Baltische Staten 2010

Via Duitsland zijn we met de auto naar de Baltische Staten gegaan en zijn begonnen in Litouwen, toen Letland en tot slot Estland. Vanuit Estland hebben we een dagtrip naar Helsinki gemaakt en uiteindelijk zijn we via Zweden weer naar huis gegaan.

Duitsland

Maandag 6 september
Maarssen - Reinfeld, 508 km
Vanmorgen om 9.10 uur zijn we thuis vertrokken. De route gaat over de snelweg via Bremen en Hamburg. Met een graad of 20 en zonder files komen we om 15.10 uur aan in Reinfeld. We logeren in hotel Freyer en hebben een goede kamer. Na in de omgeving wat rond te hebben gelopen genieten we op ons balkon van een drankje. Vanavond eten we bij de griek. Wel niet zoals we thuis gewend zijn maar het smaakt ons prima.


Dinsdag 7 september
Reinfeld - Sagard, 316 km
Rond 10.00 uur rijden we weg uit Reinfeld. We beginnen op de snelweg die we in de buurt van Rostock verlaten om verder binnendoor te gaan. Eerst komen we in Wustrow, een plaatsje wat ligt op de smalle landstrook Fischland. Aan de ene kant grenst het aan de Oostzee met een lang zandstrand en aan de andere kant ligt de haven aan Saaler Bodden.
Hier eten we even een broodje waarna we doorrijden naar Prerow op het voormalige eiland
Darß. Ook dit plaatsje ligt aan de Oostzee en maakt deel uit van het Landkreis Vorpommern-Rügen en behoorde van 1715 tot 1720 bij Denemarken. Op het strand zie je nog de echte strandstoelen waar het oosten van Duitsland bekend om is. Het weer is vandaag met 15° niet echt super maar voor het grootste gedeelte wel droog. 
Bij Stralsund rijden we Rügen op, Duitsland grootste eiland, dat door de Rügendamm en de Strelasundbrug met het vasteland is verbonden.
Het ligt in de Oostzee, heeft een oppervlakte van 926 km² en kwam na de tweede wereldoorlog bij de DDR. Het eiland stond centraal in de beruchte "Aktion Rose" van de DDR-regering, waarbij alle hotels, taxi- en dienstverlenende bedrijven op 10 februari 1953 genationaliseerd werden. Hierdoor stortte het buitenlandse toerisme in maar tot in de jaren '90 was het wel één van de belangrijkste toeristengebieden van de DDR.
Het is nog een uurtje rijden naar Sagard, een leuk historisch stadje, waar we overnachten in hotel Am Markt. Het hotel heeft een Hongaars restaurant waar we heerlijke goulash eten.


Woensdag 8 september
Rügen, 73 km
Vandaag gaan we met de boot naar Litouwen maar voor die tijd hebben we nog voldoende tijd om het eiland Rügen beter te bekijken. Na een rustige start vertrekken we om 10.30 uur. Als we na een half uur rijden op een stuiterende keienweg weer op een normale weg komen worden we gelijk geflitst voor de snelheid. Eerst gaan we een kijkje nemen bij de krijtkust in het nationale park Jasmund. De 10 kilometer lange en steile kust is de grootste geologische ontsluiting van Noord-Duitsland. Met 118 meter is de Köningsstuhl de hoogste rots. Vanaf een groot parkeerterrein in Hagen is het een wandeling van 4 kilometer om bij een uitkijkplateau te komen waar deze rots te zien is. Gelet op de tijd die we hebben besluiten we om voor € 3,00 per persoon met een pendelbus heen en weer te gaan. De entree om bij het bezoekerscentrum en het plateau te komen is  € 6,00 per persoon. In het bezoekerscentrum krijg je een goede indruk hoe het er uit ziet en vanaf het plateau hebben we een mooi zicht over de Oostzee. Wat we uiteindelijk van de Köningsstuhl zien valt ons tegen. Een ander punt heeft een mooier uitzicht en daar hoef je geen entree voor te betalen.
Hierna rijden we door naar de kunstmatige badplaats Prora.
In 1935 heeft Adolf Hitler de opdracht gegeven om hier werelds grootste aaneengesloten vakantieoord bouwen, Kraft durch Freude. In het 4,5 km lange en zes verdiepingen hoge badhotel moesten maar liefst 20.000 vakantiegangers uit de arbeidersklasse zich kunnen ontspannen. In totaal zouden vijf grote badhotels worden gebouwd. Er waren zo veel en zulke grote eetzalen dat ze alle 20.000 tegelijkertijd aan tafel konden. De kamers waren 5 bij 2,5 meter en hadden alleen een bed, een zithoek, en een wastafel. De toiletten en de badkamers waren gemeenschappelijk en bevonden zich in zijvleugels, waarin ook de trappenhuizen, de liften en de personeelsruimten waren gesitueerd. Het complex kwam weliswaar grotendeels af, maar echte badgasten zijn er nooit geweest. In slechts een enkel gebouw zijn een documentatiecentrum, diverse musea, een kunstatelier, disco en restaurants ondergebracht. Vanaf het strand zijn de gebouwen inmiddels aan het zicht onttrokken door flinke bomen.
Met een graad of 17 en heel veel wind zijn we rond 16.00 uur in de haven van Sassnitz waar de Vilnius al ligt te wachten. Via het spoor rijden we de boot op en moeten de paar auto's die aan boord gaan eerst keren voor ze geparkeerd kunnen worden tussen de olietreinen die er al staan. Om 18.30 uur is de boot klaar voor vertrek. We hebben een goede hut met een patrijspoortje wat open kan en uitkijkt op het voordek. Het lopend buffet bestaat uit kip, gehaktbal, salade en een sapje.


