen niet om want we hebben vooruit een mooi zicht op de Kleine Belt en de brug.


Donderdag 30 juni
Fredericia – Sønderstrand (Rømø), 114 km
Ook nu vertrekken we in de stromende regen maar het weer wordt al snel beter. We vermijden de snelwegen en rijden binnendoor richting Waddenzee. We gaan naar het grootste en belangrijkste waddeneiland van Denemarken, Rømø. Het eiland ligt net over de grens met Duitsland en is het enige waddeneiland wat met een dam te bereiken is. De dam is 9 km lang en het is heel bijzonder om zo tussen het wad door te rijden.
We komen terecht bij Oasen Rømø. De campers staan rondom een meertje met een fontein in het midden en als wij om 14.30 uur aankomen hebben we nog genoeg keus en vinden we een mooi plekje. De vrije plekken zijn herkenbaar aan de groene bordjes. Bij de receptie liggen bordjes waar je je kenteken op kunt zetten. Dit hang je op de plek waar je staat en keert dan het groene bordje op rood. Zo gaat er niemand op die plek staan als je met de camper even weg bent. De kosten zijn DK 110,00 per nacht en douchen is DK 7,00 voor 4 minuten. Het sanitair is wel goed maar met slechts 2 douches en 2 toiletten erg weinig voor het aantal plekken dat er is.
Op de fiets gaan we naar Havneby, een vissersplaats niet ver van de camping. We zetten de fietsen weg en gaan verder lopend richting Waddenzee. Via een soort van boulevard komen we in de haven terecht. Van hier vaart de veerpont naar het duitse waddeneiland Sylt.
Nadat we nog wat boodschappen gedaan hebben maken we het ons makkelijk op de camping. We hebben gezelschap van een 10-tal paarden die nieuwsgierig onze camper inkijken. Alle plekken zijn inmiddels bezet en er zijn dan ook een hoop campers die voor niks een rondje rijden op het terrein.
Vanavond maken we zelf een varkenslapje met gebakken aardappels en sla. Het is ook weer gaan regenen dus eten we binnen.


Vrijdag 1 juli
Rømø, 46 km
We hadden ons voorgenomen om vandaag op de fiets het eiland te gaan verkennen. Het weer is daar alleen te slecht voor dus na de lunch gaan we maar met de camper op pad. Het is vandaag onze laatste dag in Denemarken en van de kronen die we nog hebben gaan we eerst tanken en daarna is er genoeg over om uitgebreid boodschappen.
In plaats van de hoge verkeersdrempels zoals wij die hebben staan er hier 3 dimensionale tekeningen op weg. Deze lijken zo op een echte drempel waardoor je toch automatisch afremt. We rijden eerst richting het noorden en niet ver voorbij Juvre komen we op een punt waar we niet verder kunnen rijden. Op de dijk is een uitkijkpunt en er staat een paal met een zwarte bal erop.
Dit deel van Rømø is militair oefenterrein en er worden regelmatig schietoefeningen vanuit straaljagers gehouden. Voordat de precisiebombardementen beginnen wordt de zwarte bal gehesen, zodat het publiek weet dat er knallen komen. Het uitkijkpunt is er speciaal voor de geïnteresseerden zodat de mensen op veilige afstand de oefeningen kunnen volgen.
Hierna rijden we door naar Lakolk in het westen van het eiland, een kleine badplaats met toeristenwinkeltjes, restaurants en cafe's. Ze hebben er een kilometers breed strand waar de auto’s op rijden en er staan veel campers en busjes van surfers en andere watersporters tot vlak bij het water. Het is een hele aparte ervaring om zo het strand op te rijden maar omdat we toch bang om vast te komen zitten durven niet te ver te gaan. Behalve dat er veel wind staat is het wel droog geworden en verder naar zee gaan we lopend. Terug op de camping maken we zelf wat worstjes met sla en aardappelsalade.


Zaterdag 2 juli
Sønderstrand (Rømø) – Bremervörde, 339 km
We vertrekken om 10.30 uur, maken de laatste DK 50,00 op aan benzine en tot aan Heide volgen we de provinciale weg. We zijn dan ruim twee uur onderweg en al een heel eind in Duitsland.
Verder nemen we de snelweg en het mooie weer waar we mee vertrokken zijn vanmorgen is verandert in regen. Helaas is het laatste stuk snelweg vlak voor Stade afgesloten en volgen we de omleiding. Ondanks dat we een heel eind extra moeten rijden is het wel een mooie omleiding door leuke dorpjes met mooie huizen. De camperplek die we in Stade hebben gevonden ziet er leuk uit maar blijkt geen sanitair te hebben. Het leuke stadje Stade is vlakbij maar we besluiten toch om door te rijden. Zo komen we pas rond 17.30 uur terecht bij het Wohnmobistation in Bremervorde aan de Vördersee.
De campers staan hier achter elkaar en we vinden nog een plekje met stroom. Bij de receptie gaan we € 14,50 betalen en voor een borg van € 10,00 krijgen we voor de douches sleutel nr 2 mee.
We willen in het centrum van de stad eten en zijn nog maar net op weg als het begint te onweren en de regen met bakken naar beneden komt. Tot overmaat van ramp is het griekse restaurant waar we willen gaan eten vol. Dan nog maar een keer bij de chinees een buffetje nemen voor € 35,00. Het is minder lekker dan de vorige keer maar we doen het ervoor.
Na het eten is het weer helemaal opgeklaard en op de terugweg komen we iemand tegen met een wel heel bijzondere fiets. We komen door het park en langs de Vördersee. Op de camping zitten onze buren met z´n allen buiten naar de voetbalwedstrijd Duitsland-Italiè te kijken. 
Er zijn maar twee douches en als we willen gaan douchen is alleen nr 2 maar open en ondanks het voetbal zit er constant iemand te wachten. Dit is de slechtste camperplek die we tot nu toe gehad hebben.