Litouwen

Donderdag 9 september
Klaipeda, 13 km
Ondanks het stapelbed hebben we heerlijk geslapen. Aan het laagje water in de vensterbank kunnen we zien dat het vannacht flink geregend heeft, het patrijspoortje heeft op een kiertje gestaan. De Vilnius is een schip van DFDS-Lisco en is gebouwd in 1987. Het schip heeft 1362 meter spoor aan boord, 54 hutten en 24 stoelen met ruimte voor max 132 passagiers. In eerste instantie werd het schip door Rusland gebruikt voor het militaire verkeer tussen de vroegere DDR en het Russische Kaliningrad. Zo werden vertragingen bij de grenzen en administratieve rompslomp vermeden die de doorgang met Polen tot gevolg hadden. Sinds 2008 vaart het schip twee keer per week tussen Sassnitz en Klaipeda.
Met een vertraging van 3 kwartier komen we om 14.45 uur aan in Klaipeda in Litouwen. Het
is de derde stad van Litouwen en vanwege de ijsvrije haven aan de Oostzee is Klaipėda de belangrijkste havenstad van het land. Tot 1945 was de stad vooral bekend onder haar Duitse naam Memel, tevens de Duitse (en Nederlandse) naam van de rivier waaraan ze ligt.
Na een half uurtje rijden zijn we bij hotel Aismares. In de straat is het moeilijk parkeren maar bij de buren, de bierbrouwerij van Svyturys, is wel een plekje. Het valt niet mee om ons verstaanbaar te maken en met behulp van een plattegrond komen we te weten waar het centrum is en dat het maar 10 minuten lopen is. De auto kunnen we op een binnenplaats bij het hotel kwijt.
We willen even in het centrum gaan kijken maar na een kwartier lopen zijn we er nog niet. Na het bestuderen van de kaart komen we er achter dat we de verkeerde kant op gaan. Ruim een half uur later dan gepland bereiken we toch het centrum waar we Litouwse litas pinnen. 
Naast het hotel zit restaurant Vilius Karalius waar we voor maar
€ 18,00 twee heerlijke kipgerechten met salade en 2 glazen wijn hebben. Koffie drinken we in een leuke wijnbar in de Friedrichpassage in het centrum. Het is onrustig in de stad, Litouwen moet namelijk de kwart finale basketbal spelen tegen Argentinië. Bij elk punt wordt er flink gejuicht en Litouwen wint. Basketbal is in Litouwen net zo populair als bij ons voetbal.


Vrijdag 10 september
Neringa, 125 km
We komen rustig op gang en om 11.00 uur gaan we richting Neringa. Dit is het noordelijke deel van de Kurische Landtong (Kuršių Nerijos) die toebehoort aan Litouwen. Het zuidelijke deel van de Kurische Landtong is Russisch en behoort bij de enclave Kaliningrad. Het is een schiereiland dat per auto via Kaliningrad te bereiken is of per boot vanuit Klaipeda. De overtocht duurt een kwartiertje en kost € 13,00 voor de heenweg, de terugweg is gratis. De landtong is 97 km lang, heeft een oppervlakte van ongeveer 180 vierkante km, is op het breedste deel 3,8 km en het smalste deel is 400 m. Het klimaat wordt sterk beïnvloed door de Baltische Zee en het strand heeft een lengte van ongeveer 50 kilometer. Al snel komen we bij de ingang van het nationale park “Kuršių Nerija” waar we € 3,00 entree betalen.
We nemen een kijkje in het vissersplaatsje Pervalka waarna we doorrijden tot vlak voor de grens met Kaliningrad. De volgende stop is in Nida. Dit is de plaats die het dichtst bij de grens ligt en vanaf het strand is die in de verte ook te zien.
In de omgeving zijn de hoogste zandduinen van Europa te vinden en het opvallendste duin is de 52 meter hoge Urbas berg en in het dorp staan verschillende windwijzers. Deze versierden de masten van de kurėnas en andere vissersboten in de Kurische Lagune, niet zozeer voor het tonen van de windrichting, maar om het identificeren van het vaartuig. Iedere windwijzer had een symbool van het dorp waar de boot vandaan kwam. De windwijzer is een uniek cultureel verschijnsel, dat uitsluitend in dit gebied voorkwam. Oorspronkelijk werden de wijzers gemaakt van tin, gekleurd met zwarte en witte ornamenten met kleine rode of witte vlaggen aan het einde. Later werd de voorkant en enkele andere delen versierd met snijwerk. De windwijzers vertelde ook iets over hun eigenaars en hun rijkdom.
Op de terugweg stoppen we bij Ragano Kolnas (heksenheuvel) in Juodkante, een heuvelachtig bospad waar meer dan 70 houtsnijwerken te zien zijn. Veel van de houtsnijwerken beelden een Litouwse volkslegende of sage uit. De hele dag hebben we overal mensen uit het bos zien komen met volle emmers, manden en tassen. Pas terug op de boot zien we dat het paddenstoelen zijn. 
Vanavond gaan we naar restaurant Anikes Teatras in het centrum van de stad, ook wel Duits restaurant genoemd omdat 90% van de gasten duitsers zijn. Het ligt op een goede locatie maar het eten is zo slecht dat we er weinig van nemen. Gelukkig komen we op weg naar het hotel een kebabtentje tegen waar we nog een lekkere döner eten.


Zaterdag 11 september
Klaipeda - Vilnius, 417 km
Vandaag hebben we een lange rit voor de boeg en om 9.00 uur hebben we de auto ingepakt en gaan we op weg. Via Kretinga rijden we naar het nationale park Zemaitija. Meer dan 7% van het gebied bestaat uit meren waarvan Lake Plateliai met 12 km² en 47 meter diepte het grootste meer is. In de stad Plateliai is het bezoekerscentrum van het park te vinden waar we te weten hopen te komen of we een bezoek kunnen brengen aan de voormalige nucleaire raketbasis in het bij Plokstine. In 1962, ten tijde van de Sowjet-Unie, werd deze basis gebouwd en van hier had men raketten op West-Europa gericht. De vier raketten stonden in 27 meter diepe schachten. Helaas is het bezoekerscentrum dicht dus een bezoek aan de raketbasis zit er ook niet in.
We rijden verder naar
de Kruisheuvel, Kryžiu Kalnas, een bedevaartsoord zo'n 12 km ten noorden van Siauliai. Het enige wat we moeten betalen is € 0,90 om te parkeren. In 1795 werd Litouwen deel van Rusland. De Polen en Litouwers hebben hierna twee keer zonder succes geprotesteerd tegen de Russen, tijdens de Novemberopstand (1830-1831) en de Januari-opstand (1863). Deze twee opstanden stonden in connectie met de geboorte van de Kryžiu Kalnas, families konden de lichamen van gesneuvelde rebellen niet meer terugvinden en plaatsten daarom symbolische kruisen op de locatie van een voormalige verdedigingsheuvel. Het is een nationaal symbool als teken van verzet. Tot drie keer toe hebben de Sovjets de heuvel met de grond gelijk gemaakt en steeds weer is men opnieuw begonnen met kruisen neer te zetten. In 1993 heeft Paus Johannes Paulus II bij de ingang het grote witte (nu grijze) Christusbeeld laten plaatsen. Het aantal kruisen is ontelbaar! Bij de ingang zijn er kruizen in allerlei soorten en maten te koop en iedereen is vrij om een kruis neer te zetten waar hij/zij maar wil. Zo staat er ook een kruis van de Vrouwen van Nu uit NH met allemaal gele linten met een tekst erop. Op de parkeerplaats eten we een broodje voor we de tweede helft van het aantal kilometers van vandaag afleggen.
Het is fris en af en toe regent het. Even voor de plaats
Panevezys gaan we de A2 op die we kunnen volgen tot Vilnius. Dankzij onze navi vinden zonder problemen hotel Telecom Guesthouse waar we rond 16.20 uur zijn. We komen op een soort van binnenplaats en het gebouw wat er staat en voor hotel door moet gaan lijkt verlaten en beloofd niet veel goeds. Eenmaal binnen valt het gelukkig allemaal mee en hebben we een goede kamer. In de buurt van het hotel staat de Russisch Orthodoxe kerk St Michael en St Constantine, ook wel Romanovkerk genoemd. 
Vanaf de Tauro Kalnas even verderop hebben we een mooi uitzicht over het nieuwe gedeelte van de stad. Er staat ook een mooi groot, voormalig, sovjet gebouw met een hele rij vlaggenmasten ervoor. Het staat leeg en we hebben geen idee waar het voor gediend heeft. We eten vlak bij het hotel bij de Chinees Pepino Antis en voor € 25,00 hebben we kipkerrie, wijn en koffie.
Voor de Litouwers is het een belangrijke avond want het basketbalteam speelt de halve finale tegen de USA. Jammer genoeg verliezen ze.


Letland

Zondag 12 september
Vilnius - Daugavpils, 210 km
Na een karig ontbijt gaan we om 10.30 uur op pad om Vilnius bekijken. Op de Baltische stranden, met name die van Litouwen, werd veel barnsteen (amber) gevonden. Sinds de 19de eeuw wordt het uit mijnen gehaald. Barnsteen is fossiele hars van naaldbomen, in de kleuren lichtgeel tot donkerrood en soms zitten er insecten of plantjes in. Overal in de stad zie je dan ook marktkraampjes en winkels waar het in alle soorten, maten en prijzen verkocht wordt. Vilnius is de hoofdstad van Litouwen, ligt aan de rivieren de Vilnelé en de Neris en heeft een historische binnenstad. We hebben al een wandeling uitgestippeld en komen zo langs de belangrijkste bezienswaardigheden. 
Zo komen we langs de st Casimirskerk en het stadhuis.
De Kathedraal is een geestelijk en politiek centrum van Litouwen. Het gebouw is gelegen aan de voet van het kasteel van Gediminas en is gebouwd in 1251 in opdracht van koning Mindaugas na zijn bekering tot het christendom. Men gaat ervan uit dat in heidense tijden op deze plaats een altaar heeft gestaan met heilig vuur en een tempel voor Perkūnas (God van de donder). Na de dood van Mindaugas werd het christendom in de ban gedaan en herleefde de heidense cultuur. Op het plein bij de Kathedraal staat een monument van groothertog Gediminas. In 1320 bouwde hij op een heuvel een stadsmuur, torens, kastelen en huizen en volgens de legende werd zo de stad gesticht. Er staat nog één toren wat nu een museum is en voor € 1,50 p.p. hebben we vanaf boven een schitterend uitzicht over de stad. Jammer dat we er door de zwermen muggen niet lang van kunnen genieten. Aan de temperatuur van 18° ligt het in ieder geval niet.
Terwijl we een hotdog eten kijken we bij de finish van de marathon die vandaag wordt gelopen. Bij de groene brug die over de Neris loopt staat op alle 4 de hoeken nog een groot communistisch standbeeld dat de harde arbeid op het platteland verheerlijkt. We komen langs het voormalige KGB hoofdkwartier uit 1940 waar mensen gevangen werden gehouden, gemarteld en geëxecuteerd. D
e gevangenis werd bewaard zoals ze in augustus 1991 werd achtergelaten, toen de KGB hun activiteiten in Litouwen stopten en is nu een museum. In de buitenmuur zitten gedenkstenen met daarin de namen van alle gedode gevangenen. Als we nog even hebben gekeken hoe ze voor het gebouw bezig zijn met filmopname gaan we terug naar het hotel.
Om 13.30 uur zitten we in de auto en gaan we op weg naar Daugavplis. Van Moletai tot Zarasai rijden we binnendoor. Niet de hele weg een goed idee omdat er ook wel stukken onverharde weg bij zit. Toch gaat het wel snel en voor we het weten zijn we de grens met Letland over. Dan is het nog 29 kilometer voor we om 16.30 uur aankomen bij hotel Duets. Ook hier spreken ze alleen maar Russisch maar we komen er ook nu weer uit. Parkeren kunnen we op de binnenplaats en de eigenaresse weet ons een korte weg naar het centrum te wijzen. Het hotel ligt langs een goederen rangeerterrein waar de machinisten toeteren en via een omroep verteld wordt wanneer ze kunnen/mogen gaan rijden. Via een spoorbrug is het ongeveer 10 minuten lopen naar het centrum. De weg is slecht verlicht en het is al vrij laat dus we eten makkelijk bij de Hesburger een soort van big-mac menu.
Van de Litouwse litas zijn we over op de Letse lat.