Zondag 3 juli
Bremervörde – Bremerhaven, 53 km
Als we bij het vertrek de sleutel willen inleveren en onze borg terug willen halen is de receptie gesloten. We bellen met de beheerder maar hij zegt er pas om 16.00 uur weer te zijn. Maar als we de sleutel en briefje met ons rekeningnummer door de brievenbus gooien komt het wel goed.
Gisteren hebben we best wel lang gereden dus vandaag gaan we niet zo ver en aan het begin van de middag zijn we al in Bremerhaven. Bij het Havenhostel hebben ze voor € 15,00 per nacht een camperplek. Het is niet groot maar wel een goede locatie met goed en schoon sanitair in een soort van bouwketen. Op het terrein staat ook groot rond rood gebouw. Dit is het bovenste gedeelte van de vuurtoren Groβer Vogelsand die bij Coxhaven in de monding van de Elbe stond. Hij werd gebouwd in 1974 en heeft dienst gedaan tot eind van de jaren 1990. De toren werd gedemonteerd en naar de sloop in Bremerhaven vervoerd. Om de sloop te voorkomen kocht de eigenaar van het Havenhostel het bovenste deel en zette het 250 ton zware gevaarte op het terrein achter de Hostel. Het is de bedoeling dat er een bar en een restaurant in komen en dat er bovenop een uitkijkplatform komt.
Het is nog lekker vroeg en lopen naar het centrum om vast te kijken waar de vanavond willen eten. Het is een leuke stad met mooie gebouwen en een grote haven. We zijn nu vlak bij de boot naar Helgoland en hier willen al heel lang een keer heen. Dit willen we morgen doen dus voor we gaan eten boeken we eerst nog een extra nacht op de camperplek.
Vanavond eten we bij Poseidon en voor € 48,00 hebben we tzatziki, twee heerlijke schotels met een biertje, wijn en koffie.


Maandag 4 juli
Helgoland
Vanmorgen gaan we om 8.30 uur op pad om de boot naar Helgoland te halen. Na een half uur lopen komen we in de haven en bij de toeristinfo kopen we voor € 39,90 p.p. de kaartjes. De MS Fair Lady vertrekt om 9.30 uur en nadat we de haven uitgevaren zijn komen we op de Noordzee.
Rond lunchtijd zijn we nog aan het varen dus eten we aan boord een lekker broodje zalm en een broodje kaas. Ondanks het mooie weer gaat de boot op open zee behoorlijk op en neer. Er worden door het personeel al kotszakjes uitgedeeld en er zijn meerdere mensen die dat ook nodig hebben. De toiletten zitten voor in het schip en daar gaat het zo te keer dat je jezelf amper staande kunt houden. Hier is mijn maag toch ook niet helemaal tegen bestand dus ook ik heb het zakje nodig. 
Na 3 uur varen komen we aan bij Helgoland en worden we met kleinere boten aan land gebracht.
Rond 4000 v Chr. is het eiland ontstaan door het stijgen van de zeespiegel in de laatste ijstijd, het ligt ongeveer 55 km uit de kust en is 1,7 km² groot. Het is onderdeel geweest van Denemarken en Engeland maar is sinds 1890 een duits eiland. Het werd uitgebouwd tot een marinesteunpunt en in de eerste wereldoorlog werden alle bewoners gedwongen het eiland te verlaten. Kort voor het einde van de tweede wereldoorlog werd het eiland onbewoonbaar door een bombardement van de Royal Air Force die het eiland daarna gebruikte voor schietoefeningen. Pas in 1952 mocht de bevolking terugkeren.
Voor € 5,00 p.p. gaan we mee met een rondwandeling, De gids vertelt de geschiedenis en laat ons de belangrijkste en mooiste delen van het eiland zien. De wandeling begint beneden in het centrum waarna we met een trap naar boven gaan. We hebben een mooi zicht op stad, de Noordzee en het kleine strand op het eilandje Düne waar het hele jaar een kolonie zeehonden aanwezig is. Aan de andere kant van het eiland zijn rode krijtrotsen die tot wel 61 meter hoog zijn. De rotsen is een belangrijke broedplaats voor allerlei zeevogels en op dit moment zit en een enorme kolonie Jan van Genten te broeden. Het stinkt er enorm maar het is wel schitterend om te zien. Na de wandeling hebben we nog tijd om even rond te kijken in de belastingvrije winkels. Er zijn maar een paar auto’s op het eiland en er rijdt een klein busje rond maar fietsen is er verboden. Om 16.00 uur vertrekt de boot weer. Gelukkig is de zee nu rustig en kunnen we zonder problemen wat drinken en delen we een goulashsoep en een enorme curryworst met frites. 
Na een fantastische dag met mooi weer zijn we om 19.30 uur weer terug in de camper.