Maandag 13 september
Daugavpils
Met het raam dicht hebben we de herrie van de treinen buiten gehouden en goed geslapen. Na een simpel maar goed ontbijtje gaan we de stad in. Daugavpils is na Riga de grootste stad van Letland, ligt aan de rivier de Daugava en is nog voor 90% Russisch.
Het is de voornaamste stad van het landsdeel Letgallen (Latgale), werd in de Tweede Wereldoorlog grotendeels verwoest en ligt een kilometer of 30 van Wit-Rusland. We gaan eerst naar Cietoksnis, een groot fort net buiten het centrum dat in 1810 is gebouwd door de Russen. Tussen 1941 en 1944 was in dit fort het krijgsgevangenkamp 'Stalag 340' gevestigd. De leefomstandigheden in dit kamp waren verschrikkelijk en Stalag 340 stond dan ook niets voor niets bekend bij de lokale bevolking als 'het dodenkamp'. Meer dan 124.000 Sovjet krijgsgevangenen vonden hier de dood door uithongering, ziekte en moord. Om hun misdaden te verbergen, dreven de Duitsers de resterende gevangenen in het gebedshuis van het fort en bliezen dit gebouw samen met de gevangenen op. Overal staan nu verlaten militaire gebouwen. Een aantal gebouwen zijn bewoond en voorzien van grote hekken zodat niet iedereen zomaar naar binnen kan. Ze zijn er volop bezig met het restaureren van de gebouwen, duidelijk met de bedoeling om er een toeristische trekpleister van te maken. Aan de rand van de wijk Jaunbūve, die rijk is aan houten huizen, staan een lutherse, een rooms-katholieke, een russisch-orthodoxe en een oudgelovigenkerk vlak bij elkaar. In het centrum van de stad ligt het Dubrovin park, waar een Russisch monument staat dat tevens de laatste rustplaats is van 7 Sovjet militairen die in 1944 omgekomen zijn. Rondom de grote fontein staan bankjes waar we heerlijk in het zonnetje een broodje eten. Het is een populaire rustplek voor de inwoners van de stad. 
In de buurt van het park staat een mooi gebouw in Jugendstijl uit 1883 met bovenop twee grote adelaars. Hier is sinds 1938 het lokale kunst en geschiedenis museum gevestigd. Een typisch kenmerk van de gebouwen zijn de rode bakstenen huizen met versieringen in verschillende stijlen. We nemen nog een kijkje bij de rivier de Daugava die met een lengte van 1020 km de grootste rivier is van de Baltische Staten. 
Vlak bij het hotel zit een kleine supermarkt waar we even wat te drinken en te knabbelen halen voor we teruggaan. Vanavond eten we op de 10de verdieping van het bekendste en oudste hotel van de stad, Latgota. Nog niet zolang geleden is het helemaal gerenoveerd. Met een mooi uitzicht genieten we voor
€ 28,00 van een goed diner.
Daugavpils is een stad die vaak negatief wordt beschreven als je er al wat over kunt vinden. Het is echter een mooie leuke stad die zeker de moeite waard is om te bezoeken.


Dinsdag 14 september
Daugavpils - Riga, 245 km
Vandaag vertrekken we om 10.30 uur voor een route zonder bezienswaardigheden. Het is een snelweg die parallel loopt aan de rivier de Daugava. Sommige plaatsen rijden we er vlak langs en andere stukken is de rivier niet te zien. De Daugava loopt dwars door Riga en mondt uit in de Golf van Riga in de Baltische Zee. Onderweg stoppen we maar een paar keer. Bij een benzinestation maken we de auto weer een beetje toonbaar en eten we een broodje. Al om 14.45 uur zijn we bij hotel Augustina in Riga waar we de komende twee nachten slapen. Het is met 19° niet koud maar het regent wel. Gewapend met een paraplu gaan we de omgeving van het hotel verkennen. Het ligt niet echt in het centrum maar in de buurt zitten genoeg restaurants en winkeltjes. Ook de tramhalte naar het centrum is op loopafstand.
Riga is als hanzestad de hoofdstad en
het politieke, economische en culturele centrum van Letland. Het is de grootste stad in de Baltische Staten en was één van de belangrijkste handelssteden aan de Baltische Zee.
Vanmiddag hebben we al het chinese restaurant Seile Sia ontdekt waar ze een lopend buffet hebben waar je kunt kiezen uit hele of halve porties. Als we vanavond op weg gaan naar het restaurant regent het gelukkig niet meer. Met een paar halve porties weten we een heerlijke rijsttafel te maken. Voor € 20,00 hebben we er zelfs wijn en koffie bij.


Woensdag 15 september
Riga
We hebben de hele dag om Riga te bekijken en om 9.30 uur gaan we op weg om de tram naar het oude centrum te halen. Het is een kwartiertje rijden en een retourtje kost € 1,40 per persoon. Eerst gaan we naar de grote markthallen achter het centraal station.
Het complex bestaat uit 4 grote aan elkaar gebouwde markthallen met daarnaast nog een aparte hal. Het waren vroeger hangars voor Zeppelins en sinds 1930 vindt hier de markt plaats. Iedere hal heeft zijn eigen specialiteit van vis, vlees, groente en fruit tot kleding en bloemen. Buiten worden ook iedere dag marktkraampjes opgebouwd.
In het oude centrum staan veel historische gebouwen. Heel bekend zijn "de drie broeders", de oudste stenen huizen in Riga. Ze liggen naast elkaar en het oudste huis, nummer 17, stamt uit de 15de eeuw en ligt iets meer naar achteren en heeft stenen ingang met een bankje ernaast. De anderen huizen dateren uit de 17de en 18de eeuw. 
De bakstenen Petruskerk is met de metalen toren (123,5 meter) uit 1973 de hoogste kerk van de stad. Het oudste gedeelte heeft gotische invloeden en dateert uit 1409. De barokke toren is al meerdere keren vervangen. In de Tweede Wereldoorlog is de toren zelfs nog ingestort. In de minder welvarende wijk Moskou wonen al sinds langere tijd de etnische russen en in het midden ervan staat de Academie van Wetenschappen, het Empire State Building van Riga. In zijn geheel valt de stad ons een beetje tegen.
Op nog geen 20 km van Riga ligt Jürmala, bekend als de badplaats van de stad. Het mooie strand is 32 km lang en bestaat uit meerdere aaneengesloten plaatsen, waaronder Marjori. De trein brengt ons er in een half uurtje naar toe, een retour kost € 2,75. In de hoofdstraat staan mooie houten huizen uit eind 1800 begin 1900 en er zijn veel winkeltjes, cafés en restaurants. Aan het strand staat een groot gebouw wat ooit een hotel moet zijn geweest. Als we op de trein terug staan te wachten begint het te regenen maar eenmaal terug in de stad is het al weer droog. Het laatste stuk doen we met de tram.
Om 16.00 uur zijn we terug in het hotel waar we onder het genot van een drankje uitrusten van al het lopen van vandaag. Vanavond eten we bij sportbar - restaurant Barons.


Estland

Donderdag 16 september
Riga - Tartu, 282 km
Na het ontbijt zijn we om 9.25 uur weer klaar voor vertrek. We rijden door het nationale park Gauja waar we eerst stoppen in Sigulda. Dit is een belangrijke wintersportplaats met een stoeltjeslift, bobsleebaan, skipistes en een reuzenrad. Hier staat ook de ruïne van kasteel Sigulda, in 1207 gebouwd door de Orde van de Zwaardbroeders (een christelijke ridderorde). Voor het eerst deze vakantie zitten we in heuvelachtig gebied en hebben we mooie vergezichten.
In het dal ligt de rivier de Gauja en in de heuvels zien we kastelen van Turaida en Krimulda. Vlakbij ligt de grot van Gütmanala, de grootste door erosie gevormde grot in het Baltische gebied. Het is 19 meter diep, 12 meter breed en 10 meter hoog en bevat veel inscripties, de oudste uit de 17e eeuw. De legende gaat dat in 1620 het negentien jarige meisje Maija verliefd was op Viktor, de tuinman van kasteel Turaida en dat zij elkaar in het geheim ontmoette in de grot. Een Poolse officier die verliefd op Maija was kon dit niet hebben en lokte haar, onder de naam van Viktor, in de val. Toen ze weigerde met de officier te trouwen vermoorde hij haar waarna hij zichzelf ophing. Even later werden ze gevonden door Viktor. Sinds die tijd hebben verliefde stelletjes hun namen in de grot gekerfd.
Er is een trap vlak bij de grot die we nieuwsgierig op gaan. Steeds hoger zonder ook maar te weten wat er aan het eind te zien is. Na de 400 treden op te zijn gegaan is er behalve boomtoppen helemaal niks te zien dus. We hebben geen zin om verder te zoeken naar een bezienswaardigheid en gaan de trap maar weer af. We hebben € 1,40 betaald om onze auto te parkeren en toegang te krijgen tot de grot.
Onze volgende bestemming is Cesis, één van de oudste hanzesteden van Letland, gevestigd in 1206. Het is een leuk stadje wat een middeleeuwse sfeer uitstraalt met zijn vele pleintjes en smalle straatjes. Zo is er ook de St John's kerk uit 1284 en het kasteel van de Orde van Letland uit 1206. In het kasteel is het Historisch kunst museum gevestigd en voor € 2,80 per persoon kun je het kasteel bezoeken. Alle bezoekers krijgen een lantaarn met een brandende kaars mee om zo toch de trappen in de donkere torens te kunnen beklimmen. Een mooie, leuke bezienswaardigheid en zeker de moeite waard om te bekijken. Voor we verder rijden eten we eerst een broodje.
Het is nu ongeveer nog 175 km rijden en halverwege gaan we bij Valka/Valga de grens met Estland over. In Valga halen we vast wat Estse kronen. Om 16.15 uur komen we aan bij hotel Tartu in de universiteitsstad Tartu. Het is de tweede stad van Estland en heeft sinds 1632 een universiteit, de belangrijkste van het land en één van de oudste van Europa. Tartu wordt beschouwd als het centrum van de Estse "Tartu" intelligentie. Het is een niet al te grote stad met een compact centrum. Op het Raekojaplein staat het roze stadhuis dat in de achttiende eeuw door een Duitse architect naar Nederlands voorbeeld gebouwd is. De klokken werden speciaal voor de vele studenten toegevoegd, zodat ze niet te laat zouden zijn voor de colleges. Voor het stadhuis staat een fontein met daarin het beeld van twee kussende studenten onder een paraplu als symbool voor Tartu.
We eten vanavond voor € 40,00 bij restaurant Balkan een lekkere souflaki met tzatziki, salade en een wijntje.