Dinsdag 5 juli
Bremerhaven – Wartena, 236 km
Gisteravond hebben we vast een overnachting geregeld voor donderdag en met Bram gebeld om wat af te spreken voor vanavond. Op ons gemak rijden we richting Nederland en zijn om een uur of vier bij Stichting Jachthaven Wartena waar ze ook camperplekken hebben. Er staat nog helemaal niemand en voor € 12,00 zoeken we een mooi plekje uit. We kijken rond in de jachthaven en kunnen net het dak zien van het chalet dat Bram en Julia hier hebben.
Vanuit de haven vertrekt het fiets- en voetveer Zonnepont De Oerhaal naar de overkant van het Prinses Margrietkanaal. Je stapt van boord meteen het Nationaal Park De Alde Feanen in. Vanaf dit punt fiets je in vijf minuten naar Earnewâld (Eernewoude). De fietspont maakt onderdeel uit van verschillende fietsroutes. Vlak bij de camperplaatsen heeft de pont een veerhuis waar zowel binnen als buiten kunt wachten. We hebben een leuk gesprek met de schipper en zijn vrouw.
In het nieuwe sanitairgebouw staat een hydrowashr, een apparaat waar je je handen mee kunt wassen en drogen. Je steekt je handen in een kom en terwijl je ze beweegt wordt er water verneveld en na 15 seconden zijn je handen schoon, droog en zacht. Door de bewegingssensoren hoef je niks aan te raken. De hydrowashr is uitgevonden door de fries Jan Melein die op een klipper in de haven woont.
Er zitten konijntjes op de camperplek en er vliegen veel zwaluwen rond al is het nog geen zomer. Het is de hele dag al regenachtig en Bram en Julia halen ons op met de auto om naar de Kok en de Walvis te gaan. Een leuk restaurant waar we hun trakteren op een lekker diner. Na afloop gaan we mee naar hun chalet waar we nog wat drinken. Na een gezellige avond gaan we lopend terug naar de camper.


Woensdag 6 juli
Wartena – Hattem, 116 km
Voordat we vandaag verder rijden drinken we eerst nog koffie in de garage bij Bram en Julia. We gaan voor de laatste keer naar een jachthaven, IJsseldelta Marina in Hattum. Het is hier een stuk drukker dan gisteren maar er is nog wel een plekje. Voor
€ 16,00 staan we gelijk aan het water.
Hattem is een echte Hanzestad die omstreeks 800 voor het eerst genoemd wordt. In 1299 kreeg het stadsrechten en werd de stad volledig ommuurd. Het enige wat nog over is van de muur is de Dijkpoort die de grens van de middeleeuwse stad markeert.Via deze poort gaan we het leuke stadje in waar ze maar liefst 3 musea hebben. Deze hebben we allemaal al een keer gezien dus lopen we alleen een rondje door de stad. Vanavond eten we in de stad een lekkere shoarmaschotel. Inclusief een wijntje en biertje betalen we € 28,00. Terug in de camper gaan we alvast wat inpakken want het eind van de vakantie is in zicht.


Donderdag 7 juli
Hattem – Breukelen, 120 km
Vanmorgen pakken we de rest van de spullen in en maken de binnenkant van de camper schoon. Ook zorgen we dat de wc schoon is, de watertanken leeg zijn en de tank vol is. We willen de fietsen vast thuis hebben en omdat het bij ons voor de deur te krap is zoeken we een parkeerplek vlakbij huis. Het is de bedoeling dat we morgen de camper van binnen en van buiten schoon inleveren. Bij de Shell aan de Zuilense ring hebben ze grote wasboxen waar we met een hogedrukspuit de buitenkant goed schoon kunnen maken. Als we nog een laatste keer getankt hebben gaan we naar het van der Valk hotel in Breukelen waar we voor vannacht een kamer hebben. De camper zetten we daar op de parkeerplaats.
Vanavond gaan we met de trein naar Utrecht om daar te eten bij Tai Soen.


Vrijdag 8 juli
Breukelen – Loenen, 11 km
Om 11.00 uur moeten we het hotel uit en gaan we naar Loenen om de camper in te leveren. We moeten even wachten en laden in de tussentijd alle spullen over naar onze auto. Onder het genot van een kop koffie wordt de camper gecontroleerd en goed bevonden. De borg krijgen we binnen een week terug. Het eind van een hele leuke vakantie waar we weer veel mooie en interessante dingen gezien.
Het reizen met de camper is prima bevallen, je hebt alles bij de hand en vooral de camperplekken in de jachthavens vonden we erg leuk. De indeling van de camper was helaas niet helemaal wat we er van verwacht hadden en het blijft toch kamperen.


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.