Vrijdag 17 september
Tartu -  Narva, 250 km
Om 10.55 uur gaan we op ons gemak rijden en nemen de kortste weg naar het Peipusmeer, een meer op de grens tussen Estland en Rusland. Met een grootte van 2611 vierkante km groot is het één van de grootste meren van Europa, het diepste punt is 15.3 m. Het is een mooie weg en we komen door veel leuke kleine dorpjes zoals Kolkja en Kasepää. De wat grotere plaatsen zijn Kallaste en Mustvee.
De dorpen aan de Estse oever worden sinds de 17e eeuw voor een groot deel bewoond door Russische oudgelovigen, die hier vanuit Novgorod naar toe zijn gevlucht. Het meer is belangrijk voor de visserij, vooral spiering, en de dorpen staan bekend om hun fruitteelt. Bij de huizen langs de weg wordt  bijna overal vis en uien te koop aangeboden. Op een enkele plek staan boomstammen waar ze beelden van hebben gemaakt. Kauksi is het laatste plaatsje wat we aandoen langs het meer. Hier gaan we naar boven richting de Valaste waterval, met 30.5 m de hoogste waterval van Estland en de omringende gebieden. Hij wordt gevormd doordat de rivieren over de kalksteenrand (de Baltische Klint) stromen, niet ver van de golf van Finland. Er komt maar een klein straaltje naar beneden dus om nou te zeggen waterval. Via een hele enge metalen trap kun je naar beneden om vanaf een platform de waterval te bekijken.
Hiervandaan rijden we door naar Narva waar we rond 15.45 uur aankomen bij hotel Central. Narva is de derde stad van Estland en kan worden beschouwd als het centrum van Estlands Russische minderheid, 96% van de bevolking praat Russisch. De gelijknamige rivier is de verbinding tussen het Peipusmeer en de Finse golf en vormt de grens met Rusland. Aan weerszijden ligt een fort, in Narva de Hermansburcht (Hermanni linnus) die in zijn huidige vorm door de Zweden gebouwd is en in Rusland fort Ivangorod. Tussen de twee burchten ligt de vriendschapsbrug met aan de Europese kant de Europese Unie-vlag en aan de Russische zijde de vlag van Rusland. De brug is hooguit 250 m lang en niet zomaar over te steken dus dichter bij Rusland kunnen we niet komen. Een visum hebben we niet aangevraagd want om voor € 65,00 p.p. alleen maar even de grens over te steken vinden we zonde van ons geld. We eten vanavond bij het turkse restaurant Akdeniz Oü.


Zaterdag 18 september
Narva - Tallinn, 272 km
We vertrekken om 10.00 uur en beginnen in Narva. Vanaf een klein strand in een park aan de zuidkant van de rivier hebben we nog een laatste keer een zicht op brug en de beide forten. Hier is goed te zien dat het fort van Ivangorod alleen maar voor de echt zichtbare kant is gerestaureerd. Een kilometer of 12 van de stad ligt Narva-Jõesuu. Een bekende zomer bestemming aan de kust van de Baltische zee met een 7 km lang wit zandstrand.
We rijden langs de kust en de volgende plaats waar we een kijkje nemen is Sillamäe. In het Sovjettijdperk was deze stad het centrum voor de winning en verrijking van uranium en was het lange tijd verboden militair gebied waardoor het zelfs niet op kaarten voorkwam. De oude stad werd in de jaren 40 gebouwd voor de arbeiders van de chemische en nucleaire fabriek die in de stad was gevestigd. De regering heeft geprobeerd goede condities te scheppen door elementen van neoclassisme in de gebouwen te stoppen, later de stijl "retrospectivisme". Er werden grote boulevards gepland met kleine steegjes en de trap van de marine boulevard was gedecoreerd met palmbomen. In het park tegenover het raadhuis staat een beeld van een man met een atoom boven zijn hoofd, het symbool van de stad. Het is donker en als we vlak bij de auto zijn krijgen we een flinke bui regen. 
We rijden verder door het nationale park Lahemaa en via het schiereiland Käsmu Poolsar. We komen over smalle onverharde weggetjes waar af en toe een huis staat. Een mooi natuurgebied met in zee overal grote keien zoals de Ehallive Boulder en Vanja Ols, kei in zee. Met veel regen komen we om 16.15 uur aan in hotel Express in Tallinn, de hoofdstad van Estland. We krijgen een parkeerkaart zodat we gratis kunnen parkeren op een groot openbaar parkeerterrein naast het hotel. Na het eten van een overheerlijke pasta in het restaurant van het hotel maken we een wandeling in de buurt en door een gedeelte van het centrum. Het is nu droog maar wel koud


Zondag 19 september
Tallinn - Helsinki - Tallinn
Voor vandaag hebben we om 12.00 uur de boot van Lindaline naar Helsinki geboekt. De haven is niet ver van het hotel en
de terminal is gevestigd in de Tallinna Linnahall. Deze gigantische hal is gebouwd voor de Olympische zomerspelen van 1980 in Rusland en werd gebruikt voor de zeilregatta. Het is een kalkstenen gebouw met veel trappen die naar zee gaan. Er is een theaterzaal, een ijshockeybaan, nachtclub en een helicopterlandplaats, maar op dit moment wordt het nauwelijks meer gebruikt. Een mooi oud communistisch gebouw. Met de catamaran Karolin varen we in twee uur naar Helsinki, de hoofdstad van Finland.
Vanaf de haven gaan we eerst naar het Senaatsplein wat na een zware brand in 1816 volledig werd herbouwd en waar nu de tentoonstelling is van de United Buddy Bears. Dit zijn 2 meter grote beren die hand in hand naast elkaar staan als ambassadeurs voor een vreedzaam bestaan met en naast elkaar. Elk van de 140 beren vertegenwoordigt een land van de Verenigde Naties en is door een kunstenaar individueel voor zijn vaderland vervaardigd. Aan het plein staat de Kathedraal die tsaar Nicolas I in 1830 door liet bouwen ter vervanging van de kerk van Helsinki. Het is gebouwd in neoklassieke stijl, in een latere bouwfase werden vier kleine torens en twee zijgebouwen toegevoegd waarvan één een kapel is en de andere dienst doet als klokkentoren. De koepels en de 12 grote zinken standbeelden, die de apostelen voorstellen, maken dit gebouw uniek. Aan de oostkant van het plein ligt de Universiteit, daartegenover ligt het Senaatsgebouw en midden op het grote plein staat het beeld van tsaar Alexander II.
We lopen verder door de stad met zijn mooie gebouwen waaronder het treinstation. Het werd gebouwd tussen 1909 en 1919 in neoromantische stijl met een gevel van Fins graniet en met naast de hoofdingang reusachtige standbeelden. Door zijn uitstraling, prachtige architectuur en imposante grootte wordt het vaak bestempeld als 's werelds mooiste treinstation. Het regent zowat al de hele dag en na een bezoekje aan een groot warenhuis lopen we door een winkelstraat en langs een boulevard waar we een aantal van de vele eilandjes zien die Helsinki rijk is. Gelukkig is het inmiddels droog geworden en tijd voor een drankje. Op de hoek van de Esplanada zit cafe Strindberg, een leuk cafe waar je gezellig kan zitten om wat te eten en te drinken. Goedkoop is het niet want voor 1 bier en 1 wijn betalen we € 12,50.
We gaan eten bij Ravintola Chinees restaurant, in 1973 het eerste chinese restaurant van de stad. Er zit een grote groep Chinezen en onze tijd is beperkt. Als we dit aan de ober vertellen zorgt hij ervoor dat we snel onze kip kerrie en wijn hebben. Bij de haven hebben we nu nog tijd voor koffie voordat om 21.00 uur de catamaran Merilin vertrekt. Na een wilde overtocht zijn we om 22.45 uur terug in ons hotel in Tallinn.


Maandag 20 september
Tallinn
Na het ontbijt gan we erste wat boodschappen doen. De parkeerkaart van het hotel is nog de hele dag geldig dus we kunnen de auto laten staan terwijl we Tallin gaan bekijken. Tot het begin van de 20ste eeuw heette de stad Reval. De binnenstad is geheel ommuurd en deze stadsmuren zijn vanaf de 13de eeuw steeds verder uitgebreid. De muren zijn 3 meter dik, 16 meter hoog en voorzien van 46 pittoreske verdedigingstorens, zoals de Pikk Hermann, Paks Margareeta en Kiek in de Kök. De laatste is de oud-Duitse naam voor ronde kanontorens die in de late middeleeuwen deel uitmaakten van de verdedigingswerken van Hanzesteden. De naam verwijst naar de positie die de soldaten hadden die de toren bemanden. Vanaf de toren kon men rechtstreeks in de keukens van de lager gelegen woonhuizen kijken. De Paks Margareeta is de dikste toren en de toegangspoort naar het oude centrum.
Er zijn veel pakhuizen en koopmanshuizen uit de Hanzetijd terug te vinden. De bekendste koopmanshuizen zijn de ‘drie zusters’ die tegelijkertijd dienst deden als woonhuis en opslagplaats. De drie huizen staan naast elkaar en zijn tegenhangers van de 'drie broeders' in Riga. We komen langs het KGB-gebouw en de Kerk van de Heilige Geest. De geschilderde klok op de voorgevel is de oudste publieke tijdsmelder in Tallinn. Het middelpunt van de stad is het 13de eeuwse gotische stadhuis op het Raadhuisplein. Het plein met leuke terrasjes is al eeuwen in gebruik als marktplaats, beursterrein en ontmoetingsplaats maar werd ook gebruikt voor feesten en executies. 
Aan het eind van de middag gaan we naar de haven vanwaar we vertrekken naar Stockholm. We hebben al een paar keer heen en weer gelopen als we er achter komen dat we gewoon met de auto in de rij moeten gaan staan. Op het moment van inschepen kunnen we vanuit de auto inchecken en na nog even wachten kunnen we dan de boot de Baltic Queen op rijden. Om 18.00 uur vertrekt de boot van Tallink Silja lijn. Het schip is van 2008 en met een capaciteit voor 2800 passagiers is het één van de grootste ferries in de Baltische zee. Er zijn meerdere restaurants en we kiezen voor het buffetrestaurant waar we lekker eten. In onze mooie luxe hut hebben we een TV met een kanaal waar je de route op kunt volgen en mee kunt kijken vanuit de voorkant van het schip. Ook zijn de live optredens uit de diverse bars te zien. Er treedt een goede band op, er is een disco en in de bar waar aan het begin van de avond een muzikant optreed is er later karaoke.


Zweden

Dinsdag 21 september
Stockholm
Als we na een rustige nacht wakker worden zijn we al bijna in Zweden. Het regent en vanuit de hut zien we allemaal kleine eialndjes waar zelfs mensen wonen. We komen om 10.00 uur aan in Stockholm en een kwartiertje later kunnen we al van boord. We kunnen pas echt op weg als we door de duane zijn en een alcoholcontrole hebben gehad. Het is inmiddels droog en rijdend door het centrum van de stad komen we na 3 kwartier aan bij hotel Dialog. We blijven hier twee nachten en ondanks dat we vroeg zijn kunnen we gelukkig gelijk een kamer krijgen. Het hotel ligt in Kungans Kurva, aan een bosrand iets buiten het centrum. Stockholm is de hoofdstad van Zweden en wordt door de vele (grote) wateren in de stad ook wel het "Venetië van het Noorden" genoemd. De stad ligt verspreid over 14 eilanden die door bruggen met elkaar verbonden zijn, kijkt uit over de Oostzee en ligt aan het begin van een scherenkust, een kustgebied met 24.000 eilandjes. Stockholm bestaat sinds 1252 en de naam komt van een samenvoeging van stock (blok hout) en holm (eilandje) en staat voor het huidige Gamla Stan. De strategische ligging zorgde ervoor dat het de belangrijkste stad van het land werd, vooral in de onafhankelijkheidsstrijd tegen Denemarken. Vanmiddag nemen we een kijkje in de buurt van het hotel en lopen een rondje door de grootste Ikea van Europa. Op de parkeerplaats staat een tot camper omgebouwde stadsbus die eruit ziet alsof er geen meter meer mee gereden kan worden. Toch is ie weg als we er terug langs komen. Er is ook een winkelcentrum vlakbij, Heron City. Hier zijn een supermarkt, diverse winkels en restaurants en een grote bioscoop. Vanavond eten we in Heron City bij restaurant Amazon en gaan we naar de Bioscoop. We gaan naar Grown Ups, één van de films die in de originele engelse versie wordt vertoond.



Woensdag 22 september
Stockholm
Na het ontbijt gaan we met de metro van 11.00 uur naar het centrum. Het is zonnig en een graad of 15 dus prima weer om een stad te bezoeken. Stockholm is de laatste van alle steden die we deze vakantie zien. Vanaf het metrostation lopen we langs het water richting het oudste deel van de stad, Gamla Stan. We komen langs het standbeeld van Evert Taube, een Zweedse muzikant die naar het Stadhuis aan de overkant van het water wijst. Het Stadhuis (Stadshuset) is tussen 1911 en 1923 gebouwd in rode baksteen en zichtbaar vanuit vele plaatsen in de stad. In de blauwe zaal vindt jaarlijks het banket ter gelegenheid van de Nobelprijs plaats. Verderop komen we langs de Birger Jarls Torn, de enige (witte) toren die is overgebleven van Gustav Vasa's middeleeuwse verdedigingswerken. Vervolgens lopen we langs de Ridderholms Kyrka uit 1280 met een 90 meter hoge gietijzeren torenspits, het Riddarhuset en het Riksdaghuset waar het Zweedse parlement zetelt.
Het Koninklijk Paleis is de officiële residentie van de koninklijke Zweedse familie en is het oudste nog steeds dienst doende paleis ter wereld. In de 13e eeuw werden de eerste fundamenten gelegd voor dit in Italiaans-Zweedse Renaissancestijl gebouwde paleis, toen 'Tre Kronor' (Drie Kronen) geheten. In 1697 werd het hele paleis in de as gelegd en werd er met de bouw van het nieuwe begonnen wat voltooid werd in 1754 werd. Onder begeleiding van marsmuziek wordt de wacht gewisseld.  
In de binnentuin van de gele Finse kerk staat het beeldje van Järnpojken, het kleinste beeld van Stockholm. Dit kleine ijzeren jongetje krijgt in de winter vaak een sjaaltje om en in de zomer soms een zonnehoedje op. Er zijn mensen die munten aan zijn voeten leggen in de hoop op geluk. We lopen verder door Gamla Stam langs en door kleine steegjes met mooie gebouwen en de markt waar voornamelijk paddenstoelen verkocht worden. Ook zien we het bronzen beeld Sankt Göran och draken wat een bekende sage uitbeeldt. De stad was in de ban van een draak die door de inwoners gevoerd werd met elke dag een schaap en later door kinderen. Toen de dochter van de koning aan de beurt was kwam ridder Göran voorbij die de draak doodde en zo de prinses en de stad van de draak redde. Voor we terug gaan naar het hotel gaan we nog door het nieuwe gedeelte van de stad. Vanavond eten we een pizza en spaghetti bij de Pizzahut in Heron City.


Donderdag 23 september
Stockholm - Göteborg, 478 km
Om 9.25 uur vertrekken we richting Göteborg. Na zo'n 200 km rijden komen we via Nyköping en Norrköping bij Linköping. Dit is de thuisbasis van vliegtuigfabrikant SAAB, op het gelijknamige vliegveld ten oosten van de stad. Langs de weg zijn op meerdere plekken vliegtuigen te zien.
We rijden verder een heel eind langs het Vättern, met een oppervlakte van 1893 vierkante km het op één na grootste meer van Zweden. Het is ongeveer 128 km lang, 30 km breed, het diepste punt is 128 meter en er zijn bijna 12000 eilandjes en riffen. Het grootste eiland heet Visingsö. Doordat het meer een gemiddelde diepte van 40 meter heeft is het het laatste meer dat bevriest in Zweden. Bij een lekker zonnetje en 17° zoeken we een picknickplek waar we stoppen voor een broodje.
Om 16.00 uur zijn we in de haven Göteborg waar de Stena Scandinavica al klaar ligt en een uurtje later kunnen we inschepen. We hebben het buffet thuis al gereserveerd en als de boot om 19.20 uur vertrekt zijn we al bijna uit gegeten. Ook nu hebben we weer een goede hut en is er weer van alles te doen aan boord.


Vrijdag 24 september
Göteborg - Maarssen, 579
km
Het is slecht weer als de boot om 9.00 uur aankomt in Kiel en al snel zijn we weer op weg, Na zowat de hele weg regen en een file bij Bremen zijn we uiteindelijk om 17.45 uur thuis. Alweer het eind van een mooie reis.


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb